علی‌اصغر محمدی: سال‌هاست که مسئولان از افزایش میزان تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در ورود به دانشگاه سخن می‌گویند ولی هر بار بنا به دلایلی این کار به سرانجام نمی‌رسد.

 امسال نيز زمزمه‌هايي در اين‌باره شنيده شد اما به گفته رئيس سازمان سنجش هنوز تصميمي در اين‌باره گرفته نشده‌ است، بااين حال برخي نمايندگان مجلس از احتمال افزايش سوابق تحصيلي از 25درصد به 40درصد خبر مي‌دهند.

قاسم احمدي‌لاشكي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين‌باره به همشهري گفت: بحث افزايش تأثير سوابق تحصيلي در كنكور از 25درصد كنوني به 40درصد از سال آينده در سفر كميسيون آموزش مجلس به تبريز مطرح شد ولي هنوز نهايي نشده‌است و احتمال اجرايي‌شدن آن وجود دارد.

نماينده مردم نوشهر و چالوس در خانه ملت افزود: اين موضوع براي بررسي بيشتر به مركز پژوهش‌هاي مجلس، معاونت‌هاي آموزشي وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت و درمان و رئيس دانشگاه آزاد ارسال شده‌است.

عطاءالله سلطاني صبور، يكي ديگر از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز گفت: ‌تأثير سوابق تحصيلي در كنكور سراسري كه امسال ۲۵درصد است، سال آينده به ۴۰درصد افزايش مي‌يابد و با افزايش ميزان تأثير سوابق تحصيلي، كنكور حذف مي‌شود.

اين عضو كميسيون آموزش، با بيان اينكه تنها ۱۵درصد رشته‌هاي كنكور سراسري به‌دليل رقابت زياد ميان داوطلبان نياز به برگزاري آزمون دارد، تصريح كرد: به‌دنبال حذف هدفمند كنكور هستيم تا سوابق تحصيلي دخالت صددرصدي در ورود به دانشگاه‌ها داشته باشد. وي با اشاره به برخي نگراني‌ها كه درباره ورود به دانشگاه براساس سوابق تحصيلي وجود دارد، اظهار كرد: اكنون تنها در سال سوم دبيرستان امتحانات به‌صورت نهايي برگزار مي‌شود درحالي‌كه بايد امتحانات دوره دوم دبيرستان به‌صورت نهايي برگزار شود تا دخالت سلايق در نمره‌دهي كاهش يابد.

  • رد افزايش تأثير ۴۰درصدي سوابق

در همين حال رئيس سازمان سنجش آموزش كشور كه در نشست هفته گذشته خود در پاسخ به پرسش همشهري درباره احتمال افزايش ميزان تأثير سوابق تحصيلي آن را منوط به تصميم‌گيري شوراي سنجش و پذيرش كرد، بار ديگر با رد افزايش ۴۰درصدي تأثير سوابق تحصيلي در كنكور سراسري سال آينده تأكيد كرد: هر نوع تغيير در ميزان تأثير سوابق تحصيلي منوط به تصويب شوراي سنجش و پذيرش است.

دكتر ابراهيم خدايي در اين‌باره به مهر گفت: اين مسئله صحت ندارد و تاكنون نيز شوراي سنجش و پذيرش جلسه‌اي مبني بر تغيير ميزان سوابق تحصيلي برگزار نكرده و براساس آخرين تصميم شوراي سنجش و پذيرش كه مرجع تصميم‌گيري درباره تأثيرات سوابق تحصيلي در كنكور سراسري است، هم‌اكنون اين تأثير، به ميزان ۲۵درصد و به‌صورت قطعي در كنكور اعمال مي‌شود.

وي با بيان اينكه براي تعيين ميزان سوابق تحصيلي بايد 3سال آموزش متوسطه و آزمون‌هاي نهايي آن درنظر گرفته شود، افزود: با توجه به بودجه‌بندي نمرات آزمون‌ها، اگر به‌صورت منطقي نيز بخواهيم تأثير سوابق تحصيلي را محاسبه كنيم، اين ميزان تا ۳۰ درصد قابل افزايش است.

وي تأكيد كرد: به‌طور قطع تأثير ۴۰درصدي سوابق تحصيلي در كنكور سال آينده صحيح نيست و هرگونه تصميم‌گيري در اين‌باره منوط به بحث‌هاي كارشناسي در شوراي سنجش و پذيرش دانشجو است.

  • تكرار تاريخ

پيش‌تر در آبان 90 رئيس وقت سازمان سنجش از احتمال افزايش ميزان تأثير سوابق تحصيلي دانش‌آموزان به 40درصد در كنكور سراسري سال91 سخن گفت. محمدحسين سرورالدين گفت: از سال86 كه قانون حذف كنكور به تصويب مجلس رسيده، عوامل مختلفي باعث تأخير در حذف كنكور شده كه ازجمله آنها محتاطانه عمل كردن اعضاي كارگروه ماده4 قانون مربوطه بوده است.

براساس اين گزارش، قانون حذف كنكور و جايگزيني سوابق تحصيلي كه سال86 به تصويب نمايندگان مجلس رسيده بود، به‌علت ناهماهنگي بين دستگاه‌هاي ذينفع ازجمله وزارتخانه‌هاي علوم و آموزش و پرورش اجرا نشد. پس از آن قانون جديد سنجش و پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها در جلسه علني 6شهريور92 به تصويب نمايندگان مجلس رسيد و رئيس‌جمهور نيز آن را مهر‌ماه براي اجرا ابلاغ كرد. با وجود تصريح در متن قانون سنجش و پذيرش دانشجو مبني بر افزايش تدريجي ميزان تأثير سوابق تحصيلي در پذيرش دانشجويان، تأثير سوابق همچنان 25درصد مانده و هنوز افزايش پيدا نكرده‌است.

  • قانون چه مي‌گويد؟

در ماده2 قانون سنجش و پذيرش دانشجو تصريح شده كه براي برنامه‌ريزي، تصويب مقررات هماهنگي و نظارت بر نحوه سنجش علمي و پذيرش دانشجو براي تمامي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور در مقاطع مختلف، «شوراي سنجش و پذيرش دانشجو» تشكيل مي‌شود. براساس تبصره4 ماده5 قانون سنجش و پذيرش، در پذيرش دانشجو تأثير سابقه تحصيلي سالانه به‌صورت تدريجي و صعودي است و پس از 5سال حداقل 85درصد ظرفيت پذيرش دانشجو در كل كشور بر مبناي سابقه تحصيلي خواهد بود. در تبصره 5 ماده 5 اين قانون نيز آمده است: در سال اول اجراي اين قانون تأثير سابقه تحصيلي در پذيرش داوطلباني كه داراي سابقه تحصيلي هستند، حداقل 25درصد است.

کد خبر 302435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha