شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

محمد کرباسی: آتش بسی که پس از ۳۰سال درگیری و کشته شدن بیش از ۳۰هزار نفر میان ترکیه و پ‌ک‌ک به‌دست آمده بود در چشم بر هم زدنی با حملات هوایی جدید ترکیه از میان رفت.

ترکیه

دولت تركيه  به‌صورت رسمي تأييد كرد كه جنگنده‌هاي ارتش اين كشور علاوه بر بمباران مواضع داعش در سوريه به شمال عراق و مواضع نيروهاي حزب كارگران كردستان(پ‌ك‌ك‌) حمله كرده‌اند تا روند آتش‌بسي كه ميان دوطرف از سال 2013كليد خورده بود عملا به پايان برسد. هم پ‌ك‌ك و هم دولت تركيه به‌صورت رسمي اعلام كرده‌اند كه آتش‌بسي كه پس از ماه‌ها تلاش به‌دست آمده بود ديگر از ميان رفته و به همين‌خاطر بايد منتظر تنش‌‌هاي بيشتر در منطقه بود.

پس از بمبگذاري انتحاري در شهر مرزي سوروچ كه كشته شدن 32جوان كرد را به‌دنبال داشت حالا تركيه فرصتي پيدا كرده تا زير پوشش مقابله با داعش شمال عراق را هدف حملات مجدد خود قرار دهد. از سال 2011حملاتي به اين حجم و گستردگي از سوي تركيه در شمال عراق سابقه نداشته است. پ‌ك‌ك در بيانيه‌‌اي روز گذشته تأكيد كرد كه حملات ارتش تركيه به‌معناي پايان آتش‌بس ميان طرفين است و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه هم در سخنان مشابهي با اعلام دور جديد حملات عليه پ‌ك‌ك از به پايان رسيدن توافق ميان دوطرف با خلع‌سلاح نشدن پ‌ك‌ك خبر داد. نخست‌وزير تركيه در نشستي خبري در پاسخ به سؤالي درباره پايبند بودن دولت تركيه به توافق آتش‌بس گفت: پ‌ك‌ك پروسه صلح را با شكست مواجه كرد و اكنون 2سال و 2‌ماه از درخواست خلع سلاح اين گروه گذشته است.

در داخل تركيه هم نيروهاي امنيتي تركيه دست به يك عمليات گسترده زدند و حداقل 300نفر از اعضاي پ‌ك‌ك را بازداشت كردند. مقام‌هاي امنيتي تركيه اعلام كرده‌اند در عمليات گسترده خود در 14استان تركيه 590نفر از نيروهاي داعش و پ‌ك‌ك دستگير شده‌اند. حملات گسترده تركيه به شمال سوريه و عراق در حالي صورت مي‌گيرد كه آمريكا در مقابل آن سكوت كرده و نخست‌وزير تركيه از موافقت مسعود بارزاني، رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق با اين مسئله خبر داده است.

اين در حالي است كه رسانه‌هاي منطقه كردستان عراق به نقل از بارزاني اعلام كرده‌اند كه او معتقد به حل و فصل اختلاف‌ها با استفاده از روش‌هاي مسالمت‌آميز و گفت‌وگوست. داوود اوغلو اما روز گذشته اعلام كرد كه مذاكره تلفني يك ساعته با بارزاني داشته و او حمايت خود از عمليات نظامي تركيه را اعلام كرده است. نخست‌وزير تركيه روز گذشته همچنين اعلام كرد كه با دبير كل ناتو درباره حملات تركيه به شمال عراق و سوريه هماهنگي لازم را انجام داده است. او تأكيد كرد كه تركيه سومين موج حملات در داخل خاك سوريه و دومين موج حملات در شمال عراق را انجام مي‌دهد.

  • نقض حاكميت سوريه با ايجاد منطقه حائل

دولت تركيه اكنون به‌صورت رسمي ايجاد منطقه حائل در منطقه مرزي سوريه را اعلام كرده است كه نقض حاكميت سوريه به‌حساب مي‌آيد. وزير امور خارجه اين كشور روز گذشته اعلام كرد كه منطقه‌اي در شمال سوريه كه از وجود نيروهاي داعش پاكسازي شده به‌صورت رسمي تبديل به منطقه حائل خواهد شد. بر اين اساس جنگنده‌هاي سوريه درصورت نزديكي به اين منطقه در داخل خاك سوريه هدف قرار خواهند گرفت. مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه روز گذشته گفت: منطقه‌اي در شمال سوريه كه از نيروهاي داعش پاكسازي شود به‌صورت طبيعي تبديل به منطقه حائل مي‌شود. شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان ترك روز گذشته گزارشي درباره برنامه تركيه در اين منطقه با ايجاد پست‌هاي بازرسي، پرواز هواپيماهاي شناسايي و نصب تجهيزات الكترونيكي منتشر كرده است.

روزنامه حريت هم در گزارشي اعلام كرده كه آمريكا و تركيه براي ايجاد اين منطقه حائل و پرواز ممنوع توافق كرده‌اند. گفته مي‌شود ايجاد منطقه پرواز ممنوع به طول 90كيلومتر و در حدفاصل شهرهاي مارع و جرابلس سوريه در مجاورت مرزهاي تركيه خواهد بود. عمق اين منطقه در برخي مناطق ممكن است تا 50كيلومتري خاك سوريه برسد. در اين گزارش آمده است كه نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا وظيفه تأمين امنيت اين منطقه را با پروازهاي شناسايي و حملات هوايي بر عهده خواهند داشت اما توپخانه تركيه اهداف احتمالي را هدف قرار مي‌دهد. ايجاد اين منطقه به‌دنبال مجوز تركيه به آمريكا براي استفاده از پايگاه هوايي انجرليك صورت مي‌گيرد.

تركيه چند سال است كه متهم به ارسال كمك‌ و تسليحات به گروه‌هاي افراطي در داخل خاك سوريه با هدف تغيير رژيم در اين كشور بوده و اكنون اين احتمال وجود دارد كه از منطقه حائل به‌عنوان مسيري امن براي اين منظور استفاده كند. در زمان انتخابات تركيه روزنامه جمهوريت فيلمي از ارسال تسليحات براي گروه‌هاي افراطي داخل سوريه از سوي سازمان اطلاعات اين كشور منتشر كرد كه جنجالي شد.

  • نشست اضطراري پارلمان تركيه

مخالفان دولت تركيه اعتقاد دارند كه اقدام‌هاي حزب عدالت و توسعه با هدف داخلي و پايان اعتراض‌ها در اين كشور صورت مي‌گيرد. به‌دنبال بمبگذاري شهر سوروچ معترضان در شهرهاي مختلف تركيه رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه را به‌عنوان قاتل اصلي جوانان كرد به‌خاطر حمايت از داعش معرفي كردند.

اكنون حزب عدالت و توسعه در تلاش است تا با حملات هوايي خود مسير را براي ائتلاف با احزاب مخالف و تشكيل دولت جديد هموار كند يا با ناكامي در اين زمينه در انتخابات زودهنگام جديد آراي بيشتري به‌دست آورد. با تلاش حزب مخالف جمهوريت خلق قرار است نشست اضطراري پارلمان اين كشور در روز چهارشنبه تشكيل شود. حزب دمكراتيك خلق(حامي كردها) كه در اين دوره توانسته براي نخستين‌بار وارد پارلمان شود از مخالفان اصلي هدف قرار دادن نيروهاي كرد است.

مقام‌هاي اين حزب اعلام كرده‌اند كه نيروهاي كرد در زمان سكوت دولت تركيه مانع از قتل‌عام كردها در مناطق كردنشين سوريه ازجمله كوباني شده‌اند و اكنون دولت تركيه به جاي هدف قرار دادن عامل اصلي تنش‌ها به‌دنبال تسويه حساب شخصي است.

کد خبر 302029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha