مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

روز گذشته راهکارهای افزایش تعامل میان سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی در نشست مشترک عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بررسی شد.

جاده گلستان

در اين نشست وزير راه و شهرسازي براي خروج جاده عبوري از قلب پارك ملي گلستان به خارج از پارك و نيز اصلاح ميانگذر اروميه قول مساعد داد.

اين نشست از آن رو اهميت دارد كه وزارت راه و شهرسازي طي سال‌هاي اخير يكي از بزرگ‌ترين تخريب‌كنندگان محيط‌زيست كشور بوده است. عبور جاده از قلب پارك ملي گلستان يكي از پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي بود كه با وجود مخالفت طرفداران محيط‌زيست به اجرا در آمد و اكنون پارك ملي گلستان به بزرگ‌ترين قتلگاه حيات‌وحش تبديل شده است. منتقدان محيط‌زيست در طول زماني كه جاده گلستان در حال ساخت بود به شيوه‌هاي مختلف با ساخت اين جاده مخالفت كردند اما اين تلاش‌ها راه به جايي نبرد.

با روي كار آمدن دولت يازدهم، به‌رغم آنكه انتظار مي‌رفت اين اعتراضات منجر به ايجاد مسير جايگزين در پارك ملي شود، اين اعتراضات هم مثل گذشته تا امروز بي‌نتيجه مانده است. اجراي طرح ميانگذر درياچه اروميه كه از آن به‌عنوان يكي از عوامل مؤثر در بروز بحران در درياچه اروميه نام برده مي‌شود از ديگر پروژه‌هاي راهسازي است كه بي‌توجه به معيارهاي محيط‌زيست به اجرا در آمد. در نشست مشترك وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، اسماعيل مهاجر، مديركل حفاظت محيط‌زيست گلستان، از چالش‌هاي عبور جاده آسيايي از داخل پارك ملي گلستان و تهديداتي كه به واسطه عبور اين جاده براي ذخيره‌گاه زيست كره ارزشمند گلستان ايجاد شده سخن گفت و بر لزوم جابه‌جايي اين جاده به خارج از پارك تأكيد كرد.

خواسته‌هايي كه بنا به آنچه پايگاه اطلاع‌رساني سازمان محيط‌زيست اعلام كرده است از سوي وزير راه و شهرسازي در دستور كار قرار گرفت. تأكيد بر ضرورت بازنگري وضعيت جاده ميانگذر (شهيد كلانتري) درياچه اروميه به‌ منظور سهولت چرخش آب در درياچه توسط حميد قاسمي مديركل حفاظت محيط‌زيست آذربايجان شرقي از ديگر مباحث اين جلسه بود كه وزارت راه براي اصلاح و بازنگري اين جاده موافقت كرد.

کد خبر 302906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha