سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری افغانستان موضع خود را در برابر گروه‌های مخالف دولت تغییر داد و خلاف گذشته به جای عبارت «برادران ناراضی» از آنان به عنوان مخالفان مسلح و افرادی که مرتکب اعمال «جنایت بار» می‌شوند، یاد کرد.

 تغییر موضع اشرف غنی درباره طالبان

به گزارش ایرنا، در بیانیه ای که کاخ ریاست جمهوری افغانستان منتشر کرد، به نقل از «محمد اشرف غنی» آمده است: «گروه هایی که با تأثیرپذیری از تبلیغات سوء دشمنان افغانستان، علیه مردم و کشورشان در جنگ هستند، باید بدانند که فریب خورده اند و با حرکت در این مسیر علیه مردم و منافع افغانستان، مرتکب اعمال جنایت بار بیشتر می شوند».

پیش از این حکومت افغانستان گروه های مخالف مسلح دولت را «برادران ناراضی» می نامید. پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، این شیوه گفتار در برابر شورشیان نرم تر شد و چندین بار رییس جمهوری افغانستان از آنها، به عنوان مخالفان سیاسی یاد کرد که می خواهند در صحنه قدرت سیاسی افغانستان سهیم شوند.

در بیانیه جدید کاخ ریاست جمهوری افغانستان آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان یگانه تصمیم گیر و برخاسته از اراده واقعی مردم در سطح ملی و بین المللی، با قاطعیت اعلام می دارد که هیچ حرکت موازی و متضاد با نظام سیاسی کشور قابل قبول نبوده و در برابر آن با همه‎ توان و اقتدار مردمی خواهد ایستاد».

صاحبنظران سیاسی در افغانستان، تغییر موضع رییس جمهوری افغانستان را واکنشی به نخستین پیام «ملا اختر محمد» رهبر جدید طالبان می دانند که گفته بود مذاکرات صلح تبلیغات دشمنان است و مبارزه ما تا برقراری حکومت اسلامی ادامه خواهد داشت.

در بیانیه کاخ ریاست جمهوری افغانستان آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان ضمن محکوم کردن هرگونه اظهارات و تلاش ها علیه مذاکرات صلح، همانند گذشته، به تأمین صلح باعزت، عادلانه و پایدار به عنوان پسندیده ترین راه برای جلوگیری از ریختن خون شهروندان و ویرانی بیشتر کشور و تحکیم استقلال و حاکمیت ملی افغانستان تأکید ورزیده و از همه‎ طرف ها می خواهد در این راستا همکاری صادقانه داشته باشند تا عناصری که خواهان اخلال این روند هستند، در رسیدن به اهداف شان با ناکامی مواجه شوند».

حکومت افغانستان همزمان هشدار داده که با اراده قاطع مردم و توانایی نیروهای امنیتی برای مقابله با هرگونه تهدید علیه امنیت و ثبات کشور آماده مبارزه است.

بیانیه کاخ ریاست جمهوری افغانستان در شرایطی منتشر می شود که «اشرف غنی» برای درمان شکستگی پای خود به آلمان عزیمت کرده است.

کد خبر 303066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha