چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

حمیدرضا خواجه خباز: پنجشنبه، پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال آغاز خواهد شد؛ لیگی که براساس اعلام سایت ترانسفرمارکت از ارزشی بالغ بر ۳۴۳ میلیارد تومان برخوردار است.

لیگ برتر جام خلیج فارس

اما ليگ برتر ايران كه نام جام خليج‌فارس را بر پيشاني خود دارد روزبه‌روز به‌دليل اعمال سياست‌هاي خاص از سوي فدراسيون فوتبال، تماشاگران بيشتري را از دست مي‌دهد. نمونه اين سياست‌هاي خاص چندي پيش در صحبت‌هاي مهدي تاج، رئيس سازمان ليگ مشخص است. او گفته است: «ما زماني تصور مي‌كرديم كه اگر فوتبال از حالت دوقطبي خارج شود به نفع فوتبال خواهد بود. درحالي‌كه امروز متوجه شديم اين كار اشتباه است».

اينكه امروز و پس از قريب به 10سال از گذشتن چنين تفكري يكي از مقامات فوتبالي به اشتباه در سياستگذاري‌هاي فوتبالي اعتراف مي‌كند جاي شكر دارد اما پيش‌بيني مي‌شود ليگ امسال هم مثل چند فصل گذشته روندي روبه نزول داشته باشد و دليل آن هم فقدان ستاره‌هاي تأثير‌گذار و شناخته شده در آن است. ليگ برتر در فصل گذشته ليگي تهي از ستاره بود هر چند، عده‌اي از كارشناسان فوتبال جوانگرايي در ليگ را دليل اين بي‌ستاره بودن قلمداد مي‌كنند حتي علي كريمي بازيكن پيشين تيم ملي بابت جوانگرايي در ليگ فصل قبل از مسئولان فدراسيون فوتبال و البته نظم در برگزاري ليگ تشكر هم كرده است اما چرا ليگ ما اينچنين تهي از ستاره شده است.

در اين ميان نبايد از نقش باشگاه‌ها به‌سادگي گذشت؛ باشگاه‌هايي كه به استفاده از بازيكنان شاخص عادت كرده و حاضر به هزينه كردن براي تيم‌هاي پايه خود نيستند. يكي‌دو سال پيش از سوي كفاشيان اعلام شد هر باشگاه ليگ برتري 20درصد از بودجه تيم فوتبال خود را در رده پايه هزينه كند. با تحقق اين امر شاهد رونق در سطح فوتبال پايه بوديم اما فصل گذشته كدام باشگاه حاضر به انجام چنين ريسكي شد آن‌هم با داشتن مديراني كه ماندگاري خود را پشت ميزهاي رياست‌شان در گروي كسب نتيجه در رده بزرگسالان مي‌دانند و به همين دليل حاضر به انجام هزينه نيستند.

تيم ليگ برتري كه 35ميليارد هزينه تيمش در فصل گذشته بود خود را موظف به هزينه 7ميليارد توماني براي تيم‌هاي پايه خود مي‌كرد، مطمئن باشيد تحقق اين امر اتفاق بزرگي را در اين رده به‌وجود مي‌آورد اما امروز شاهديم همين باشگاه‌ها حقوق بسيار اندك مربيان پايه خود را پرداخت نمي‌كنند و انگيزه‌اي براي مربياني كه شاهد هزينه‌هاي گزاف براي تيم‌هاي اول هستند باقي نمي‌گذارد. آري، اينچنين است كه هر روز شاهد تهي‌تر شدن ليگ از ستاره‌ها خواهيم بود.

کد خبر 302445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha