دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با ادامه تظاهرات در شهرهای عراق برای سومین روز متوالی و ارتقای سقف خواسته‌های تظاهرکنندگان برای حل بحران قطعی برق، برخی منابع از تغییرات قریب الوقوع در دولت و برکناری وزرای عضو ائتلاف گروه‌های ملی خبر دادند.

تظاهرات مردم عراق برای سومین روز متوالی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، تظاهرات مردم عراق برای سومین روز متوالی علاوه بر بغداد و بصره در نجف، کربلا، المثنی، ذی قار در جنوب و مرکز عراق و دیالی در شرق این کشور در اعتراض به کمبود خدمات اساسی به ویژه برق برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات علاوه بر اعتراض به کمبود خدمات خواهان مبارزه با فساد، لغو شورای استان‌ها شدند و تاکید کردند که تا زمان رسیدن به خواسته‌های خود به تظاهراتشان ادامه می‌دهند.

در بغداد تظاهرات گسترده‌ای در میدان "التحریر" در نزدیکی منطقه الخضراء برگزار شد و ساکنان پایتخت خواهان مجازات قاسم الفهداوی، وزیر برق و افراد فاسد در وزارتخانه وی شدند.

تظاهرکنندگان در مقابل ساختمان استانداری بصره نیز بر مجازات فاسدان و افرادی که مسئول خدمات رسانی نامناسب هستند، تاکید کردند. آن‌ها همچنین اعلام کردند که "ماجد النصراوی" استاندار بصره باید استعفا بدهد.

تظاهر کنندگان عراقی دولت حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق را در مقابل یک آزمون سخت قرار داده‌اند و حتی اخبار حاکی از تغییرات قریب الوقوع در دولت با برکناری وزرای عضو ائتلاف گروه‌های ملی عراق است.

"غضنفر لعیبی" فعال عراقی اعلام کرد که به رغم پایبندی تظاهرکنندگان به برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز برخی از آن‌ها به مدت چند ساعت بازداشت شده و از آن‌ها بازجویی به عمل آمده است.

از سوی دیگر حیدرالعبادی طی نشستی با استانداران و روسای شورای استانداری‌ها اعلام کرده بود که تظاهرات به منزله زنگ هشداری برای دولت و مسئولان استانداری‌هاست. تظاهرات به مشکلی اشاره دارد که باید برای حل آن تلاش کنیم.

پس از ساعاتی از نشست العبادی با وزیر برق و کادر وزارت برق یک منبع در ائتلاف گروه‌های ملی عراق فاش کرد که العبادی از وزیر برق خواسته به دلیل فشارها استعفا بدهد.

این ائتلاف نیز کمیته عالی رتبه‌ای را برای ارزیابی فعالیت وزرای خود و برکناری آن‌ها تشکیل داده است.

این منبع پیش بینی کرد که در دوره آتی وزرای بازرگانی و برق و وزیر مشاور به دلیل فشارهایی که این رهبران سنی در معرض آن قرار گرفته‌اند برکنار شوند.

به گفته منابع عراقی شهروندان، روشنفکران و اصحاب رسانه در استان "میسان" خواهان انتخاب رئیس جمهور از طریق آرای مردم شدند و تاکید کردند که یک سوم ثروت عراق به جیب مسئولان می‌رود.

"محمود المشهدانی" نماینده ائتلاف الوطنیه خواهان اعلام وضعیت فوق العاده در کشور و تشکیل دولت بحران به رهبری العبادی شد.

  • حمایت مقتدی صدر و مرجعیت دینی از تظاهرکنندگان عراقی

همچنین مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق حمایت خود را از تظاهرات اعلام و خواهان مجازات "سارقان اموال" از میان مسئولان دولت سابق و کنونی شد.

وی نسبت به هرگونه تجاوز علیه شهروندان عراقی که خواهان دستیابی به حقوق مشروع خود هستند، هشدار داد و انجام تحقیقات فوری و شفاف در خصوص تمامی کوتاهی کنندگان و سارقان اموال چه در وزارت برق و چه در دیگر وزارتخانه‌ها را خواستار شد.

نماینده مرجعیت دینی عراق نیز حمایت کامل خود را از تظاهرات و خواسته‌های مشروع تظاهرکنندگان اعلام کرده است.

کد خبر 302971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha