دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: عملیات مرصاد به جهان ثابت‌کرد که جمهوری ‌اسلامی ایران یک نظام پایدار است.

عملیات مرصاد

یه گزارش ایسنا، سردار بهمن کارگر در مراسم گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد که امروز(پنجم مرداد) در حسینیه ثارالله سپاه نبی اکرم(ص) کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: تهاجم به ایران توسط کشوری صورت گرفت که قوی‌ترین ارتش میان کشورهای عربی را داشت و همچنین از پشتیبانی 30 کشور هم بهره‌مند بود.

وی با بیان اینکه رژیم صدام از حمایت ویژه اغلب کشورها بهره‌مند بود، گفت: ارتش صدام در ابتدای جنگ 5000 دستگاه تانک و نفربر داشت که در طول هشت سال جنگ 4000 تانک و نفربر منهدم شد و 1500 عدد دیگر هم توسط ایران به غنیمت گرفته شد، اما در پایان جنگ تعداد تانک‌ها و نفربرهای عراق به 7000 عدد رسید.

کارگر خاطرنشان کرد: همچنین ارتش صدام در ابتدای جنگ 300 فروند هلی‌کوپتر داشت که 100 فروند آن در طول جنگ منهدم شد و یک هلی‌کوپتر هم به غنیمت گرفتیم اما در پایان جنگ تعداد هلی‌کوپترهای ارتش عراق به 600 فروند رسید. ارتش عراق در ابتدای جنگ 300 فروند هواپیمای جنگنده داشت در حالیکه در پایان جنگ آنها 600 جنگنده در اختیار داشتند. همچنین در مورد نیروی انسانی در ابتدای جنگ تعداد نیروی زمینی ارتش عراق 220 هزار نفر بود که این تعداد در پایان جنگ به یک میلیون و 173 هزار نفر رسید و این درحالی بود که آنها در طول جنگ 250 هزار کشته و 80 هزار اسیر دادند.

کارگر گفت: همچنین تعداد نیروی هوایی ارتش صدام در ابتدای جنگ 25 هزار نفر بود که این تعداد در پایان جنگ به 47 هزار نفر رسید و تعداد نیروی دریایی این کشور در ابتدای جنگ5000 نفر بود که در پایان جنگ به 8200 نفر رسید.بر خلاف تصور برخی‌ها که ادعا می‌کنند ارتش عراق در پایان جنگ ضعیف شده بود، این آمار و ارقام نشان می‌دهد که ارتش عراق در پایان جنگ نه تنها ضعیف نشده بود، بلکه بسیار قدرتمندتر‌ هم شده بود.

وی ادامه داد: چند روز پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران، 31 تیر ماه همان سال تهاجم همه‌جانبه عراق به مرزهای ایران مجددا شروع شد.آنها جاده خرمشهر به اهواز را قطع کردند و به دنبال آن بودند که خرمشهر را مجددا اشغال کنند. در محور ایلام هم همین اتفاق در حال روی دادن بود. در چنین شرایطی اغلب یگان‌های نظامی ایران به محورهای جنوب رفتند و حتی قرارگاه نجف استان کرمانشاه هم ماموریت اعزام نیرو به جنوب را داشت.منافقین صدام را قانع کرده ‌بودند که توان حرکت تا تهران را دارند اما می خواهند تا رسیدن به کرمانشاه توسط ارتش عراق حمایت شوند.تحلیل منافقین این بود که ایران قطعنامه را پذیرفته است و مردم و نیروهای مسلح دیگر انگیزه دفاع از کشور را ندارند و ما می‌توانیم بدون هیچ مشکلی تا تهران برویم و قرار آنها با صدام این بود که وقتی به کرمانشاه رسیدند، فرودگاه کرمانشاه را در اختیار صدام بگذارند.در این اوضاع برخلاف تصور منافقین و ارتش صدام، آنقدر نیروی داوطلب مردمی به یگان‌های مسلح آمدند که دیگر توان پذیرش آنها را نداشتیم و خداوند به ما توفیق داد که منافقین با پای خود به کمین‌گاه آمدند.

کارگر با بیان اینکه عملیات مرصاد از عملیات‌های مهم دوران جنگ تحمیلی بود که دستاوردهای بزرگی به همراه داشت، گفت: اولین دستاورد مرصاد این بود که همه تصور می‌کردند ایران تضعیف شده و مرصاد نشان داد که جمهوری اسلامی همچنان قوی و پابرجاست. همه تصور می کردند که وحدت در ایران از میان رفته و در مرصاد همه دیدند که وحدت ایران چگونه است. آنها می گفتند که بعد از پذیرش قطعنامه تبعیت از رهبری در میان مردم و نیروهای مسلح از بین رفته است و مرصاد نشان داد که مردم و نیروهای مسلح تا چه حد از رهبر خود تبعیت می کنند.عملیات مرصاد به جهان ثابت‌کرد که جمهوری‌اسلامی یک نظام پایدار است و جمهوری اسلامی ایران در آن ایام به جهانیان نشان داد که وقتی در جنوب با ارتش بزرگ عراق در حال جنگ است، در غرب نیز می‌تواند منافقین را با خاک یکسان کند.

کارگر با اشاره به اینکه «اسلام، رهبری و مردم» سه رکن نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تا زمانی که این سه رکن را داشته باشیم، همیشه پیروزیم.

وی اشاره‌ای هم به مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 داشت و افزود: اینکه شش قدرت جهان در مقابل ایران جمع شوند از عظمت شهدای دوران دفاع مقدس است.

کد خبر 302270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha