سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: در دومین روز از اجلاس روسای مناطق آموزش و پرورش کشور جزئیات بیشتری از آزمون استخدامی این وزارتخانه اعلام شد.

اجلاس روسای مناطق آموزش و پرورش کشور

نايب‌رئيس مجلس هم از كتاب‌هاي درسي جديدالتاليف پايه‌هاي پنجم و نهم رونمايي كرد و رئيس ستاد اقامه نماز نيز از مسئولان خواست تا نماز را در مدارس به حاشيه نبرند.

اجلاس روساي مناطق آموزش و پرورش كشور در حالي دومين روز خود را پشت سر گذاشت كه رئيس مجلس هم به اين همايش نيامد. براساس اعلام قبلي قرار بود رئيس مجلس سخنران روز دوم باشد كه به جاي لاريجاني، نايب رئيس مجلس در اين همايش حضور يافت.

اين درحالي است كه روز نخست اين مراسم نيز قرار بود رئيس‌جمهور سخنراني كند كه به جاي او رئيس سازمان برنامه‌ريزي دراين مراسم حاضر شد كه اعلام ميانگين حقوق يك‌ميليون‌و700هزار توماني معلمان ازسوي نوبخت نيز حاشيه‌ساز شد.

  • مشكل فراموشي نظام بهره‌‌وري است

نايب‌رئيس مجلس در اين اجلاس با اشاره به ضرورت تحول در آموزش و پرورش گفت: توجه به جايگاه آموزش و پرورش و معيشت و منزلت معلمان مورد توجه دولت و مجلس است.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابي‌فرد تصريح كرد: راه رسيدن به تحول و پيشرفت از مسير بودجه نيست، مشكل اصلي فراموشي نظام بهره‌وري است و بدون بهره‌وري و افزايش ظرفيت‌ها نمي‌توان به آينده روشني اميدوار بود.

وي با بيان اينكه تحول بايد با 2هدف ارتقاي كيفيت وكاهش هزينه صورت بگيرد، افزود: مديريت مبتني بر هزينه راه به جايي نمي‌برد و مديريت دانش بنيان و مبتني بر علم بايد در آموزش و پرورش نهادينه شود.

  • جزئيات استخدام آموزش و پرورش

رئيس مركز برنامه‌ريزي نيروي انساني و فناوري اطلاعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهري درباره كاهش چشمگير ورودي‌هاي دانشگاه فرهنگيان با توجه به گفته‌هاي وزير سابق آموزش و پرورش در سال92 مبني بر تامين نيروي انساني از طريق دانشگاه فرهنگيان و پذيرش سالانه 25هزار دانشجومعلم طي 4سال گفت: هيچ وزيري خودش نمي‌تواند ميزان استخدام در دستگاه متبوعش را تعيين كند، بلكه اين كار در كشور بر عهده سازمان مديريت و برنامه‌ريزي است و اين سازمان بايد رديف استخدامي بدهد.

محمدحسين سليمي‌جهرمي افزود: اينكه يك دستگاهي بخواهد منهاي مجوز سازمان مديريت براي خودش هدف‌گذاري كند اشتباه است و اكنون چنين مجوز و مدركي كه معاونت نظارت و راهبردي رياست‌جمهوري وقت صادر كرده باشد در آموزش و پرورش وجود ندارد.

وي تصريح كرد: علت كاهش پذيرش دانشجو در دانشگاه فرهنگيان ندادن مجوز و رديف استخدامي از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور است.

براساس اين گزارش، رئيس سازمان سنجش 29تير‌ماه در نشست خبري خود ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه فرهنگيان را 6هزارو500 دانشجو اعلام كرد ولي پس از آن معاون آموزشي دانشگاه فرهنگيان گفت كه اين دانشگاه امسال فقط 4هزارو500 دانشجو از طريق كنكور مي‌پذيرد.

رئيس مركز برنامه‌ريزي نيروي انساني آموزش و پرورش در توضيح جزئيات آزمون استخدامي آموزش و پرورش گفت: داوطلباني مي‌توانند در آزمون استخدامي آموزش و پرورش شركت كنند كه در رشته‌ شهر‌هاي مورد نياز، بومي منطقه باشند. سياست اصلي آموزش و پرورش بومي‌گزيني است و افرادي مي‌توانند در آزمون شركت كنند كه وقتي قبول شدند بتوانند استخدام شوند.

وي با بيان اينكه دانش‌آموختگان همه رشته‌ها مي‌توانند در آزمون استخدامي آموزش و پرورش شركت كنند، افزود: افرادي استخدام مي‌شوند كه بومي محل پذيرش باشند و شرط سني آنها به‌ترتيب براي فوق ديپلم 25سال، ليسانس 30سال و فوق ليسانس 35سال و مدت خدمت سربازي و خدمت در دستگاه‌هاي دولتي به شرط سني اضافه مي‌شود.

  • سنجش مجدد پذيرفته‌شدگان

سرپرست دانشگاه فرهنگيان نيز با اشاره به دروس درنظر گرفته شده در دوره يكساله براي پذيرفته‌شدگان در آزمون استخدامي گفت: برنامه اين دوره تدوين شده ولي هنوز نهايي نشده‌ و بخشي از هزينه‌هاي اين دوره از متقاضيان دريافت خواهد شد.

محمود مهرمحمدي افزود: وضعيت داوطلبان مطابق استانداردهاي درنظر گرفته شده احراز مي‌شود و درصورت واجد شرايط بودن پذيرفته‌شدگان كار خود را در آموزش و پرورش آغاز مي‌كنند.

  • واكنش سازمان مديريت

پس از آنكه رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در روز نخست اجلاس روساي مناطق آموزش و پرورش آماري از ميانگين يك‌ميليون‌و700 هزار توماني حقوق معلمان ارائه كرد و جبار كوچكي‌نژاد، ‌عضو كميسيون آموزش مجلس نيز در واكنش به اين آمار اعلام كرد آقاي نوبخت اين آمار را از كجا آورده، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي توضيحاتي در اين‌باره ارائه كرد.

در اين توضيحات آمده است: كل اعتبارات آموزش و پرورش استان‌ها در سال‌جاري معادل 211هزار ميليارد ريال است كه با درنظر گرفتن تعداد پرسنل رسمي و پيماني استان‌ها كه رقمي معادل 983هزارو147 نفر است و با احتساب و خارج كردن مبلغ عيدي آنان كه حدود 6هزارو880 ميليارد ريال است مبلغ باقيمانده از اعتبارات چنانچه به تعداد پرسنل ذكر شده در بالا و به 12‌ماه سال تقسيم شود عدد يك‌ميليون‌و770هزار تومان به‌دست مي‌آيد.

  • اين رفتار را تأييد نمي‌كنم

به‌دنبال برخورد نامناسب يكي از اطرافيان وزير آموزش و پرورش با خبرنگار همشهري هنگام طرح پرسش، علي‌اصغر فاني اعلام كرد اين نوع رفتار را با خبرنگاران تأييد نمي‌كنم و حتما در اين‌باره تذكر مي‌دهم. روز نخست اجلاس روساي مناطق آموزش و پرورش كشور يكي از محافظان وزير آموزش و پرورش هنگام طرح پرسش از وزير آموزش و پرورش ضربه‌اي با آرنج به سينه خبرنگار همشهري زد و مانع از پاسخ وزير به وي شد.

  • تذكر به دانش‌آموز در صف فايده ندارد

رئيس ستاد اقامه نماز كشور خطاب به مديران آموزش و پرورش كشور گفت: تذكر دادن به دانش‌آموزان در سر صف فايده ندارد، به مدير مدرسه بگوييد اگر با دانش‌آموزان به‌صورت خصوصي صحبت كند، اثر بيشتري دارد. حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قرائتي تصريح كرد: نماز را در حاشيه نبينيد، دبيرستان نمونه بايد دبيرستاني باشد كه مديرش بيشتر در نماز شركت مي‌كند و به نماز دانش‌آموزان نيز نمره بدهيد. اگر بچه‌ها را نمازخوان كنيم نسل آنها نيز نمازخوان مي‌شود و اعلام مي‌كنم نماز، انسان را از غفلت بيرون مي‌آورد و فلسفه آن، ياد خداست. وي با تأكيد بر اينكه بايد نماز را به مدرسه ابتدايي ببريم و موانع را برطرف كنيم، افزود: همه در نماز بچه‌ها شركت كنند، نماز را به امور تربيتي و معلم ديني واگذار نكنيد چرا كه مسئول نماز همه ما هستيم و بايد انجمن اوليا و مربيان درخصوص اهميت نماز نيز صحبت كنند.

کد خبر 303020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha