همشهری آنلاین: دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: راهیان نور مرکز مرور و تبادل کننده اطلاعات مربوط به حوزه دفاع مقدس با مردم است.

راهیان نور

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، این مطلب را سرهنگ پاسدار نادر ادیبی روز دوشنبه در نشست خبری آغاز عملیات عزم فرهنگی - مردمی راهیان نور غرب و شمال غرب کشور عنوان کرد و به بیان اهداف و کلیات برگزاری این بزرگترین عملیات فرهنگی کشور پرداخت.

وی ادامه داد: در راهیان نور به عنوان یک عملیات بزرگ فرهنگی که توسعه فضای فرهنگی کشور در صدر برنامه های آن قرار دارد و اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و حماسه ها و اقتدار نیروهای مسلح و مردم سرافراز ایران اسلامی در آن مرور می شود، بدنبال ارتباط بیشتر خدمات رسانی بهتر برای زائران این مناطق معنوی و مهم در جغرافیای حماسی و دفاعی کشور هستیم.

وی توضیح داد: راهیان نور نه صرفا به عنوان یک مرکز و ستاد، بلکه یک مجموعه تولید رفتار در حوزه های معنوی، سیاسی، انقلاب اسلامی و شناخت استکبار و هر آنچه که در دوران دفاع مقدس باعث عزت و اقتدار ملت ایران شد، است که حضور حداکثری مردم بویژه جوانان و نوجوانان عاشق فرهنگ ایثار وشهادت در مناطق عملیاتی دفاع مقدس و یادمان های شهدا بیانگر این است که این موضوع مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

سرهنگ ادیبی گفت: در سال گذشته میزبان بیش از چهار میلیون و 900 هزار نفر از مردم و زائران مناطق عملیاتی و در یادمان های شهدا بوده ایم که این موضوع بیانگر این است که راهیان نور نزد مردم به عنوان محور توسعه انقلاب اسلامی معرفی شده است.

وی افزود: در طول سال های گذشته فقط در یک استان خوزستان برنامه راهیان نور را اجرا می کردیم، اما اکنون در هفت استان شامل خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و بوشهر و در همه مناطق عملیاتی، حماسه های آن دوران را برای آیندگان مرور می کنیم که در هر بخشی از این استان ها، به موضوعات ویژه مناطق عملیاتی می پردازیم تا مردم و زائران عزیمت کننده به این مناطق، با آن حماسه های ماندگار آشنا شوند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفـت: راهیان نور در حقیقت بازکاوی حوادث دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی است که یکبار دیگر به درس ها و عبارت های دوران دفاع مقدس توجه می دهد، علی الخصوص در شمالغرب و غرب کشور که موضوعات ویژه ای داریم که از آنها می توان به عنوان یک سند روشن و گویای لطمه زدن به ملت ایران و موضوعی که در حوزه حقوق بشر کشور مطرح است یعنی موضوع شیمیایی شدن شهر سردشت و مسمومیت مردم آن اشاره کرد.

سرهنگ ادیبی توضیح داد: در این میان حماسه بی نظیر مردم بومی و غیور این مناطق عملیاتی در کنار نیروهای مسلح در دفاع از این و آب خاک یک درس بزرگ برای جهانیان است، مردمی که در استان های کردستان و آذربایجان غربی توسط ضد انقلاب مورد هجوم واقع شدند و ضد انقلابی که مورد حمایت همه جانبه دشمنان نظام اسلامی قرار داشت از سوی مردم همان مناطق به زانو در آمد.

وی گفت: در سال گذشته و در راستای اجرای عملیات عظیم و فرهنگی راهیان نور غرب، شمالغرب و جنوب کشور، به ترتیب در استان های کردستان و آذربایجان غربی 630 هزار زائر راهیان نور، استان های کرمانشاه و ایلام بیش از یک میلیون و در استان خوزستان بیش از سه میلیون نفر حضور پیدا کردند که با احتساب راهیان نور دانش آموزی، دانشجویی و حضور حداکثری مردم در مناطق عملیاتی و یادمان های شهدا، جمعیتی قریب به پنج میلیون نفر را در مناطق یادشده داشتیم.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور ادامه داد: اکنون در شمالغرب و غرب کشور چندین یادمان دفاع مقدس در شهرهای سنندج(باشگاه افسران)، جاده سنندج به مریوان، دزلی، دالانی و ته ته، مریوان، یادمان والفجر چهار( در جنوب دره شیلر)، بانه، شهدای غریب سیران بند، بوالحسن، دارساوین، سردشت، بلفت و دوپازا، جنگل آلواتان، شهید ناصر کاظمی، زندان دولتو و سقز آمادگی ارایه خدمات عمومی و فرهنگی در مناطق عملیاتی دارند.

سرهنگ ادیبی از برگزاری ویژه برنامه متنوع عملیات عظیم فرهنگی - مردمی راهیان نور غرب و شمالغرب کشور خبر داد و تصریح کرد: این برنامه ها از امروز با اجرای ویژه برنامه سالروز عملیات مرصاد در استان کرمانشاه آغاز شده است.

وی افزود: این برنامه ها با اجرای ویژه برنامه بزرگداشت سردار دلاور سپاه اسلام حاج احمد متوسلیان در 10 مرداد ماه و در شهر مریوان ادامه خواهد شد که در روز 15 مرداد ماه نیز در یادمان شهدای تمرچین در منطقه عملیاتی حاج عمران از سوی ارتش یادواره شهیدان(کاوه، وحدانی پور و موحد دانش) و دیگر شهدای آن عملیات برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: در 16 مرداد ماه همزمان با سالگرد اجرای عملیات نصر، هفت ویژه برنامه ای با محوریت شهید امیر سرلشکر شهید بابایی که در آن مناطق عملیاتی به شهادت رسید، برگزار خواهد شد که در ادامه اجرای این برنامه ها در روز 26 مرداد ماه و در سالروز آزادسازی شهر پاوه نیز ویژه برنامه ای در یادمان شهدای پاوه برگزار خواهد شد.

سرهنگ ادیبی افزود: در مناطق عملیاتی دفاع مقدس و شهرهای مورد بازدید مردم و زائران راهیان نور نمایش های رزمی با استفاده از تکنیک های مرتبط با دفاع مقدس و موضوعات و سوژه های مناسب بازخوانی می شود.

وی گفت: در ایام اجرای راهیان نور غرب و شمالغرب کشور، طرح فصل رویش ویژه دانش آموزان استان های کردستان و آذربایجان غربی در مریوان و استان آذربایجان غربی برگزار می شود که این طرح همیشه مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفته است.

این مقام مسوول در ستاد مرکزی راهیان نور کشور با بیان اینکه مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا سفارشاتی در خصوص تهیه شناسنامه عملیات ها و یادمان ها برای مرور مردم و زائران این مناطق فرموده بودند، افزود: در استان خوزستان 22 عنوان کتاب رونمایی و در مناطق یادشده در بین زائران توزیع شد، در استان آذربایجان غربی و استان کردستان نیز 12 عنوان کتاب شناسنامه یادمان ها طی روزهای آینده رونمایی و تحویل زائران این مناطق خواهد شد.

کد خبر 302277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha