مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان با کمک گرفتن از تلسکوپ اسپیتزر موفق به شناسایی نزدیک‌ترین سیاره سنگی به زمین در خارج از سامانه خورشیدی شده‌اند.

سیاره

براساس گزارش ساينس الرت، اين سياره كه HD 219134b نام دارد در فاصله 21 سال نوري قرار گرفته‌است،‌فاصله‌اي در مقايسه با  نزديك‌ترين سياره شبه‌زميني كه به تازگي توسط تلسكوپ كپلر در فاصله هزار و 400 سال نوري كشف شده، نسبتا نزديك به شمار مي‌رود. 

به گفته اخترشناسان مركز فيزيك اخترشناسي هاروارد اسميتسونيان بيشتر سياره‌هايي كه تاكنون شناسايي شده‌اند، صدها سال نوري از زمين فاصله دارند، اما اين سياره جديد تقريبا در همسايگي زمين قرار گرفته‌است.

اين سياره جديد 1.6 برابر بزرگتر از زمين است، چهار برابر آن جرم دارد و در مدار سياره ميزبانش گردشي سه روزه مي‌كند. اگرچه اين سياره را حتي با كمك تلسكوپ‌ها نيز نمي‌توان مشاهده كرد، اما ستاره‌ آن به اندازه‌اي درخشان است كه مي‌توان آن را به كمك چشم غيرمسلح در جوار ستاره شمال در صورت فلكي ذات‌الكرسي مشاهده كرد.

با اين‌همه حتي اگر راهكاري براي سفر كردن به فاصله 21 سال نوري را نيز در اختيار داشته‌باشيم، اين سياره به اندازه‌اي به ستاره‌اش نزديك‌است كه هرگز امكان وجود آب مايع در آن وجود نخواهد‌داشت،‌ اگرچه حرارت سطحي آن پايين‌تر از حرارت سطحي زمين است. 

اما اين شرايط به آن معني نيستند كه كشف سياره ارزش علمي ندارد،‌ زيرا نه تنها اين سياره نزديك‌ترين سياره سنگي به زمين محسوب مي‌شود، بلكه نزديك‌ترين سياره فراخورشيدي است كه دانشمندان ي‌توانند فرايند عبور از برابر ستاره‌اش را مطالعه كنند،‌از اين رو معدن طلايي از داده‌هاي علمي به شمار مي‌رود.

به گفته اخترشناسان سياره‌هاي درحال گذار‌  ارزش بسياري دارند، زيرا از ويژگي‌هاي منحصر به فرد و قابل مطالعه‌اي برخوردارند و احتمال مي‌رود اينسياره جديد به مركز توجه مطالعات نجومي دهه آينده تبديل شود.

کد خبر 302669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha