همشهری آنلاین: در آستانه‌ی پنجمین سال درگذشت زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه، مجموعه‌ای از آثار او به‌نمایش گذاشته می‌شود.

نقاشی

به گزارش ایسنا، بهنوش فروتن - مدیرگالری «شکوه» در این‌باره گفت: این نمایشگاه حدود ٦٠ نقاشی استاد را دربرمی‌گیرد که گزیده‌ای از چند دهه تلاش هنرمندانه‌ی او است. آثاری که بخشی از بینش هنری و نیز نگاه زیبایی‌شناسی او را بازتاب می‌دهد.

او با بیان این‌که جای نمایش مستمر آثار بزرگان در فضای تجسمی ما غایب است، اظهار کرد: بزرگانی مانند ترقی‌جاه جزو ریشه‌های فرهنگی هنری نسل امروز هستند و حضور نداشتن آثارشان باعث می‌شود جوانان بدون شناخت این پیشکسوتان کار کنند که گسست نسل‌ها و هویت‌باختگی عوارض چنین خلأهایی است.

فروتن ادامه داد: زنده‌یاد ترقی‌جاه، هنرمندی برآمده از متن مردم بود که با پیوند دادن عناصری بومی و تکنیک‌های مدرن، فضای خاص خود پدید آورد که با اقبال گسترده در داخل و خارج روبه‌رو شد. او با ساده‌سازی عناصر نقاشی‌هایش و روایتی خلاصه از طبیعت مثل اسب‌ها و خروس‌ها، امضایی منحصربه‌فرد برای خود خلق کرد که برای مخاطب آثارش آرامش را زمزمه می‌کند.

زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه ٢١ مرداد ١٣٨٩ در سن ٦٧ سالگی در حالی که به‌تازگی از نمایشگاه موفقش در ژنو به کشور بازگشته بود، دار فانی را وداع گفت. آثار او در موزه بین‌المللی هنر قرن بیست‌ویکم آمریکا (TIMOTCA)، موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای مدرن شارجه، موزه ورلد، نوتردام هلند و ... به یادگار مانده است. از او این جمله به‌عنوان ترجیع‌بند گفته‌هایش نقل شده است: «همواره آرزویم این بوده که همه آدمیان بی‌آن‌که دل‌مشغول ویژگی‌های متمایز باشند، در کنار هم در صلح و آرامش زندگی کنند.»

نمایشگاه آثار این هنرمند عصر جمعه ٩ مردادماه در گالری «شکوه» واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری پلاک ١٩ آغاز به کار می‌کند.

کد خبر 302257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha