مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی با ترکیب سلول‌های خورشیدی و باتری موفق به تولید اولین باتری‌های خورشیدی حقیقی و با دوام شده‌اند که عملکردی بهتر از باتری‌های لیتیومی رایج دارند.

باتری

براساس گزارش ساينس الرت، عملكرد باتري‌هاي خورشيدي جديد حتي از باتري‌هاي ليتيومي رايج بهتر است زيرا مي‌تواند با شارژ كمتر ميزاني برابر با انرژي ذخيره شده در باتري‌ها ليتيومي را ذخيره كند. اين باتري توانسته به سطح ذخيره‌سازي انرژي 20 درصدي دست يابد.

منبع اين 20 درصد ذخيره سازي نور خورشيد است كه با كمك صفحه خورشيدي مسطحي كه روي باتري قرار گرفته ذخيره مي‌شود. در زير اين صفحه نيز نوعي جديد از الكتروليت‌ها قرار گرفته كه در آنها آب جايگزين اكسيد كبالت ليتيوم يا فسفات آهن ليتيوم شده‌است.

به گفته محققان دانشگاه اوهايو،‌ مهمترين موفقيت در ساخت اين باتري وجود جريان آب در باتري‌هاي خورشيدي است، ابداعي كه ساخت تلفيق آن با تكنولوژي‌هاي روز بسيار ساده بوده و در عين حال دوستدار محيط زيست و با دوام است.

اين تيم از محققان سال گذشته نيز اولين باتري خورشيدي بادي جهان را ابداع كردند، اكنون با بهبود طرح سال گذشته به جاي سلول‌هاي خورشيدي از صفحه‌اي خورشيدي استفاده كرده‌اند و باد نيز توسط آب جايگزين شده‌است. اين باتري كه باتري خورشيدي آبي نام دارد اولين طرحي است كه مي‌تواند پايه و اساس نسل جديدي از باتري‌ها را بنا بگذارد.

در طرح اوليه محققان از الكتروليت مايع رايج‌تري حاوي نمك و حلال استفاده كردند،‌اما اكنون آب جايگزين حلال شده و يديد ليتيوم جايگزين نمك تا به اين شكل باتري كم‌هزينه با ظرفيت بالاي ذخيره انرژي خلق شود. سلول‌هاي خورشيدي موجود در صفحه خورشيدي نيز از بهره‌وري بسيار بالايي برخوردارند و محققان از نوعي خاص از اين سلول‌ها به نام رتنيوم استفاده كرده‌اند تا بتوانند طول موج نور دريافتي را كنترل كرده و آن را به الكترون‌ها تبديل كنند. اين الكترون‌ها در نهايت مكمل برقي مي‌شوند كه در بخش ليتيوم آند باتري ذخيره شده‌است.

آزمايش‌هاي متعدد و مقايسه باتري جديد با باتري‌هاي ليتيومي رايج نشان داد هردو نوع باتري گنجايش ذخيره 3.3 ولت برق را دارند،‌ اما باتري ليتيومي براي ذخيره 3.3 ولت برق به 3.6 ولت انرژي نياز دارد اما باتري خورشيدي با دريافت 2.9 ولت مي‌تواند خروجي برابر 3.3 ولت داشته‌باشد،‌ 20 درصد باقي مانده نيز توسط سلول‌هاي خورشيدي جبران مي‌شود.

هدف نهايي دانشمندان ساخت باتري‌هاي 100 خورشيدي قابل شارژ است، با اين‌همه باتري جديد نيز كاملا كاربردي است و مي‌توان از آن در زمينه‌هاي مختلفي از قبيل تبديل و ذخيره‌سازي انرژي خورشيدي و همچنين توليد سوخت‌هاي الكتروليتي براي خودروهاي برقي آينده استفاده كرد.

کد خبر 303034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha