مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

محدثه قیدی: پس از حدود ۲۰سال دوباره بحث انتقال پایتخت مطرح شده است این بحث در قالب طرحی که از سوی مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت‌ماه امسال به تصویب رسید موضوع امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران را دنبال می‌کند.

به همين مناسبت نيز شورايي مركب از 15نفر از مسئولان بلند پايه كشوري به همراه استادان دانشگاه تشكيل شده است تا طبق قانون به‌صورت مرتب جلسات بررسي ابعاد انتقال مركز سياسي و اداري كشور و تمركز زدايي ازتهران را بررسي كنند. اين در حالي است كه مسئله انتقال پايتخت بارها از سوي كارشناسان و مديران شهري به دلايل مختلف رد شده است. محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر تهران در اين‌باره به همشهري گفت: بهتر است به جاي انتقال پايتخت به فكر برقي‌كردن تاكسي‌ها، اتوبوس‌ها و موتورسيكلت‌ها و توسعه خطوط مترو باشيم چرا كه در اين صورت به جد تأكيد مي‌كنم 95درصد مشكلات تهران حل مي‌شود. وي با اشاره به اينكه موضوع انتقال پايتخت چيز جديدي نيست، گفت: سال‌ها پيش نيز اين بحث مطرح شده و جانمايي‌هايي نيز صورت گرفت تا پايتخت سياسي را از تهران جدا كنند اما به‌دليل هزينه بسيار بالا بابت تأمين زيرساخت‌ها اين طرح رد شد. به‌نظر سرخو اگر به جاي صرف اين هزينه‌هاي هنگفت بياييم مشكلات شهر تهران را در حوزه آلودگي هوا، بافت‌هاي فرسوده توسعه مترو و اتوبوس رفع كنيم شهر تهران مي‌تواند همچنان پايتخت باقي بماند.

رئيس كميته حمل ونقل شوراي شهر گفت: پيش‌بيني ما در برنامه 5ساله دوم شهرداري، توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي پاك به جاي وسايل نقليه آلاينده است مثلا وضعيت قابل‌قبول در بخش مترو براي تهران حدود 740كيلومتر است كه در برنامه 5ساله و تاسال 1397شهرداري مي‌تواند تنها تعهد ساخت 300كيلومتر مترو را برعهده بگيرد اما اگر دولت طبق قانون به تعهدات خود عمل كند دراين صورت مي‌توانيم 150كيلومتر ديگر نيز بسازيم و توسعه مترو را تا سال 1397به جاي 300به 450كيلومتر برسانيم.

وي ادامه داد: در بخش اتوبوسراني نيز تا سال 97شهرداري تهران تنها امكان تأمين 9هزار دستگاه اتوبوس را دارد درحالي‌كه تهران به 11هزار دستگاه اتوبوس نياز دارد بنابراين اگر دولت به تعهداتش دراين زمينه نيز عمل كند بايد تا پايان برنامه، سالي 400دستگاه اتوبوس تأمين كند كه دراين صورت ما مي‌توانيم به 11هزار دستگاه اتوبوس مورد نياز براي تهران برسيم.

اما ويژگي اتوبوس قابل‌قبول، از نظر اين عضو شوراي شهر، اتوبوس برقي يا اتوبوسي است كه مجهز به فيلتر جذب دوده باشد. از طرفي اگر موتورسيلكت‌هاي موجود كه روزانه حدود 900هزار جابه‌جايي انجام مي‌دهند و هركدام به اندازه 3 دستگاه خودرو آلايندگي به شهر تحميل مي‌كنند طبق برنامه 5ساله همگي به برقي تبديل شوند تا حد بسيار زيادي از حجم آلايندگي شهر تهران كاسته مي‌شود. سرخو تأكيد كرد: بهتراست به جاي انتقال پايتخت به فكر اين باشيم كه 78هزار تاكسي تهران را طبق برنامه 5ساله دوم به كمك دولت تبديل به برقي كنيم با اين اقدامات 95درصد مشكلات تهران حل و براي زندگي مناسب مي‌شود. وي در بخشي ديگر از سخنان خود گفت: در برنامه 5ساله دوم مصوب كرديم كه شهرداري به جاي تملك زمين و ساخت وساز در بافت فرسوده به تكاليف خود در طرح جامع و تفصيلي عمل كرده و معابر را باز كند زيرا در اين صورت خودبه‌خود مردم جذب سرمايه‌گذاري دراين محدوده‌ها مي‌شوند ضمن اينكه دولت به جاي سرمايه‌گذاري دربيابان براي مسكن مهر بايد در بافت‌هاي فرسوده تهران كه همه زيرساخت‌هايش هم آماده است كار نوسازي را انجام دهد. تأكيد سرخو اين بود كه اگر امكانات آموزشي، درماني، سرمايه‌گذاري و اشتغال را به‌صورت متوازن در همه نقاط كشور توزيع كنيم جلوي مهاجرت از شهرهاي ديگر به تهران گرفته مي‌شود بنابراين به جاي انتقال پايتخت سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف كشور به‌صورت متوازن را بايد دنبال كرد.

  • اعتراض به عدم‌دخالت رسمي شوراي شهر در بحث انتقال پايتخت

اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر در مصاحبه با همشهري انتقال پايتخت را مورد اعتراض اعضاي شوراي شهر اعلام كرد و گفت: چرا درباره مسائل مهمي مثل انتقال پايتخت نظر شوراي شهر را نمي‌پرسند و شوراي شهر دخالت رسمي دراين موضوع ندارد؟ شاكري گفت: البته شايد وزارت راه دعوتنامه‌اي هم به شوراي شهر داده باشد اما اين درشان شوراي شهر به‌عنوان مدير و متولي پايتخت و سياستگذار آن نيست ما بايد به‌صورت رسمي دخالت داشته باشيم نه مدعو. رئيس كميته عمران شوراي شهر تأكيد كرد: در مجلس شوراي اسلامي نيز اين مصوبه اسمش انتقال پايتخت است اما موضوع اين مصوبه اصلا انتقال پايتخت نيست بلكه 3 يا 4 راهكار براي بهبود وضعيت پايتخت ارائه كرده كه قرار است با محوريت وزارت راه و شهرسازي و كارگروه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد. وي گفت: پايتخت يك مفهوم است كه در تهران تبلور يافته است بنابراين امكان پذير نيست كه هويت پايتخت بودن را ازتهران بگيريم.

کد خبر 303138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha