همشهری آنلاین: یک مقام وزارت کشاورزی و آبیاری افغانستان روز دوشنبه گفت که «هر چند زعفران ایران شهرت جهانی دارد، اما افغانستان می تواند در آینده نزدیک این بازار را در اختیار داشته باشد».

دورخیز افغان ها برای تصاحب بازار زعفران ایران در جهان

به گزارش ايرنا، تولید محصول افغانستان در یک دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است و این کشور تصاحب بازارهای زعفران ایران را هدف گرفته است. هدفی که آشکارا آن را می توان در سخنان سخنگوی وزارت کشاورزی و آبیاری این کشور یافت.

«لطف الله راشد» سخنگوی وزارت کشاورزی و آبیاری افغانستان گفت که زعفران ایران البته شهرت جهانی دارد، اما با توجه به کسب نشان با کیفیت ترین محصول زعفران جهان در سال های 92 و 93 توسط افغانستان، می توان امید داشت که افغانستان در سال های آینده بازارهای زعفران ایران را تصاحب کند.

وی افزود: سال گذشته در 24 استان افغانستان، زعفران کاشته شد، اما با برنامه ریزی های جامع و آموزش های دقیق، امسال در همه 34 استان افغانستان، 160 تن پیاز زعفران توزیع شده است تا با توجه به سودآوری این محصول، به تدریج جایگزین کشت خشخاش شود.

سخنگوی وزارت کشاورزی و آبیاری افغانستان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، زعفران مهمترین محصول جایگزین کشت خشخاش خواهد بود.

رییس شرکت «افغان زعفران» تنها شرکت خصوصی افغانستان که مجوز صادرات این محصول را در اختیار دارد، گفت: ما در بخش تولید، بسته بندی، بازاریابی، صادرات و ایجاد فرصت های شغلی برای هزاران نفر از هموطنان در استان های مختلف کشور اقدامات زیادی انجام داده ایم و با تاسیس آزمایشگاه تعیین کیفیت زعفران، چندین جایزه و گواهینامه بین المللی معتبر را به دست آوریم.

مرکز جهانی سنجش ذایقه و کیفیت موادغذایی مستقر در بروکسل امسال برای سومین سال متوالی، زعفران افغانستان را بهترین و مرغوب ترین زعفران جهان معرفی کرد.

برخی آگاهان، معرفی زعفران افغانستان به عنوان بهترین زعفران جهان را به نوعی تشویق برخی سازمان های بین المللی، برای ترغیب کابل به جایگزین کردن کشت این محصول به جای خشخاش می دانند.

تولید محصول زعفران از سال 2003 میلادی در استان هرات در غرب افغانستان و یکی از استان های همجوار با استان خراسان ایران رونق گرفت و از آنجا به بلخ و سایر استان ها، گسترش یافت.

گفته می شود سال گذشته بیش از سه تن زعفران از استان هرات برداشت شده است.

شرکت خصوصی «افغان زعفران» سال گذشته چهار هزار کیلوگرم زعفران به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، هند و برخی کشورهای اروپایی صادر کرده است و رییس این شرکت با اشاره به کسب عنوان بهترین زعفران جهان، یکی از چالش های آینده صادرات زعفران افغانستان را صادرات زعفران ایران به نام افغانستان عنوان می کند.

اخبار غیررسمی به نقل از منابع افغان، نقطه مقابل این ادعای رییس شرکت «افغان زعفران» را عنوان می کنند و می گویند برخی از سودجویان، زعفران افغانستان را به قیمت پایین خریداری می کنند و آن را به نام زعفران ایران در بازارهای ایران و جهان به فروش می رسانند.

گفته می شود پیاز زعفران، برای نخستین بار از ایران به استان هرات افغانستان قاچاق شد و تولید کنندگان این محصول در خراسان رضوی، نسبت به قاچاق پیاز این محصول، از همان ابتدا ابراز نگرانی کرده و هشدار داده بودند که قاچاق پیاز زعفران به ولایت هرات که در مجاورت این استان قرار دارد، بخشی از بازار جهانی محصول مرغوب ایران را در اختیار افغانستان قرار می دهد.

وزارت کشاورزی و آبیاری افغانستان، امسال با استخدام متخصصان کشت زعفران و تهیه ابزار و تجهیزات پیشرفته برای کاشت و برداشت این محصول، درصدد است تا کشت زعفران در این کشور را به دو برابر افزایش دهد و در این راستا به آموزش رایگان کشاورزان داوطلب کاشت این محصول پرداخته است.

سالانه از هر هکتار زمین، 12 کیلوگرم زعفران در افغانستان برداشت می شود. امسال بیش از هزار هکتار از زمین های کشاورزی افغانستان قرار است زیر کشت زعفران قرار گیرد.

به گفته تولید کنندگان زعفران در حال حاضر هر کیلو زعفران افغانستان معادل دو هزار دلار در بازارهای داخلی و حدود دو هزار و 500 دلار در بازارهای جهانی به فروش می رسد.

برخی دست اندرکاران تجارت زعفران اذعان می کنند که استفاده نکردن کشاورزان افغانی از کود شیمیایی در تولید زعفران، موجب شده است تا این محصول در افغانستان، با کیفیتی مناسب تولید شود، اما بازارهای جهانی به دلیل اطمینان از رعایت برخی از مسایل بهداشتی، استفاده از زعفران ایران را ترجیح می دهند.

کد خبر 302269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha