یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۱
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تلاش برای ارتقای معیشت و بهبود وضعیت محیط‌بانان خبر داد.

محیط بانان

معصومه ابتكار در اين باره به ايسنا گفت كه محيط‌بانان استخدام رسمي سازمان محيط‌زيست هستند، البته در اين حوزه سازمان دچار كمبود است و تلاش مي‌كنيم كه اين كمبود جبران شود؛ به‌طوري كه در حال حاضر ميزان سختي كار آنها به 3000امتياز افزايش يافته و اجراي درجه‌بندي محيط‌بانان به‌منظور بهبود شرايط آنان در حال انجام است.

وي با اشاره به اينكه تعداد محيط‌بانان در كشور كم است، خاطرنشان كرد: اقدامات بسياري در مورد تقويت دوره‌هاي آموزشي محيط‌بانان صورت گرفته و آموزش تخصصي 850نفر در سطح ملي و تغيير وضعيت 450محيط‌بان در راستاي بهبود وضعيت آنها انجام شده است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با تأكيد بر اينكه اين سازمان توجه ويژه‌اي به جايگاه اجتماعي محيط‌بانان و معرفي آنها در رسانه‌ها به‌صورت گسترده دارد، گفت: در سطوح ملي سال گذشته در جشنواره شهيد رجايي يك محيط‌بان نشان ملي دريافت كرد.

ابتكار در بخشي از گفته‌هاي خود به پيگيري مشكلات حقوقي محيط‌بانان كشور توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست خبر داد و گفت: سال 92كه مسئوليت سازمان را برعهده گرفتم 8محيط‌بان حكم اعدام داشتند اما در حال حاضر مسائل حقوقي بعضي از اين محيط‌بانان حل شده و 2نفر از آنها به‌زودي مشكلات‌شان مرتفع خواهد شد. وي همچنين در مورد اختيارات محيط‌بانان افزود: محيط‌بانان به‌عنوان ضابط قوه قضاييه اجازه حمل سلاح دارند و يگان حفاظت محيط‌زيست هستند.

  • كمبود نيروي محيط‌بان

مديركل دفتر آموزش و مشاركت‎هاي مردمي سازمان محيط‌زيست هم از پيگيري‌هاي اين سازمان براي ثبت روز «محيط‎بان» در تقويم رسمي كشور خبر داد.

محمد درويش در گفت‌وگو با مهر با اشاره به ۳۱ جولاي روز جهاني محيط‌بان، تصريح كرد: اين روز از سال ۲۰۰۷ و همزمان با پانزدهمين سالگرد تاسيس فدراسيون بين‌المللي محيط‌بانان در دنيا برگزار مي‌شود.

به گفته وي، اين روز با روز تولد اسكندر فيروز، پدر معنوي محيط‌بانان كشور همزمان است كه يكي از دلسوزان و پيشروان حفاظت از محيط‌زيست در كشور ماست.

آنطور كه مديركل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط‌زيست مي‌گويد در حال حاضر در كشور ۲ هزار و ۸۵۰ محيط‌بان وجود دارد كه نسبت به قلمرو تحت حفاظت آنها، اين تعداد بسيار اندك است.

درويش تصريح كرد: در حقيقت هر محيط‌بان در كشور ما به‌طور متوسط ناچار است به اندازه ۳ تا ۴ محيط‌بان در جهان از خود كارايي نشان دهد كه اين موضوع سبب فشار بيش از حد بر محيط‌بانان كشور شده است.

وي افزود: متأسفانه نسبت به فشاري كه محيط‌بانان در ايران تحمل مي‌كنند، از وضعيت معيشتي مطلوبي برخوردار نيستند و هنوز از نظر حقوق و مزايا وضعيت مناسبي ندارند.

وي با اشاره به نقش رسانه‌ها، صداوسيما، سازمان محيط‌زيست، سازمان جنگل‌ها و ديگر ارگان‌هاي مسئول فرهنگ‌سازي‌ در كشور براي برجسته كردن نقش محيط‌بانان، تأكيد كرد: در كشور ما علاوه بر روز جهاني محيط‌بان، سالروز ولادت امام رضا (ضامن آهو) نيز به‌عنوان روز ملي محيط‌بان جشن گرفته مي‌شود، با اين حال هنوز هيچ‌يك از اين دو روز در تقويم كشور وارد نشده‌اند.

درويش به رايزني‌هايي كه با شوراي مسئول نامگذاري روزها در تقويم كشور درخصوص ورود يكي از اين روزها به تقويم رسمي كشور انجام شده است، اشاره كرد و افزود: متأسفانه هنوز در اين خصوص به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم.

وي درخصوص افزايش حقوق محيط‌بانان تصريح كرد: رئيس سازمان محيط‌زيست شخصا پيگير افزايش حقوق محيط‌بانان است كه اميدواريم بودجه لازم براي افزايش حقوق محيط‌بانان در اختيار سازمان محيط‌زيست قرار گيرد و تا پايان سال بتوانيم افزايش مناسب در ميزان حقوق و مزاياي محيط بانان كشور داشته باشيم.

مديركل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط‌زيست درخصوص آخرين وضعيت محيط‌باناني كه منتظر حكم قوه قضاييه هستند، اظهار داشت: سازمان محيط‌زيست همچنان براي جلب رضايت خانواده مقتولين تلاش مي‌كند و اميدواريم تا پايان سال خبرهاي خوبي در اين خصوص به مردم بدهيم.

  • محيط‌بانان شايسته تكريم‌اند

مديركل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط‌زيست گفت: محيط‌بانان از نظر منزلت اجتماعي جايگاه شايسته‌اي ندارند چرا كه با وجود اينكه حدود ۱۱۰ محيط‌بان در راه حفاظت از محيط‌زيست كشور شهيد شده‌اند اما هيچ ميدان و تنديس و يا مدرسه و دانشگاهي به نام آنان وجود ندارد. اين در حالي است كه در برخي از شهرهاي كشور هنوز تنديس شكارچيان در ميادين اصلي شهرها وجود دارد.

کد خبر 302792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha