دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سرشماری فک‌های خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر جزو برنامه‌های مشترک کشورهای حاشیه این حوضه آبی است.

فک‌های خزری سرشماری می‌شوند

به گزارش ايرنا، داود میرشکار روز دوشنبه گفت: فک‌های خزری گونه‌ای در خطر انقراض هستند اما تاکنون آمار دقیقی از جمعیت این تنها پستاندار دریای خزر اعلام نشده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از این گونه در خطر انقراض، سرشماری این پستاندار جزو برنامه‌های مشترک 5 کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان است که به زودی برنامه‌ریزی آن آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: اجرای سرشماری فک‌های خزری بدون همکاری کشورهای حاشیه به درستی قابل اجرا نیست زیرا هر کشوری از محل زیست این پستاندار در کشور خودش مطلع است که می‌توان با تجمیع این اطلاعات سرشماری دقیقی انجام داد.

میرشکار به فعالیت کلینیک فک خزری در استان گلستان اشاره کرد و گفت: فعالیت این کلینیک از مهر ماه سال گذشته آغاز شد و تاکنون 4 قلاده فک به این مرکز درمانی منتقل و درمان شدند و بعد از طی کردن مراحل درمان دوباره در آب‌های خزر رهاسازی شدند.

به گفته وی همچنین در این مدت 3 لاشه فک خزری نیز به کلینیک تحویل داده شد.

وی تاکید کرد: گرفتار شدن در تور ماهیگیران و زدن ضربه با چوب به سر این حیوانات عواملی است که حیات این گونه‌های در خطر انقراض را تهدید می‌کند زیرا بعد از ضربه زدن به سر در آب رها می‌شوند که در این شرایط احتمال زنده ماندن آنها بسیار کم است.

میرشکار ادامه داد: گرفتار شدن فک‌ها در تور صیادان در فصل صیادی بسیار افزایش می‌یابد که زنگ خطری برای این پستانداران است از این رو آموزش صیادان برای چگونگی رهاسازی فک‌ها در تورها باید جدی گرفته شود.

وی گفت: همچنین تاکنون 4 قلاده شنگ که از پستانداران آب شیرین است نیز در کلینیک فک خزری درمان و به اداره کل محیط زیست استان گلستان تحویل داده شدند.

شنگ جانوری گوشتخوار از خانواده راسویان و جنس سمورهای آبی است. زیستگاه این حیوان کنار آب‌های شیرین است. شنگ در ایران از جمله در استان‌های گیلان، مازندران، کردستان و خوزستان یافت می‌شود.

در نیمه دوم قرن بیستم به علت آلودگی آب‌ها و استفاده از آفت‌کش‌ها جمعیت این حیوان بسیار کاهش یافته است، همچنین تخریب زیستگاه و شکار قانونی و غیرقانونی از دیگر تهدیدات آن است.

میرشکار اظهار کرد: کلینیک فک خزری با مشارکت مرکز تحقیقات فک هلندی در استان گلستان فعالیت می‌کند و فک‌هایی که مشکلات عفونی و یا علایم بالینی بیماری داشته باشند در این مرکز تحت درمان قرار می‌گیرند.

فک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیا است که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

فک خزری به طور میانگین 1٫5 متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود.

ساحل‌نشینان شمال به آن سگ آبی می‌گویند. فک‌ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می‌شوند.

فک‌ها جانورانی باارزش‌اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.

فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیش‌تر در آب‌های ایران زندگی می‌کنند و برای زاد و ولد به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

فک‌های دریای خزر مهاجرت سالانه منظمی دارند. آنها به دمای آب بسیار وابسته‌اند وقتی دمای آب افزایش می‌یابد به بخش‌هایی که آب عمیق تر و قاعدتا سردتر است، مهاجرت می‌کنند.

کد خبر 300928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha