شیوا حریری: مدتی پیش، خبر این بود: محوطه‌ی باستانی شوش و منظر فرهنگی میمند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

دوچرخه شماره ۷۹۵

حالا ايران 19 اثر در اين فهرست جهاني دارد و مي‌توانيم دوبار بيش‌تر براي ايران شادي كنيم. حالا باستان‌شناس‌ها و پژوهشگران بيش‌تري درباره‌اش تحقيق مي‌كنند، كتاب‌ها و مقاله‌هاي بيش‌تري درباره‌شان نوشته مي‌شود. اين آثار بيش‌تر به دنيا معرفي مي‌شود و گردشگران بيش‌تري براي ديدنشان مي‌آيند. همه‌ي اين‌ها خبرهاي خوبي است.

شكوه شوش

شهر باستانی شوش در خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر است؛ از چهار‌هزار سال پیش بنا شده، اگرچه نشانه‌هایی از قدمت طولانی‌تر آن هم وجود دارد.

این شهر در دوره‌ی عیلامی پایه‌گذاری شده و در دوره‌های مختلف تاریخی تا دوره ‌اسلامی دایر بوده است، اما بسیاری از آثار به جا مانده‌ی امروز از دوره‌ی هخامنشی است، زمانی که این شهر یکی از پایتخت‌های سلسله‌ی هخامنشی بود. کاخ آپادانا، کاخ هدیش، کاخ شاوور، روستای هخامنشی و تپه‌های آکروپل از این دوره‌ی تاریخی، مجموعه‌ی بناهای اسلامی و مسجد جامع شوش از دوره‌ی اسلامی و قلعه‌ی فرانسوی‌ها (از دوره‌ی قاجار) آثاری است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

دوچرخه شماره ۷۹۵

عكس: بابك صديقي

اين‌جا پايه‌هاي سنگي بقاياى 64 ستون كاخ شاوور است، درساحل رودخانه‌ي شاوور و روبه‌روي آرامگاه دانيال نبي‌ع. باستان‌شناس‌ها مي‌گويند اين‌جا محل اقامت و حكومت  اردشير دوم هخامنشى بوده است.

دوچرخه شماره ۷۹۵

عكس: حامد قاسمي

 بسياري از آثار كشف‌شده از حفاري‌هاي شوش در موزه‌هاي گوناگون جهان نگه‌داري مي‌شود. اين كتيبه، نمونه‌ي همانندسازي شده‌ است. كتبيه‌ي اصلي در موزه‌ي لوور پاريس نگه‌داري مي‌شود.

 

دوچرخه شماره ۷۹۵

عكس: عليرضا بني‌علي

   اين سر گاو سنگي، باقي‌مانده‌ي سرستوني از كاخ آپادانا در موزه‌ي شوش است.  كاخ آپادانا، كاخ زمستاني شاهان هخامنشي، به دستور داريوش بزرگ، پادشاه هخامنشي ساخته شده بود.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۵

قانون حَمورابی ستونی است که فرمان‌هاي حمورابی، پادشاه بابل بر آن حك شده است. اين ستون با دو و نيم متر ارتفاع درباره‌ي حقوق مدنی و حقوق تجارت است و قوانین گرداگرد این ستون به خط میخی نوشته شده‌است. اين لوح در تپه‌هاي شوش كشف شده و در موزه‌ي لوور نگه‌داري مي‌شود.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۵

عكس: بابك صديقي

با اين‌كه سال‌هاي زيادي از كاوش‌هاي باستان‌شناسي در منطقه‌ي شوش مي‌گذرد، كاوش در اين زمين‌ها هنوز به پايان نرسيده و اطلاعات زيادي براي كشف‌شدن وجود دارد. در پس زمينه‌ي اين عكس قلعه‌ي فرانسوي‌ها ديده مي‌شود.

ميمند دستكند

روستای صخره‌اي میمند از قدیمی‌ترین روستاهای کشور است. سنگ‌نگاره‌هايي كه از صحنه‌های شکار باقي‌مانده نشان مي‌دهد قدمت زندگي در ميمند به چند‌هزار سال پيش برمي‌گردد و با اين حال هنوز زندگی در آن جریان دارد. اهميت اين روستا هم در همين است.

اين روستا دستكند است، يعني خانه‌هايش نه با روي هم گذاشتن سنگ و آجر، كه با تراشيدن سنگ ساخته شده است.

ميمند در نزديكي شهرستان شهربابک و در استان کرمان واقع است.

 

دوچرخه شماره ۷۹۵

عكس: شيوا حريري

اين دورنماي روستاي ميمند است. روستايي در دل كوه شكل گرفته است. خانه‌هاي دستكند، حمام، آتشكده، مسجد، مدرسه، حسينيه و دژهاي سنگي از ديدني‌هاي اين روستاست.

 

دوچرخه شماره ۷۹۵

عكس: شيوا حريري

در طبيعت كوهستاني ميمند گياهان زيادي مي‌رويد. بادام كوهي، پسته‌ي وحشي و گياهان دارويي پوشش گياهي  اين منطقه است.

 

دوچرخه شماره ۷۹۵

عكس: شيوا حريري

اين چرخ‌ريسندگي  در موزه‌ي مردم‌شناسي ميمند  به‌نمايش درآمده است. در اين موزه وسايل زندگي مردم در گذشته،‌ عكس‌هايي از قديم و پلان‌هايي از روستا وجود دارد.

 

دوچرخه شماره ۷۹۵

عكس: شيوا حريري

در روستاي ميمند هر كيچه (خانه) شامل یک یا چند اتاق و اصطبل است و راه‌روهاي سربازي كيچه‌ها را از هم جدا مي‌كند. كيچه‌ها يك شكل نيستند و اندازه‌هايشان هم متفاوت است. درون اتاق‌ها طاقچه‌هايي براي قرار دادن وسايل كنده شده است. وسط اتاق ديدون (اجاق) قرار گرفته و سوزاندن هيزم در طول سال‌ها سبب شده كه رنگ سقف و ديوارها سياه شود. اما همين سوزاندن هيزم سبب عايق‌بندي اتاق‌ها مي‌شده است.

دوچرخه شماره ۷۹۵

عكس: شيوا حريري

ميمند سكونتگاه زمستاني است. در اين فصل مردم با دامداري و توليد صنايع دستي مانند قالي و نمد روزگار مي‌گذرانند. در فصل بهار به ییلاق کوچ می‌کنند و به باغداری مشغول مي‌شوند.

کد خبر 302696

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha