دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک هنرمند با استفاده از فرم و خط، شهر آرمانی اشاره‌شده در حکمت ایرانی و اسلامی را در تابلوهای نقاشی‌خط به تصویر کشیده است.

به گزارش ايسنا؛ محمدباقر اشرفیان درباره‌ی برپایی ششمین نمایشگاه انفرادی آثارش با عنوان «شهر آرزوها» اظهار کرد: حدود 20 تابلوی نقاشی‌خط با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد 100*170 سانتیمتر به‌نمایش گذاشته شده است. این آثار به مفهوم «اتوپیا» یا شهر آرمانی در حکمت ایرانی و اسلامی اشاره دارند.

او ادامه داد: در این آثار خط، جنبه‌ی خوانایی ندارد و بیشتر به‌عنوان تزیین به کار رفته و در خدمت فرم است. معماری دوره‌ی ساسانی، رنگ‌های نگارگری دوره‌ی صفویه و تزیینات هنر اسلامی استفاده شده و سعی کرده‌ام از ترکیب و فرم‌های سنتی دوری کنم.

این هنرمند به تراکم بالای فرم و رنگ در آثار این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تعدد فرم و نوشتار استعاره‌ای از جهان معناگرای دورن انسان در بُعدهای مختلف شخصیت او است. کلمات نیز تعبیری از خود انسان هستند که به دنبال شهر آرزوها می‌گردند. آرمان‌شهری که در حکمت یونان باستان و در آثار فلاسفه‌ای مانند افلاطون به آن اشاره شده است.

اشرفیان همچنین درباره‌ی نامگذاری آثار این نمایشگاه با عنوان‌های افسانه‌ای و اسطوره‌ای، گفت: «شهر دل»، «شهر افسانه‌ها»، «شهر آرزوها»، «شهر گمشده»، «شهر لیلی»، «شهر مجنون»، «شهر مستی»، «شهر خیال»، «شهر شادمان» و «شهر معشوق» عناوین آثار این نمایشگاه هستند. این نام‌ها اشاره به اساطیر عشق، اسطوره‌ها و افسانه‌ها دارند. رنگ‌ها در این نامگذاری‌ها تأثیرگذار بوده و براساس رنگ فرم‌ها، این عناوین انتخاب شده‌اند. مثلا در «شهر مجنون» رنگ‌ها هیجانی‌تر و آتشین هستند. رنگ‌ها مفاهیم را تداعی می‌کنند و فرم‌ها هم اگرچه شبیه هم هستند، اما به رنگ‌ها در انتقال این مفاهیم کمک می‌کنند.

این هنرمند در متن معرفی نمایشگاهش نوشته است: «شهر آرزوهای ما کجاست؟ خیال ما تعیین می‌کند آرمانی‌ترین جایی که ما در آن آرامش و شادی را همیشه با خود می‌توانیم داشته باشیم، کجاست؟ افلاطون در قرن چهارم پیش از میلاد از آرمان‌شهری سخن می‏‌گوید که بعدها به آن «اتوپیا» گفتند. در حکمت ایرانی نیز شهری که تمام خوبی‎ها در آن جاری است با نام «مدینه فاضله» از آن یاد می‎شود. اتوپیای من شهری است خیالی که آرزوهای کودکی تا اکنون من در آن یک‌جا محقق می‎شوند؛ شهری که از پس همه سفرها و حضرها، هنوز در جغ

 

رافیای تجربه پیدا نشده است. زبانی که خیال برای تعریف آن جسته، این بار هنر نقاشی‎خط است.

آثاری که از رنگ‎های گلیم‎های ایرانی و نقاشی سنتی ایده گرفته‎اند و از فرم‎های طاق‎های معماری کهن ایران و نقش‎های نگارگری و کاشی‎های اسلامی به بیان تصویری جدیدی نائل شده‎اند. در این آثار کلمات، ترکیبی و نامفهوم‌اند ولیکن با رعایت آزادنویسی در خدمت کارکرد تزیینی تابلو قرار گرفته‎اند. تجریدی بودن فرم‏‌ها و خطوط تعبیری از تجریدی بودن آرزوها و فضای خیال داستان ماست.»

 

نمایشگاه «شهر آرزوها » از دوم تا یازدهم مردادماه در گالری «ترانه‎ باران» به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل صدر، خیابان پل رومی، به سمت الهیه، خیابان شریفی منش، نبش کوچه لادن، شماره 27، واحد 2 میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی‌خط است.

کد خبر 302263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha