همشهری آنلاین: محققان آمریکایی از یک داروی جدید آزمایشی رونمایی کردند که می تواند خاطرات مرتبط به مصرف مواد مخدر در افراد معتاد را پاک و روند بهبود این افراد را به طور قابل توجهی تسریع بخشد.

تزریق

به گزارش ایرنا به نقل از هلث، معتادانی که در حال بازپروی به سر می‌برند اغلب با خاطراتی دست و پنجه نرم می‌کنند که حتی بعد از ماه‌ها یا سال‌ها ترک اعتیاد آنها را به سمت مصرف دوباره مواد مخدر سوق می‌دهد.

این مطالعه جدید که در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است اثر تزریق blebbistatin بر پیشگیری از عود در الگوهای حیوانی اعتیاد به متامفتامین را نشان می‌دهد.

این فرآیند دربردارنده یک سازوکار مولکولی به نام nonmuscle myosin II است که به صورت اختصاری NMII نامیده می‌شود. آنها به این نتیجه رسیدند که با استفاده از ترکیب (blebbistatin) که جلوی فعالیت NMII را می‌گیرد، می‌توان خاطرات بلندمدت مربوط به مصرف موادمخدر در گذشته را هدف قرار داد.

آنها برای بررسی میزان اثربخشی این شیوه، مقداری «بلبیستاتین» را به موش‌هایی که به «متا آمفتامین» معتاد بودند تزریق کردند. به این ترتیب خاطرات مرتبط با مصرف «متا آمفتامین» در این جانوران مختل شده و در نتیجه بازگشت این موش‌ها به مصرف موادمخدر حداقل به مدت 30 روز به تعویق افتاد.

نکته قابل توجه این بود که ماده مذکور فقط بر خاطرات مربوط به مواد مخدر اثر می‌گذاشت و هیچ تاثیر ناخوشایندی بر شکل‌گیری خاطرات جدید نداشت.

محققان موسسه تحقیقاتی Scripps می‌گویند، کشف این ماده تزریقی آنها را به یافتن یک درمان جدید بر اساس پاکسازی انتخابی این خاطرات خطرناک و وسوسه‌آمیز مرتبط با مواد مخدر نزدیک کرده است.

پروفسور کورتنی میلر استادیار این موسسه می‌گوید: اکنون می‌توانیم خاطرات مرتبط با استعمال مواد مخدر را بطور بالقوه پاک کرده و از بین ببریم.

وی افزود: امید می‌رود که این ماده تزریقی در ترکیب با درمان‌های سنتی توانبخشی، بتواند بازگشت به استفاده از متادون را از بین ببرد.

کد خبر 303381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha