همشهری آنلاین: باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است دوشنبه سوم آگوست ۲۰۱۵ برنامه انرژی پاک خود که از آن به عنوان بزرگترین و مهمترین قدمی که تاکنون در راستای مهار تغییرات جوی برداشته شده یاد می‌شود را معرفی کند.

کربن

براساس گزارش BBC، هدف اين برنامه اصلاح شده كاهش ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي از نيروگاه‌هاي آمريكايي تا يك سوم مكيزان كنوني طي 15 سال آينده است.

اين برنامه تاكيدي ويژه بر بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي خورشيدي و باد و ديگر منابع تجديد‌پذير انرژي خواهد‌داشت. با اين همه مخالفان در صنعت انرژي عليه اين برنامه جديد اعلام جنگ كرده‌اند.

به گفته اين گروه اوباما عليه ذغال‌سنگ، منبعي كه يك سوم از نياز انرژي آمريكا را تامين مي‌كند، اعلام جنگ كرده‌است. برنامه اصلاح شده اوباما قصد دارد ميزان انتشار كربن را از بخش نيرو تا سال 2030 به اندازه 32 درصد نسبت به ميزان انتشار در سال 2005 كاهش دهد.

براساس اين طرح براي هريك از ايالت‌هاي آمريكا هدفي به منظور كاهش انتشار كربن تعيين خواهد شد و هر ايالت موظف به ارائه طرحي درباره چگونگي پذيرش و اجراي اين هدف به سازمان محيط زيست آمريكا خواهد بود. با اين‌همه فرمانداران چندين ايالت و رقباي سياسي اوباما به راحتي اعلام كرده‌اند كه از اين برنامه تبعيت نخواهند‌كرد.

اين برنامه مجموعه‌اي از ضوابط و مقررات زيست‌محيطي براي اجرا در نيروگاه‌ها با هدف كاهش آلودگي‌هاي كربني در آمريكا است. نيروگاه‌ها مسئول 40 درصد از آلودگي كربني آمريكا محسوب مي‌شوند اما كاهش استفاده از مواد مولد دي‌اكسيد كربن، به ويژه ذغال‌سنگ، در آمريكا از حساسيت سياسي بالايي برخوردار است زيرا اين منبع انرژي كه در دسته آلوده‌ترين منابع به شمار مي‌رود،‌ نقش پررنگ خود را در صنعت آمريكا حفظ كرده‌است.

يكي از مقامات كاخ سفيد در گفتگو با واشنگتن پست بيان كرده تاكنون هيچ‌يك از روساي جمهور آمريكا اقدامي اينچنين مهم در راستاي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي انجام نداده‌است و به پايگاهي براي تلاش‌هاي آينده آمريكا در راستاي كاهش آلودگي جهان تبديل خواهد‌شد.

درحال حاضر، صدها نيروگاه ذغال سنگي در سرتاسر آمريكا،‌فراتر از نيروگاه‌هاي نفتي و اتمي، 37 درصد از برق مورد نياز اين كشور را تامين مي‌كنند.

کد خبر 302951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha