جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کامیار صالح پور کارگردان نمایش «۴۹۸» با اشاره به اینکه این نمایش دنیای کوچکی را که آدم ها برای خود ساخته‌اند نقد می‌کند، درباره دلایل حضور حامد کمیلی در این اثر نمایشی سخن گفت.

نمایش

به گزارش مهر؛‌کامیار صالح پور کارگردان نمایش «۴۹۸» درباره روی صحنه بردن این اثر نمایشی گفت: این اثر نمایشی که از ۴ مرداد اجرای خود را در تالار حافظ آغاز کرده است به صورت مشترک توسط من و علیرضا اجلی به نگارش درآمده است. فضای نمایش فضایی فانتزی و غیررئالیستی است و زن و شوهری را به نمایش می‌گذارد که در یک اتاق محبوس شده‌اند و صدایی شروع به صحبت کردن با آنها می‌کند. اگر این زن و مرد بتوانند به سوالی که صاحب صدا می پرسد پاسخ دهند، می توانند از اتاق خارج شوند در غیر این صورت اتاق شروع به محو شدن می کند و آنها هم با اتاق محو می شوند.

وی ادامه داد: در این نمایش زن داستان به دلیل عشق زیادی که به همسر و زندگی اش دارد دچار یک سری توهمات و خیالات شده است. چون شوهرش در آستانه شهرت قرار دارد و زن احساس می کند که به این دلیل همسرش را از دست خواهد داد. در واقع نمایش POV زن است و ما از زاویه دید او با جهان اثر روبرو می شویم. در اجرای نمایش «اتاق ۴۹۸» تلاش شده نگاه محدود و تک بعدی انسان ها به چالش کشیده شود. ما انسان ها با دیوارهایی که به دور خود چیده ایم از واقعیت فاصله گرفتیم و با نگاهی محدود همانند یک روزنه به دنیا نگاه می کنیم. در این نمایش نیز همین اتفاق رخ می دهد و هرکس مانیفست خودش را می دهد و از زاویه دید خودش به دنیا نگاه می کند.

صالح پور با اشاره به اینکه اتاق ۴۹۸ استعاره از دنیای کوچکی است که آدم ها برای خود ترسیم کرده اند، گفت: همانقدر که وجود این اتاق بی معنی است دنیایی هم که برخی از آدم ها برای خود درست کرده اند خیالی و توهم است. در این نمایش مرد داستان خواننده ای در حال مشهور شدن است و مشکلی که این وسط برای همسرش به وجود آمده این است که او فکر می کند وجود طرفدارانی که دور و بر او هستند ممکن است رابطه شان را به خطر بیندازد و تا جایی این توهمات را گسترش می دهد که در زندگی اش نفرت جای خوشبختی را می گیرد.

وی درباره حضور حامد کمیلی در این اثر نمایشی بیان کرد: حامد کمیلی سال ها قبل و پیش از حضورش در سینما و تلویزیون در اصفهان تئاتر کار می کرده است بنابراین از این فضا دور نیست. همچنین معتقدم حضور بازیگران تئاتر و سینما در آثار مختلف نمایشی و تصویری می تواند تکمیل کننده بازی بازیگران و پررنگ تر کردن توانایی هایشان باشد. یکی از دلایلی که حامد کمیلی را برای حضور در این نمایش انتخاب کردم چهره دوگانه او بود. چون کمیلی در عین اینکه می تواند چهره ای معصوم داشته باشد، قادر است شرارت را نیز در چهره و نگاهش به نمایش بگذارد. چون نمی خواستم در این نمایش مخاطب درباره مرد داستان قضاوت کند تصمیم گرفتم از حامد کمیلی برای ایفای این نقش استفاده کنم.

این کارگردان تئاتر درباره انتخاب دیگر بازیگران نمایش یادآور شد: نسیم ادبی نیز بازیگر توانایی است که به درستی می تواند فضای توهم، تردید و اضطراب را انتقال دهد و همچنین خیلی خوب می تواند از بازیگر مقابلش بازی بگیرد. همچنین برای یکی دیگر از نقش های نمایش به بازیگری جوان و پر انرژی احتیاج داشتیم که نیکی مظفری برای این نقش بسیار مناسب بود. بهناز بستان دوست نیز بازیگری باهوش و مسلط است که خوشحالم با او همکاری می کنم. برای انتخاب بازیگران به ویژگی ها و توانایی های آنها توجه کرده و به سینمایی یا تئاتری بودنشان فکر نکرده ام.

وی در پایان درباره طراحی صحنه و نمایش فضای ذهنی کاراکترها بیان کرد: در این نمایش ۱۲ بازیگر فرم حضور دارند که با بدن های دفرمه و حرکت های بدنی فضای ذهنی شخصیت ها و اغتشاش ذهنی شان را به نمایش می گذارند. همچنین برای طراحی صحنه نمایش با سعید یزدانی طراح صحنه کار به این نتیجه رسیدیم که صحنه پردازی باید در نهایت سادگی و مینیمال باشد چون همین خلوت بودن، فضا را آزاردهنده تر جلوه می دهد. این نمایش همانند پازلی است که مخاطبان باید خودشان آن را بچینند و با تردید سالن نمایش را ترک کنند.

نمایش «اتاق ۴۹۸» به نویسندگی کامیار صالح پور و علیرضا اجلی و با کارگردانی کامیار صالح پور از ۴ مردادماه تا ۴ شهریورماه هر روز به جز شنبه ها ساعت ۱۸:۳۰ در سالن حافظ روی صحنه می‌رود.

نسیم ادبی، حامد کمیلی، نیکی مظفری، بهناز بستان دوست بازیگران این اثر نمایشی هستند.

کد خبر 302578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha