همشهری آنلاین: پنتاگون در حرکتی غیرحرفه‌ای و ناشیانه که موجی از انتقادات شدید و تند را برانگیخته‌است، اعلام کرد به اشتباه نمونه‌های زنده سیاه‌زخم را برای نزدیک به ۲۰۰ آزمایشگاه در سرتاسر جهان ارسال کرده‌است.

سیاه‌زخم

براساس گزارش ساينس الرت، در نمودارهاي جديدي كه توسط پنتاگون منتشر شده‌،‌ اين سازمان در به‌روز‌رساني اطلاعاتي درباره موج وحشت از سياه‌زخم در ماه مي،‌اعتراف كرده كه به اشتباه نمونه‌هاي زنده سياه‌زخم را به 192 آزمايشگاه در سرتاسر آمريكا و هفت كشور ديگر جهان از جمله ژاپن، بريتانيا، كره، استراليا، كانادا،‌ايتاليا و آلمان ارسال كرده‌است.

وزارت دفاع آمريكا،‌پنتاگون اولين‌بار در ماه مي از اين فاجعه بزرگ پرده برداشت اما در آن زمان تعداد مراكزي كه نمونه‌ها به اشتباه براي آنها ارسال شده‌بودند را 10 آزمايشگاه اعلام كرد كه 9 مركز در آمريكا و يكي در كره جنوبي قرار داشتند. از آن زمان تاكنون پنتاگون گاه و بيگاه اين آمار را به‌روز رساني كرده و براساس آخرين آمارهاي ارائه شده عمق اين فاجعه 20 برابر بيشتر از آني است كه اين سازمان در ماه مي اعلام كرده‌است.

اين سازمان مانند ديگر مراكز علمي نمونه‌هاي زيستي را براي آزمايش و تحقيق به آزمايشگاه‌هاي مختلف جهان ارسال مي‌كند، اما نمونه‌اي به خطرناكي باكتري سياه‌زخم را بايد پيش از ارسال غيرفعال ساخت تا درصورت بروز خطا،‌ خطري متوجه انسان‌ها نشود.

درپي بروز اين خطاي بزرگ،‌ كه دليل آن هنوز مشخص نشده و شايد هرگز نيز مشخص نشود، 21 نفر از كارمندان در مراكز مختلف تحت نظر هستند تا درصورت بروز نشانه‌هاي آلودگي به سياه‌زخم،‌ وضعيت تحت كنترل قرار گيرد. پنتاگون اعلام كرده ميزان نمونه فعال باكتري سياه‌زخم به اندازه‌اي كم بوده كه نمي‌تواند براي جامعه خطري جدي محسوب شود، با اين‌همه تنها ابتلاي يك نفر به بيماري مي‌تواند براي شيوع يك همه‌گيري كفايت كند.

کد خبر 302466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha