چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کارگاه‌های «شناخت موسیقی ایران» با نظارت و اجرای «یاسمین رحمتی» آهنگساز و نوازندهء سنتور، از هفتهء دوم مرداد ماه سال جاری در «فرهنگستان هنر» برگزار می‌شود.

کارگاه شناخت موسیقی

سایت موسیقی ایرانیان نوشت: یاسمین رحمتی گفت: «این کارگاه ها برای سه چهارشنبه از تاریخ های ۱۴ - ۲۱ و ۲۸ مرداد ماه -ساعت ۱۸- در نظر گرفته شده است که هر جلسه شامل سه بخش توضیحات، پرسش و پاسخ و اجرای زندهء موسیقی خواهد بود.»

وی افزود: «نخستین جلسهء این دوره های آموزشی، شامل شناخت صوت و انواع مهم موسیقی در سراسر دنیا، آشنایی مختصری با موسیقی کلاسیک غربی و توضیح تفاوت های موسیقی ها و همچنین آشنایی مختصری با موسیقی نواحی ایران خواهد بود. جلسهء دوم را به بررسی و شناخت موسیقی رسمی و اصیل ایران، آشنایی با فرم های اجرایی در این نوع موسیقی، آشنایی با فرم هایی چون فرم ساز و آواز ، فرم پیش درآمد ، فرم چهارمضراب و ... و همچنین نگاهی به بداهه پردازی در موسیقی ایران اختصاص داده ایم و در جلسهء سوم نیز به شناخت موسیقی دستگاهی، توضیحاتی مرتبط با ردیف موسیقی ایران، هفت دستگاه و پنج آواز در موسیقی رسمی ایران خواهیم پرداخت که در هر سه جلسه توضیحات همراه با پخش نمونه های صوتی، عکس و فیلم های مرتبط و همچنین بخش پرسش و پاسخ و سپس اجرای موسیقی زنده با ساز های مختلف و با موضوعات متناسب با هر جلسه همراه خواهد بود.»

رحمتی در پایان خاطر نشان کرد: «منبع و مأخذ بیشتر توضیحات در کارگاه های فوق الذکر، کلاس های شناخت موسیقی استاد محمد رضا لطفی بوده است که البته از دیگر کتاب های ارزشمند در حیطهء موسیقی نیز بهره برده ایم. امید است که موسیقی رسمی و دستگاهی ایران بیشتر مورد توجه عموم قرار گیرد و این دوره ها برای علاقمندان به موسیقی و هنر آموزان این راه، مفید واقع شود.»

کد خبر 302396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha