همشهری آنلاین: برخی از اعضای ارشد گروه طالبان با انتخاب ملا اختر محمد منصور به عنوان جانشین ملا عمر و سرکرده جدید این گروه، اعلام مخالفت کردند.

دو دستگی طالبان در پی انتخاب ملا اختر منصور به عنوان جانشین ملا عمر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ازکابل ، ملا عبدالمنان نیازی یکی از اعضای ارشد گروه طالبان درمصاحبه با رسانه های گروهی افغانستان با سرکردگی ملااخترمنصور مخالفت کرد و گفت: به زودی اعضای ارشد گروه طالبان ، فرد جدیدی را به عنوان سرکرده این گروه انتخاب خواهند کرد.

وی افزود : انتخاب ملامنصور برخلاف اصول داخلی گروه طالبان صورت گرفته است.

پیش از این نیز گزارش هایی از مخالفت ملا قیوم ذاکر فرمانده عملیات‌ نظامی طالبان، ملا حبیب‌الله عضو شورای کویته و طیب آغا از دستیاران ملا محمد عمر  با ملامنصور منتشر شده بود.

عده ای از چهره های سرشناس طالبان معتقدند جانشینی ملامنصور توسط سازمان اطلاعات پاکستان صورت گرفته و به همین دلیل قابل پذیرش نیست.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان خبر دو دستگی میان اعضای ارشد گروه طالبان را رد کرده است.

خبر مرگ ملاعمر چهارشنبه هفته گذشته به صورت رسمی تایید شد.

 خبرگزاري مهر نيز در گزارشي از كابل اعلام كرد: در اطلاعیه ای که از سوی طالبان منتشر شده آمده است شورای رهبری طالبان در نشستی «ملا اختر محمد منصور» که دوست نزدیک و مورد اعتماد «ملاعمر» بوده است را به رهبری انتخاب کرده و با وی بیعت کرده اند.

شورای رهبری طالبان همچنین «هیبت الله آخوندزاده»، رئیس پیشین دادگاه‌های گروه طالبان و «سراج الدین حقانی»، رئیس شبکه حقانی را به عنوان معاونان وی برگزیدند.

ملا اختر منصور در زمان حکومت طالبان بر افغانستنان وزیر هوانوردی بود و پس از فروپاشی این حکومت استاندار قندهار در سیستم طالبان شد.

مخالفان ملا اختر منصور، رهبر خود را انتخاب می‌کنند

از سوي ديگر یکی از سخنگویان طالبان افغانستان اعلام کرد، انتصاب ملا اختر منصور که روز پنجشنبه صورت گرفت با اولویت‌های سنتی انتخاب رهبر جدید طالبان مغایرت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی طالبان افغانستان روز شنبه اعلام کرد، جنبش طالبان که در افغانستان فعالیت می‌کند نشستی را برای انتخاب جانشین جدید برای ملا عمر، رهبر سابق این گروه برگزار می‌کند.

ملاعبدالمنان نیازی، سخنگوی طالبان به بی بی سی گفت ملا منصور که روز پنج شنبه به عنوان جانشین ملا عمر منصوب شده بود توسط تمامی اعضای طالبان انتخاب نشده است.

وی ادامه داد: برطبق قوانین و اولویت‌های اسلامی و زمانی که یک رهبر می‌میرد شورایی تشکیل می‌شود و سپس رهبر جدید منصوب می‌شود اما این شورا تشکیل نشده و برخلاف قانون شریعت است.

ملاعمر، موسس و رهبر معنوی جنبش طالبان در دهه 90 میلادی بر افغانستان حکومت می‌کرد تا اینکه این جنبش در پی حمله نیروهای تحت رهبری ناتو منحل شد. اخیرا تایید شده که ملا عمر دو سال قبل کشته شده است. دولت افغانستان مدعی است که ملا عمر در آوریل 2013 در کراچی پاکستان کشته شده در حالی که مقامات پاکستانی مکررا این مساله را رد می‌کنند.

ملاعمر از اوایل 2000 در انظار عمومی ظاهر نشد و شایع شده بود ملا یعقوب پسر وی حمایت دست کم یکی از گروه‌های طالبان را برای رهبری این جنبش دارد. شبکه بی بی سی همچنین اعلام کرد برخی از اعضای طالبان گروه‌های حامی پاکستانی را برای انتصاب ملا منصور متهم کرده‌اند؛ فردی که از مذاکرات صلح با دولت کابل حمایت می‌کند.

ملا اختر منصور؛ وارث عمل‌گرای رهبری طالبان

ملا اختر محمد که از وی به عنوان جانشین ملا عمر، رهبر طالبان نام برده شده در پیامی صوتی با ابراز تاسف از مرگ ملا عمر قول داد که راه وی را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از خامه پرس، ملا منصور، ملا عمر را مردی مبارز در راه آرمانها خواند و گفت: تلاش‌هایی برای ایجاد تفرقه در این سازمان صورت گرفت که همه آنها ناکام ماندند .

در پی تایید مرگ ملاعمر که از زمان جنگ داخلی در دهه 90 میلادی رهبری طالبان افغانستان را بر عهده داشت، ملا اختر منصور که سابقاً معاون وی بود و به عنوان چهره‌ای عمل‌گرا و طرفدار صلح شناخته می‌شود، جای وی را گرفت.

پایگاه خبری نیشن نیز در گزارشی آورده است: برخی از اعضای ارشد طالبان با انتصاب ملا اختر محمد منصور به عنوان جانشین ملامحمد عمر، رهبر سابق طالبان مخالف هستند.

بر اساس بیانیه طالبان در رسانه‌ها، منصور به عنوان رهبر جدید طالبان انتخاب شده است و این انتصاب پس از آن انجام شد که دولت افغانستان و نیز طالبان مرگ ملاعمر در سال 2013 را تایید کردند.

رهبر جدید طالبان افغانستان که سابقاً معاون ملاعمر بود، به عنوان چهره‌ای میانه‌رو شناخته می‌شود که موافق مذاکرات صلح با دولت افغانستان است اما رهبری وی در حال حاضر با چالش‌هایی مواجه است. برای برخی، منصور گزینه اصلی جانشینی ملاعمر یک چشم بود که طالبان را از دوران بروز هرج و مرج در دوران جنگ داخلی در دهه 1990 رهبری کرد.

وی احتمالاً در اوایل دهه 60 میلادی در ولایت قندهار در جنوب افغانستان متولد شده است و از همان دوران جنگ داخلی بخشی از جنبش بوده و از سال 2013 به طور موثر در این گروه فعالیت کرده است.

ملا منصور هم همانند ملاعمر از حضور در انظار عمومی امتناع می‌کند. چند عکسی که از وی در دسترس است وی را مردی چهار شانه با ریش سیاه و دستار نشان می‌دهد که در واقع مشخصه اعضای ارشد طالبان است. دورانی از زندگی منصور در پاکستان گذشته است؛ درست همانند میلیون‌ها تن از افغان‌ها که از دست اشغال شوروی گریخته‌ بودند.

بر اساس گزارش‌ها، وی با آژانس اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) در ارتباط بوده است. این سازمان در دهه 1990 از طالبان حمایت کرد و حتی اکنون نیز به تحریک فعالیت‌های شبه‌نظامی‌گری متهم می‌شود.

ملامنصور در دوران حکومت طالبان وزیر هوانوردی مدنی بود که از 1996 تا زمان حمله آمریکایی‌ها در سال 2001 حکومت کرد و پس از آن ملامنصور مجدداً به پاکستان گریخت.

به گفته مقام‌ها و شبه‌نظامیان، ملامنصور مرد عمل‌گرایی است که به شدت از ادامه مذاکرات با طالبان با هدف پایان دادن به 14 سال جنگ خونین حمایت می‌کند. رهبر جدید طالبان توانایی خود را در تعامل با رده‌های مختلف جنبش طالبان از جمله شورای کویته، دفترسیاسی در قطر و فرماندهان عملیاتی در افغانستان نشان داده است.

ملاعمر پسر 26 ساله‌ای به نام ملایعقوب دارد که برای تصدی رهبری طالبان بسیار جوان است اما بسیاری از فرماندهان وی را برای رهبری قبول دارند.

این فرماندهان ارشد معتقدند که ملامنصور آنها را برای بیش از یکسال درباره مرگ ملاعمر فریب داده است و در روند انتخاب جانشین با خشونت برخورد کرده است.

کد خبر 302717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha