دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: با آغاز دور جدید تئاترهایی که به صحنه می‌روند، آثاری از علیرضا نادری، بهرام بیضایی، محمد چرمشیر و محمد یعقوبی اجرا می‌شوند.

تئاتر

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا،‌ همزمان با رسیدن دومین ماه تابستان نمایش‌های جدیدی به صحنه می روند که شاید مهم‌ترین ویژگی برخی از آن‌ها مطرح کردن دوباره نام نویسندگان شاخصی از تئاتر ایران باشد که این روزها خودشان در مقام کارگردان،تئاتری اجرا نمی‌کنند.

  • «رقص کاغذ پاره‌ها»

یکی از این نمایش‌های جدید «رقص کاغذ پاره‌ها» است که محمد یعقوبی آن را به نگارش درآورده است، این نمایش که همواره مورد توجه گروه‌های جوان تئاتری بوده است همچنان مورد اقبال آن‌ها است و از 2 مرداد تا 16 مرداد ساعت 19 در تماشاخانه نسبتا تازه تاسیس «دراما» اجرا می‌شود.

طراح و کارگردان «رقص کاغذ پاره‌ها» علی حاجی صادقی است و ملیحه آقایی، مهراد ابریشم کار، ابراهیم اکبرزاده، علی حاجی صادقی، کوثر دری نژاد، آرزو رجبی، علی روستایی، آرمان شجاعی، ملیکا کیارستمی، مهراد مشهودی و سحر نوری در آن بازی می‌کنند.

  • «پیوند خونی»

یکی دیگر از این نمایش‌های جدید، «پیوند خونی» به کارگردانی هوشمند هنرکار است که در خانه نمایش اداره تئاتر اجرا می‌شود.

این اثر از یکم مردادماه تا 29 مرداد ساعت 19 با بازی جمشید صفری و مسعود مهرابی روی صحنه است. «پیوند خونی» برداشتی آزاد از نمایش‌نامه «پیوند خونی» اثر آثول فوگارد است.

  • «حقایقی درباره یک ماهی مرده»

در تماشاخانه استاد مشایخی (چهارراه ولیعصر (عج)) هم یکی از آثار محمد چرمشیر اجرا می‌شود که تا 18 مرداد ماه از ساعت 19:15 بر صحنه است.

کارگردانی این نمایش برعهده مهدی نعمتی است و پیمان محسنی، میلاد رئیسی و شقایق جلینی در آن بازی می‌کنند.

  • «سال ثانیه»

حمید پورآذری یکی از هنرمندانی است که بالاخره پس از جستجوی فراوان توانست محلی را برای نمایش خود پیدا کند و این روزها در زمین تنیس مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است.

اجرای «سال ثانیه» که از اول مرداد آغاز شده تا 30 مرداد ماه ادامه دارد، نویسنده این اثر نشمینه نوروزی است که با طراحی و کارگردانی حمید پورآذری اجرا می‌شود.

بازیگران این نمایش هم پرستو قربانی، مینا زمان، تینا یونس تبار، سحر صبا، مریم حیدری، سوده سعدایی، آبان حسین آبادی، هدی حیدری، سعیده نیازخانی، نسرین درخشان زاده هستند.

  • «شنیدن»

امیر رضا کوهستانی نیز پس از 12 سال غیبت در تئاترشهر با یک نمایش جدید به این مجموعه بازگشته و «شنیدن» را روی صحنه دارد.

این اثر تا 24 مرداد با بازی الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی و آیناز آذرنوش در سالن چهارسوی تئاترشهر اجرا می‌شود.

  • «واو»

یکی از نمایش‌هایی که در جشنواره فجر سال گذشته به صحنه رفت،‌ از 6 مرداد در سالن حافظ اجرای خود را آغاز می‌کند و تا 4 شهریور نیز روی صحنه است.

نویسنده،‌ طراح و کارگردان «واو» تینو صالحی است که الهه شه‌پرست، تینو صالحی٬ علیرضا مهران٬ شیما ملکیان، محمدرضا سجادیان، لیلی شجاعی، مارال عظیمی، بهار زندی، راحله بدیعی و آزاده مشعشعی در آن بازی می‌کنند.

  • «کمدی تارتوف»

رویا نونهالی که بیشتر به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون شناخته می‌شود، نیز قرار است اولین تجربه کارگردانی خود در تئاتر را به صحنه ببرد.

کمدی «تارتوف» که اثری از مولیر است،‌ از چهارم مرداد تا پایان این ماه در تالار شمس‌ (اقدسیه) روی صحنه خواهد بود.

در این نمایش محسن حسینی، مریم بوبانی، رویا بختیاری، محمدرضا مالکی، محمدعلی حسینعلی، روزبه مهر، هومن کیایی، محمد هادی عطایی، شیرین اسماعیلی و رویا نونهالی بازی می‌کنند.

  • «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز»

یکی از نمایش‌هایی که احتمالا علاقه‌مندان زیادی انتظار دیدن آن را دارند، نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» است که 15 سال قبل در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت و جوایزی هم کسب کرد.

این نمایش دوباره به کارگردانی محسن علیخانی و تقریبا با همان گروه بازیگری از چهارم مرداد ماه در سالن باران روی صحنه رفت.

«سعادت لرزان مردمان تیره‌روز» نوشته علیرضا نادری است که تا 15 مرداد ساعت 19:45 اجرا می‌شود.

بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه فهیمه امن زاده‌٬ پونه عبدالکریم زاده٬ فرزین صابونی٬ مریم باقری٬ ستاره اسکندری٬ مهدی سلطانی سروستانی٬ شهرام حقیقت دوست هستند.

  • «کمدی جیجک علیشاه»

در تماشاخانه سنگلج هم اثری با نام «کمدی جیجک علیشاه» به صحنه می‌رود که روزه اجرای آن از 4 مرداد تا 4 شهریورماه است.

این نمایش که ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود با کارگردانی رحمت امینی و مشاوره اسماعیل خلج آماده شده و ابوالفضل حاجی علی خانی٬‌ پویان درزی٬‌ مسعودشاکرمی٬‌ احمدصمیمی٬ رضاعموزاد٬ فرامرزقلیچ خانی٬ پیمان کرامت٬ امیرکربلایی زاده٬ فرزین محدث٬‌ مسعودمیرطاهری در آن بازی می‌کنند.

  • «اتاق 498»

سالن حافظ هم این روزها میزبان یک نمایش جدید است که کامیار صالح‌پور آن را کارگردانی کرده است.

در «اتاق 498» نسیم ادبی، حامد کمیلی، نیکی مظفری و بهناز بستان‌دوست بازی می‌کنند و نمایش خود را تا چهارم شهریورماه از ساعت 18:30 روی صحنه می‌برند.

  • «تاراج نامه»

اگرچه سال‌ها است بهرام بیضایی در ایران نیست تا نمایشی را اجرا کند،‌اما گویا قرار است از 5 مردادماه «تاراج‌نامه» او در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه رود.

این نمایش که اجرای آن تا دوم شهریور ادامه دارد،‌ با طراحی و کارگردانی احسان مالمیر اجرا می‌شود و بازیگران آن هم مینا مظفری، فربد غفاری، رسول حسین پور، نیلوفر مخلصی، علیرضا زنده دل، فرزانه حسینخانی، بهروز ساریخانی، مینو صباغیان، میلاد قنبری هستند.

  • «کافه فرانسه»

تماشاخانه باران،‌ یک نمایش دیگر هم با بازی حمیدرضا نعیمی، آیدا آب پرور، مهران رنج بر آماده کرده که از پنجم تا 15 مرداد ماه روی صحنه است.

«کافه فرانسه» نام این نمایش است که به نویسندگی و کارگردانی مهران رنج‌بر اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ نمایش‌های «پپرونی برای دیکتاتور»، «رمانی برای قتل»،‌ «پینوکیا»،‌ «کالیگولا» و «ننه دلاور و فرزندانش» از دیگر نمایش‌هایی هستند که اجرای آن‌ها در دهه دوم مردادماه آغاز می‌شود.

کد خبر 302264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha