یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: سفر آمانو به آمریکا و حضور او در کمیته روابط خارجی سنا دارای زوایای پیدا و پنهان است.

وقت آن رسيده است اين نهاد بين‌المللي كه بايد نقش بيطرفانه و متعهدانه در قبال مسائل هسته‌اي كشورهاي جهان داشته باشد در قبال اين نقش خود پاسخگو باشد. اين سفر در شرايطي انجام مي‌شود كه برخي از نمايندگان كنگره آمريكا ابهاماتي را در 2سطح مختلف درباره متن برجام مطرح كردند:

1-ابهامات و ادعاهايي كه توسط رژيم صهيونيستي مطرح شد.
2-ابهاماتي كه در مورد توافق محرمانه ايران و آژانس مطرح شد.
دولت اوباما براي موضوع دوم يعني ابهامات و ادعا‌هاي نمايندگان كنگره در قبال توافق محرمانه ايران و آژانس به يك راهكار دست پيدا كرد. راهكار پاسخگويي مستقيم آمانو به‌عنوان رئيس آژانس به نمايندگان آمريكايي. اما بايد اعلام كرد كه نگراني‌هاي جدي در رابطه با سفر آمانو وجود دارد.

در اين رابطه بايد به چند محور مهم توجه كرد:

الف: توافقات محرمانه و سري ميان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و كشورهايي كه با اين آژانس كار مي‌كنند كاملا مرسوم است. 170كشور دنيا در حال حاضر با همين نهاد بين‌المللي توافقات محرمانه‌اي دارند كه طي آن اسرار امنيتي و محرمانه‌اي رد و بدل مي‌شود، طبيعتا آن اسرار بايد توسط سازمان انرژي هسته‌اي به رياست آمانو حفظ شود.

ب: ايران از آژانس خاطره خوبي ندارد‌ چرا كه آژانس ‌ از خود سابقه بدي به جا گذاشته است. متأسفانه در موارد متعددي، امين بودن آژانس، زير سؤال رفته و اسرار امنيتي محرمانه‌اي توسط آنها درز پيدا كرده است كه به واسطه آن عواقب ناگواري براي ايران رخ داده است.

ج: اتحاديه اروپا به‌عنوان يكي از اعضاي اصلي گروه5+1 و يك طرف اين توافق بين‌المللي راه خود را از آمريكا جدا كرده است و در اين ميان حتي لغو تحريم‌ها عليه كشورمان را شروع كرده است. اين نشان مي‌دهد كه آگر آمريكايي‌ها بخواهند درروند اجرايي توافق كارشكني كنند، حتما دوستان و هم پيمانان اروپايي خود دچار مشكل مي شوند.

د: سفر آمانو با بيان آنچه گذشت، مي‌تواند به شكست اجرايي شدن توافق ميان ايران و5+1 بينجامد و به همين دليل اين اقدام را مي‌توان به‌عنوان يك موضوع عليه صلح و امنيت بين‌المللي ارزيابي كرد.
در مقابل، پس از ارزيابي از شرايط موجود و اتفاق بدي كه با سفر آمانو به آمريكا احتمالا در حال شكل‌گيري است، دو راهكار پيشنهاد مي‌شود:

1-دولت ايران و به تبع آن وزارت امور خارجه، بايد تحركات آمانو و سفر وي را به آمريكا كاملا زيرنظر داشته باشد و در اين رابطه حساسيت لازم را به خرج دهد و حتي از وي در اين رابطه گزارش بخواهد.

2-مجلس شوراي اسلامي‌ به‌عنوان مقابله به مثل، از آمانو دعوت كند تا براي توضيحات به پارلمان ايران بيايد. بايد آمانو را محك زد كه آيا براي مجلس ايران هم حاضر است درباره سند وين توضيحاتي ارائه دهديا نه ؟ آژانس انرژي هسته‌اي همانطور كه ذكر شد در قبال مسئوليت‌هاي بين‌المللي كه به وي سپرده شده است مسئول حفظ اسرار محرمانه‌اي كه در اختيار دارد هم هست و در اين رابطه بايد اعتماد از دست رفته ايران را جلب كند.

  • تحليلگرمسائل بين‌الملل

 

کد خبر 302784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha