پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

فریبا خانی: نمی‌دانم تا به‌حال گذرت به خیابان سی‌تیر افتاده، خیابان سی‌تیر یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر تهران در منطقه‌ی ۱۲ است.

نام سي‌تير هم خودش داستان و تاريخي عجيب دارد. ماجراي كشته‌شدن مردم به دست نيروهاي ارتش در زمان پهلوي و استعفاي مصدق و داستان نخست‌وزيري قوام‌السلطنه.

در اين خيابان ساختمان‌ها و بناهاي بي‌نظيري ديده مي‌شود. ميدان مشق (مربوط به دوره‌ي قاجار) هم بین خیابان امام خمینیره و خيابان سی‌تیر واقع است. این میدان مدت کوتاهی نیز در دوره‌ي پهلوي به نام باغ ملی خوانده و بعد از آن ساختمان‌های دولتی در آن ساخته شد. ساختمان موزه‌ي ايران باستان، خانه‌ي قوام‌السلطنه كه حالا موزه‌ي آبگينه است، ساختمان قديمي كتابخانه‌‌ي ملي و... همه در اين خيابان هستند و موزه‌ي ايران باستان يكي از مهم‌ترين اين بناهاي مهم به‌شمار مي‌آيد.

موزه‌ي ايران باستان قديمي‌ترين موزه‌ي ايران است. آثار گران‌قدري از تمدن‌هاي قديمي در اين موزه نگه‌داري مي‌شود. اين آثار به زمان نوسنگي و روستانشيني، ‌قديمي‌ترين پيكرك‌هاي گلي انساني و حيواني از تپه‌ي سراب از شوش و چشمه‌علي و اسماعيل‌آباد از گيلان و فارس، هم‌چنين زيورآلات زيبا، مهرها و ابزارهاي گوناگون و... در اين موزه نگه‌داري مي‌شود.

ساخت این موزه در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۱۳ خورشیدی در دوره‌ي رضا‌شاه توسط معمار فرانسوی، آندره گُدار، شروع شد و در سال ۱۳۱۶ به پايان رسید.

روزهاي تابستان زمان مناسبي است كه به اين موزه برويم و با اشياي تاريخي كشورمان آشنا شويم. ايستگاه مترو ميدان امام به خيابان سي‌تير نزديك است و راحت مي‌تواني با مترو به اين مكان بيايي. يادت باشد با دقت به اشيايي نگاه كني كه از دل قرن‌ها بيرون آمده‌اند. راستي يادمان باشد كه موزه‌ي ايران باستان روزهاي دوشنبه تعطيل است.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

پيكره‌ي سفالي گاو نر، با نبشته‌هاي عيلامي، زيگورات، هزاره‌ي دوم پيش از ميلاد

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

بخشي از سرستون سنگي تخت‌جمشيد، فارس،  دوره‌ي هخامنشي

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

ظرف سنگي، شوش،هزاره‌ي سوم پيش از ميلاد

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

ارابه‌ران سفالي، گيلان، هزاره ي اول پيش از ميلاد

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

گردنبند با مهره‌هايي از خمير شيشه، شوش، دوره‌ي ساساني

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

ظرف سفالي،‌متعلق به شهر سوخته، هزاره‌ي سوم پيش از ميلاد،  اين طرح روي ظرف از قديمي‌ترين  پويانمايي‌هاي تاريخ بشر است و حركت بز به سمت درخت را نشان مي‌دهد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

ظرف سنگي كلريت، شهداد كرمان، هزاره‌ي سوم پيش از ميلاد

کد خبر 302354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha