پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ادگار لورنس ای ال دکتروف (Edgar Lawrence E. L. Doctorow) رمان نویس آمریکایی ششم ژانویه ۱۹۳۱در برانکس نیویورک به دنیا آمد.

ای ال دکتروف

 آثار او عمدتاً روایت زندگی طبقه کارگر آمریکا و محرومان جامعه را در بستر حوادث تاریخی بازگو می‌کند.

مشهورترین رمان دکتروف، رگتایم نام دارد که توسط نجف دریا بندری به فارسی ترجمه شده است. در ایران دکتروف را با این رمان و نیز با مقدمه‌ای که بر یکی از آثار رضا براهنی نوشت می‌شناسند.

 مادرش «رز» و پدرش «دیوید ریچارد» نسل دوم مهاجران یهودی روس بودند. آنها بر اساس نام ادگار آلن پو نام پسرشان را ادگار گذاشتند. ادگار در مدرسه عمومی و دبیرستان علوم برانکس درس خواند. او که چندان علاقه‌ای به ریاضی نداشت بیشتر اوقاتش را در دفتر مجله ادبی مدرسه سپری می‌کرد. اولین آثار ادبی وی در همین نشریه منتشر شد.

دکتروف به کالج کنیون در اوهایو رفت و فلسفه خواند. پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۵۲، به مدت ۱ سال در دانشگاه کلمبیا در رشته نمایش انگلیسی تحصیل کرد. پس از آن به نیروی زمینی  آمریکا پیوست و به عنوان سرجوخه در سال‌های ۱۹۴۴-۱۹۴۵ در آلمان تحت اشغال متفقین خدمت کرد.

پس از بازگشت از جنگ به نیویورک در یک شرکت فیلمسازی به عنوان خواننده و ارزیاب فیلمنامه مشغول به کار شد و به علت این که بیشتر فیلمنامه‌های وسترن می‌خواند، تحت تأثیر فضا و شخصیت‌های وسترن، اولین رمان خود را با عنوان به عصر سختی‌ها خوش آمدید در سال ۱۹۶۰ منتشر کرد.

پس از کارهای ویراستاری و انتشاراتی دکتروف در سال ۱۹۶۹ ترجیح داد که نویسنده تمام وقت باشد و بنابراین تمام توجه خود را به نوشتن معطوف کرد و به عنوان نویسنده مقیم به دانشگاه کالیفرنیا، ارواین رفت و در سال ۱۹۷۱ رمان کتاب دانیل را تکمیل کرد. او در این رمان به ماجراجویی‌های هسته‌ای آمریکا و پیامدهای آزمایش انفجار هسته‌ای می‌پردازد.

دکتروف رمان بعدیش که اکنون مشهورترین اثرش است را در سال ۱۹۷۵ با عنوان رگتایم روانه بازار کرد. این رمان بعدتر به عنوان یکی از ۱۰۰ رمان برتر قرن بیستم در فهرست کتابخانه مدرن قرار گرفت.
دکتروف در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۵ به خاطر عوارض ناشی از سرطان ریه در منهتن نیویورک درگذشت.

از دکتروف به زبان فارسی رمان رگتایم با ترجمه نجف دریابندری از سوی انتشارات خوارزمی و نیز رمان بیلی باتگیت باز هم با ترجمه آقای دریابندری توسط انتشارات طرح نو به بازار کتاب عرضه شد.

کد خبر 301815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha