بیش از ۴۰هنرمند صنایع‌دستی به همراه نمایندگان تشکل‌های غیردولتی این حوزه صبح دیروز به سازمان میراث فرهنگی رفتند تا در نشستی مشترک با بخش صادرات و حمایت از تولید صنایع‌دستی ضمن مطرح کردن چالش‌های حوزه فعالیت خود، راه‌‌های مرتفع‌شدن مشکلات بخش صنایع‌دستی را بررسی کنند.

صنایع دستی

براساس آنچه معاونت صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي براي رسانه‌ها ارسال كرده است، هدف از اين نشست، تعامل سازنده با هنرمندان و فعالان صنايع‌دستي و بررسي چالش‌هاي مرتبط با اين حوزه بود.

فريدون ميرزالو، مديركل حمايت از توليد صنايع‌دستي درخصوص جلسه صبح ديروز هنرمندان صنايع‌دستي با مديران مياني در سازمان ميراث فرهنگي گفت: براي شناخت درست موانع توليد و فروش صنايع‌دستي بايد از نظرات و تجربيات هنرمندان اين حوزه بهره‌مند شد.

وي همچنين با تأكيد بر جايگاه اصناف صنايع‌دستي در كشور گفت: براي توسعه تعاملات در بخش صنايع‌دستي بايد صنف صنايع‌دستي در استان‌هاي مختلف در قالب تشكل‌ها و تعاوني‌هاي معتمد ساختار منسجم داشته باشد.

پويا محموديان، مديركل صادرات صنايع‌دستي نيز د جمع هنرمندان صنايع‌دستي گفت: بين دست‌اندركاران و ذي‌نفعان صنايع‌دستي در كشور فاصله زيادي وجود دارد كه بايد كم شود.


محموديان با اشاره به آمارهاي فروش داخلي و صادرات صنايع‌دستي افزود: رشد كمي آمارها اميد بخش است و در تلاش هستيم تا از ظرفيت‌هاي ايجاد شده بر اثر تفاهم هسته‌اي و بهبود روابط خارجي كشور براي توسعه صادرات صنايع‌دستي به قاره‌هاي مختلف بهره‌برداري كنيم و در اين زمينه همراهي هنرمندان در اين مسير تعيين‌كننده است.

مديران مياني در معاونت صنايع‌دستي اگرچه نسبت به آينده صادرات صنايع‌دستي و حمايت از توليدكنندگان محصولات سنتي اميدوار هستند اما برخي هنرمندان صنايع‌دستي نيز نسبت به محدوديت‌هاي حمايتي موجود در مسير فعاليت‌شان گلايه دارند.

نيما ذاكري سعيد، هنرمند سراجي سنتي مي‌گويد: يكي از دغدغه‌هاي اصلي هنرمندان صنايع‌دستي استمرار در فروش توليدات و اطمينان از فروش قطعي آثار است. به گفته او، در اين شرايط است كه هنرمند مي‌تواند فعاليت خود را گسترش بدهد.

فرامرز فرشاد، فعال هنر آبگينه نيز معتقد است: اگر تعاوني‌هاي صنايع‌دستي با قدرت و جديت فعاليت كنند و در تصميم‌گيري‌ها عملكرد درست و اصولي داشته باشند، بسياري از مشكلات و موانع فروش و توليد صنايع‌دستي برطرف مي‌شود. وي شناسايي بازارهاي هدف براي حل مشكل فروش و صادرات صنايع‌دستي را مهم مي‌داند و بر مطالعه دقيق بازارهاي هدف تأكيد مي‌كند.

حسين بختياري، مديرعامل مجمع ملي هنرمندان صنايع‌دستي اما در نشست فعالان صنايع‌دستي با مديران مياني معاونت صنايع‌دستي با اشاره به جلسه‌اي كه اواخر سال گذشته با وزارت كار به‌منظور رفع مشكل بيمه هنرمندان صنايع‌دستي برگزار شد، گفت: اميدواريم با اين اقدامات مشكلات بيمه هنرمندان حل شود. وي همچنين از مكاتبات صورت‌گرفته براي رفع موانع فعاليت هنرمندان صنايع‌دستي در بحث فني و حرفه‌اي، صدور مجوز فعاليت و فروش صنايع‌دستي با سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با فعاليت صنايع‌دستي در كشور خبر داد.

  • مشكلات دريافت كارت صنعتگري

نرگس فيروزي، هنرمند سوزن‌دوزي بندهايي از دستورالعمل صدور كارت صنعتگري را داراي مشكل مي‌داند. او مي‌گويد: برخي بندهاي دستورالعمل بيشتر محدوديت مي‌كنند تا حمايت. مواردي مانند داشتن سند مالكيت قطعي يا اجاره‌نامه با كد رهگيري براي هنرمند سبب شده تا برخي پيشكسوتان براي گرفتن كارت صنعتگري با مشكل مواجه شوند.

کد خبر 302431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha