شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: الهام از طبیعت در ساخت فناوری‌ها و تکنیک‌های پیشرفته همواره در دستور کار دانشمندان و بزرگان تکنولوژی جهان قرار داشته و نتیجه این الهام‌پذیری نیز به همان اندازه شگفت‌انگیز بوده که شگفتی‌های طبیعت بوده‌اند.

براساس گزارش NBC، گروهي بين‌المللي از دانشمندان با الهام از حشره‌اي به نام Gerridae يا آبدزدك موفق به ساخت روباتي شده‌اند كه مي‌تواند به راحتي روي آب بجهد. 

اين روبات نمونه، 68 ميليگرم وزن دارد و طول بدن آن به سختي به دو سانتيمتر مي‌رسد.  محققان دانشگاه‌هاي سئول و هاروارد براي ساخت روباتي كه بتواند به راحتي از روي سطح آب به بالا بجهد، نحوه جهش و حركت آبدزدك را روي آب بررسي كرده و دريافتند پاهاي بلند اين حشره به تدريج شتاب مي‌گيرند از اين رو سطح آب با سرعت شكافته نشده و تماس آن با پاي حشره از بين نمي‌رود.

محققان فرض را بر اين گذاشته‌بودند كه بيشينه نيروي پاهاي آبدزدك همواره كمتر از بيشينه نيرويي است كه كشش سطحي آب توانايي مقاومت در برابر آن را دارد. از اين رو در ساخت روبات، از مكانيزم منجنيق گشتاور وارونه استفاده كردند تا حركت پرتابي كوچكي را آغاز كرده و به تدريج شدت آن را افزايش دهند،‌ بدون اينكه نيروي ايجاد شده بر نيروي كشش سطح آب غلبه كند.

تصاوير دوربين‌هاي تصويربرداري پرسرعت از حركت حشره روي آب نشان مي‌دهد آبدزدك پاهايش را به سمت داخل حركت مي‌دهد تا مدت زماني كه براي فشار دادن پاها روي سطح آب در اختيار دارند را افزايش دهند. محققان از اين ايده براي كمك به بهبود حركت روبات استفاده كردند. به گفته محققان،‌اگر سطح آب در اثر حركت روبات از هم شكافته نشود، مي‌تواند براي 16 جهش متوالي وزن بدن روبات را تحمل كند و ارتفاع جهش حشره روباتيك روي آب با ارتفاع جهش آن در سطح خشك برابري مي‌كند.

کد خبر 302675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha