گردشگران و اتباع ۷کشور می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند، فقط کافی است گذرنامه معتبر داشته باشند و در فهرست ممنو‌ع‌الورود‌ها نباشند.

گردشگری

به گزارش ايسنا، آنطور كه پليس فرودگاه‌هاي كشور اعلام كرده است از اين پس اتباع كشورهاي سوريه، تركيه، لبنان، جمهوري آذربايجان، گرجستان، بوليوي و مصر مي‌توانند بدون نياز به داشتن رواديد حتي رواديد فرودگاهي در مدت مشخص به ايران سفر كنند.

سفر به ايران البته در حال حاضر براي اتباع تمامي كشورها غيراز اتباع 10كشور كلمبيا، سومالي، انگلستان، كانادا، آمريكا، بنگلادش، اردن، عراق، افغانستان و پاكستان با رواديد فرودگاهي امكان‌پذير است.

براساس تصميم جديد اما اتباع 7كشور خارجي حتي مي‌توانند بدون داشتن رواديد فرودگاهي و تنها با همراه داشتن گذرنامه معتبر خود به ايران سفر كنند.

در تصميم جديد دولت در حوزه گردشگري از اين پس شهروندان سوريه مي‌توانند با داشتن گذرنامه‌شان 90روز در ايران حضور داشته باشند. اتباع گرجستان نيز مي‌توانند 45روز در ايران اقامت كنند، اما شهروندان بوليوي مي‌توانند با گذرنامه شخصي‌شان 30روز كامل در ايران اقامت داشته باشند و اقامت براي مصري‌ها تنها با داشتن گذرنامه معتبر در ايران 20روز است. گردشگران لبناني و اهالي جمهوري آذربايجان نيز مي‌توانند تنها 15روز در ايران اقامت داشته باشند.

دولت اعلام كرده است كه اگر سفر شهروندان اين كشورها در ايران طولاني شود آنها بايد براي گرفتن رواديد از طريق نمايندگي‌هاي وزارت خارجه اقدام كنند.

بنا به اعلام سازمان ميراث فرهنگي، جمهوري آذربايجان پس از عراق دومين كشور بزرگ داراي گردشگران به مقصد ايران است.

دولت گرجستان نيز به‌رغم آنكه توافقنامه لغو رواديد با ايران امضا كرده‌بود در سال 92 و به‌طور ناگهاني از توافقنامه لغو رواديد خارج شد و ويزاي خود را براي گردشگران ايراني برقرار كرد. همزمان با اين تصميم، گرجستان اعلام كرده بود كه به‌دليل «نگراني از گسترش روابط بازرگاني و استفاده ايران از سيستم‌ مالي اين كشور براي دور‌زدن تحريم‌ها» اقدام به برقراري مجدد رواديد با ايران كرده است.

اما لغو رواديد با مصر براساس گزارش منتشر شده به‌صورت كاملا يكجانبه انجام گرفته و ايراني‌ها هنوز نمي‌توانند بدون داشتن رواديد به مصر سفر كنند. با وجود اين، اتباع مصر براساس تصميم دولت ايران مي‌توانند 20روز در ايران و بدون داشتن رواديد اقامت داشته باشند. به‌رغم آنكه دولت لبنان ورود گردشگران ايراني به لبنان را تسهيل كرده است اما لغو رواديد ايران با لبنان به‌صورت يكجانبه انجام شده و آن كشور تلاشي براي لغو رواديد ايراني‌هاي علاقه‌مند سفر به آن كشور نكرده است.

موافقتنامه لغو رواديد با بوليوي نيز براساس اين گزارش، در سال 2012 امضا شده بود و دولت ايران به شهروندان بوليوي اعلام كرد كه مي‌توانند بدون نياز به رواديد و تنها با در دست داشتن گذرنامه خود به‌مدت يك‌ماه به ايران سفر كنند و در كشور اقامت داشته باشند.

ماجراي لغو رواديد ايران با 7كشور خارجي پس از آن انجام مي‌شود كه دولت از 5سال پيش تلاش جدي براي پروسه لغو رواديد با 60كشور جهان را كليد زد.

از 3سال پيش نيز وزارت اطلاعات، سازمان ميراث فرهنگي و وزارت خارجه با تشكيل كارگروه ويژه لغو رواديد در جلسات متعدد تلاش داشتند تا سياست لغو رواديد با 60كشور جهان را به اجرا درآورند تا مسير گردشگري بدون رواديد ايران گشوده شود.

کد خبر 302191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha