رکود بازار مسکن و کاهش ساخت و سازها موجب شده است تا انبوه‌سازان از خانه‌نشین شدن بسیاری از سازندگان مسکن خبر بدهند.

در همين حال هشدارهايي هم درباره افزايش اجاره‌بها داده شده است.ركود مسكن سومين سال خود را پشت سر مي‌گذارد. از اوايل سال 92سطح معاملات در اين بازار فروكش كرد و همچنان آمارها از تداوم كاهش تعداد معاملات مسكن حكايت دارد. آخرين گزارش مركز آمار نشان داد كه در بهار سال‌جاري تعداد معاملات واحدهاي مسكوني در تهران نسبت به بهار سال گذشته كاهش 30درصدي را تجربه كرد.

تعداد پروانه‌هاي ساختماني صادر شده نيز در بهار سال‌جاري نسبت به بهار سال 92كاهش 63درصدي داشته است. در اين شرايط عضو انجمن انبوه‌سازان با تأكيد بر اينكه در 2 سال اخير ركود بخش ساخت‌وساز مسكن سنگين‌تر شده است، گفت: اين وضعيت باعث شده تا بسياري از انبوه‌سازان قيد اين كار را بزنند و خانه‌نشين شوند. حميد بابازاده به تسنيم، اظهار كرد: متأسفانه همه‌‌چيز از مسائل اقتصادي گرفته تا غيراقتصادي كشور به مسائل سياسي كلان گره زده شده است و به‌نظر مي‌رسد تا اين مسائل حل و فصل نشود، مشكلات برطرف نمي‌شود.

وي با بيان اينكه در اين صورت مي‌توان انتظار ورود سرمايه‌گذاران به بخش ساخت‌وساز را داشت، گفت:‌ درصورت وجود يك مديريت قوي مي‌توان اميدوار بود كه وضعيت اقتصادي و ساخت‌وساز رونق بگيرد. وي با بيان اينكه تحريم بانك‌هاي ايراني و مسائل مربوط به جابه‌جايي پول ازجمله مشكلات موجود است كه عملكرد انبوه‌سازان را تحت‌تأثير قرار داده، افزود: در حال حاضر بسياري از انبوه‌سازان قيد كار را زده‌ و خانه‌نشين شده‌اند. بايد فعلاً اين وضعيت را تحمل كنيم تا وقتي كه وضع اقتصادي كشور بهبود يابد.

  • هشدار افزايش اجاره‌بها

از سوي ديگر رئيس كانون سراسري انبوه‌سازان تهران مي‌گويد درصورتي كه انباشت تقاضاي مسكن پاسخ داده نشود، در آينده شاهد افزايش اجاره بها خواهيم بود. ايرج رهبر اظهار كرد: طبق بررسي‌ها كشور سالانه به 1.2تا 1.5ميليون واحد مسكوني نياز دارد. هرچقدر به ركود بخوريم و نقل و انتقالات و معاملات كمتر شود انباشت تقاضا به‌وجود مي‌آيد كه درصورت عدم‌پاسخ، هجوم به سمت اجاره افزايش مي‌يابد و اجاره بها بالا مي‌رود. لذا نياز به رونق ساخت‌وساز بخش مسكن ضروري است.

وي افزود: كاهش شاخص‌هايي همچون رشد سرمايه‌گذاري، صدور پروانه ساختماني، تعداد معاملات و به‌طور كلي ركود فعلي بخش مسكن ناشي از عدم‌رغبت سرمايه‌گذاري در اين بخش است و تا زماني كه سرمايه‌ها برنگردد، توليدكنندگان اقدام به توليد مجدد نخواهند كرد. رئيس كانون سراسري انبوه سازان تهران با بيان اينكه بخش مسكن 13درصد از اشتغال كشور را شامل مي‌شود، تصريح كرد: بخش مسكن با ساخت هر 50تا 57 مترمربع يك اشتغال مستقيم و حدود 25صدم درصد اشتغال غيرمستقيم همراه خود مي‌آورد.

کد خبر 303421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha