همشهری‌آنلاین: دیدگاه پادشاهان قاجار درباره میراث فرهنگی در نشست بررسی کاوش‌های باستان شناسی فرنگیان در دوره قاجار پنجم مرداد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی دیدگاه پادشاهان قاجار درباره میراث فرهنگی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دکتر محمدنادر نصیری مقدم مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و مطالعات ایران شناسی دانشگاه استراسبورگ فرانسه این مطلب را اعلام کرد.

او گفت: عصر قاجار را برخی از مورخین ایرانی، عصر امتیازات نامیده اند. نفت دارسی، رژی تنباکو و ... از مواردی است که می توان به عنوان گواه صادق بر این مدعا مطرح کرد.

نصیری مقدم با طرح این سوال که آیا در زمینه آثار باستانی و حفاریهای باستان شناسی هم کاربرد مفهوم امتیاز، صحت تاریخی دارد؟ افزود: به عبارت دیگر، این پرسش نیز مطرح است که حکومت مردان ایران عصر قاجار تا چه حد برای میراث فرهنگی ارزش و اهمیت قائل بودند و به حفاظت از آن اصرار داشتند؟

نصیری مقدم در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir) خاطرنشان ساخت که به این پرسش ها و همچنین این پرسش که آیا کاوش های باستان شناسی فرنگیان در چه چهارچوب حقوقی صورت گرفت و چه نتایجی از آنها عاید شد؟ در این نشست پاسخ خواهد داد.

به گفته وی این سخنرانی بر اساس اسناد آرشیو های فرانسه، انگلستان و ایران به این موضوع می پردازد و با پاسخ دادن به این سوالات، روایت جدیدی در این زمینه به دست می دهد.

سخنرانی دکتر محمد نادر نصیری مقدم ساعت 10 تا 12 پنجم مرداد در سالن همایش‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری واقع در ابتدای خیابان سی تیر مقابل موزه ملی برگزار می‌شود.

حضور علاقمندان در این نشست که در آن یاد پروفسور شهریار عدل ایران شناس و باستان شناس برجسته که چندی پیش به دیار باقی شتافت و در قطعه نام آوران آرام گرفت گرامی داشته خواهد شد، آزاد است.

کد خبر 302170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha