سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۳:۵۶
۰ نفر

صدیقه کیان‌منش راد: کوکوها از جمله غذاهای ساده و سبک مناسب فصل تابستان هستند. شما حتی می‌توانید یکی از انواع آنها را درست‌ کنید و برای پیک‌نیک ببرید.

کوکوها در حالت سرد هم خوشمزه و لذیذ هستند. کوکوی کدو  نیز از این امر مستثنا نیست. این کوکو را به روش‌های مختلفی درست می‌کنند که رایج‌ترین آنها 2 روش زیر است:

روش اول:
مواد لازم:
- 3 عدد کدوی متوسط
- 4 عدد تخم‌مرغ
- یک قاشق سوپ‌خوری آرد سفید
- 2 قاشق سوپ‌خوری شکر
- نوک قاشق چای‌خوری زعفران ساییده شده
- نوک قاشق چای‌خوری دارچین
- نمک به مقدار لازم
- مقداری روغن برای سرخ کردن

طرز تهیه:
 کدوها را شسته و پس از پوست کندن، با رنده درشت رنده کنید. کدوهای رنده شده را در کاسه بلوری بزرگی بریزید و همه مواد شامل تخم‌مرغ، آرد، شکر، نمک، زعفران و دارچین را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند. در تابه گردی با اندازه متوسط، مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید و بگذارید داغ شود؛ سپس مواد را داخل تابه بریزید و شعله اجاق گاز را برای مدت یک دقیقه زیاد کرده و سپس کم کنید، در ظرف را بگذارید تا کدو پخته شده و کوکو به اصطلاح خودش را بگیرد.

پس از اینکه یک طرف کوکو سرخ شد، آن را مانند کوکوی سبزی برش بزنید و هر تکه را برگردانید و طرف دیگر را هم در روغن سرخ کنید.

نکته 1: شما می‌توانید به جای آنکه شکر را در مواد کوکو بریزید، آن را از مواد داخل کوکو حذف کرده ولی با کمی آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا کمی قوام بیاید، سپس بعد از آماده شدن کوکو، این شربت را روی کوکو بریزید و سرو کنید.

نکته 2: برای خوشرنگ شدن این کوکو علاوه بر زعفران، از رب گوجه فرنگی هم می‌توانید استفاده کنید.

نکته 3: این غذا را به جای روی گاز در داخل فر نیز می‌توان پخت.

نکته 4: وجود آرد در مواد لازم این روش پخت، باعث می‌شود آب اضافی کدوی رنده شده جذب شده و از شل شدن کوکو جلوگیری شود.

روش دوم:
مواد لازم:
- کدو 4 عدد متوسط
- تخم مرغ 4 عدد
- پیاز 2 عدد متوسط
- پودر زعفران یک قاشق چای‌خوری
- شکر یک قاشق سوپ‌خوری
- روغن برای سرخ کردن
- نمک و فلفل به میزان کافی

طرز تهیه:
 ابتدا پیاز را به صورت درشت رنده کرده و سپس داخل روغن سرخ کنید. در این فاصله زمانی پوست کدوها را هم بگیرید و آنها را هم به وسیله رنده درشت رنده کرده و به پیاز داغ اضافه کنید تا در اثر حرارت، آب حاصل از کدوها تبخیر شده و کدوها سرخ شوند.

 سپس زعفران را به همراه شکر و کمی نمک و فلفل به مواد اضافه کنید و بعد مایه کوکو را از روی شعله اجاق گاز بردارید و کناری بگذارید تا کمی سرد شود زیرا اگر تخم‌مرغ را در  این حالت به مایه داغ اضافه کنید به سرعت بسته شده و حالت پخته و تکه‌تکه پیدا می‌کند.
حالا در کاسه بلوری بزرگی تخم‌مرغ‌ها را بزنید و بعد از اینکه مایه سرد شد، به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و با هم مخلوط کنید تا مایه‌ای یکدست حاصل شود.

حالا در تابه‌ای نسوز مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق بگذارید تا داغ شود. سپس مایه کوکو را داخل روغن داغ شده بریزید و بگذارید بپزد و مانند روش قبلی پس از سرخ شدن، یک طرف، آن را برگردانید.

کد خبر 30153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز