همشهری آنلاین: رئیس انجمن جنگلبانی ایران نسبت به احتمال افزایش حوادث آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی شمال کشور هشدار داد.

آتش‌سوزی جنگل

هادی کیادلیری در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهارکرد: دلیل عمده آتش سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، بویژه در شمال کشور، به تغییرات اقلیم آب و هوایی نسبت به سال‌های گذشته، برمی‌گردد.

وی افزود: یقینا در آینده نزدیک با بروز بلایای طبیعی و غیرطبیعی از جمله آتش‌سوزی‌های مستمر، خشکسالی و سایر موارد، همان اتفاقی که برای جنگل‌های زاگرسی رخ داد برای جنگل‌های شمال نیز به وجود خواهد آمد.

وی تاکید کرد: باید برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی همانند دیگر کشورها، متناسب با تغییرات اقلیمی در حوزه پیش‌بینی، پیشگیری، مقابله و مهار آتش‌سوزی دوراندیشی و برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان از آن دارد که زمان وقوع آتش سوزی در جنگل‌های شمال تغییر کرده و از فصل پاییز، خشکی درختان و موسم وزش بادهای مدیترانه‌ای به فصول بهار و تابستان که میزان رطوبت هوا بیشتر است، منتقل شده است که چنین وضعیتی بسیار هشداردهنده است.

کیادلیری افزود: از سوی دیگر به جای آن که دوراندیشی لازم منطبق با تغییرات اقلیمی اتخاذ شود تا بتوان تا حدودی از میزان آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها جلوگیری کرد، آگاهانه و ناآگاهانه و به شیوه‌های متعدد اقدام به تخریب جنگل‌ها در این مناطق شده است.

وی به آثار زیانبار آتش‌سوزی در تخریب جنگل‌های شمال اشاره کرد و گفت: آتش‌سوزی در جنگل نه تنها درختان بلکه یک زیستگاه را از بین می‌برد یعنی اگر در یک هکتار جنگل آتش رخ دهد علاوه بر از بین بردن حدود 400 مترمکعب چوب، خاک و حیات وحش آن منطقه نیز به طور کل نابود خواهد شد.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت: با توجه به دشواری احیای جنگل‌های سوخته بر اثر آتش‌سوزی باید در بعد پیشگیری، مقابله و مهار آن از سوی مسئولان ذیربط تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

کیادلیری افزود: امروز متاسفانه به جنگل‌های شمال تنها به عنوان بهره‌برداری از چوب آن نگریسته می‌شود در حالی که گونه‌های ارزشمند و بومی این عرصه جنگلی، که از آن به عنوان میراث طبیعی جهان یاد می‌شود، در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

وی از مسئولان سطوح کلان بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با تدوین و اعمال قانون جدیدی در حوزه صیانت از جنگل‌ها بویژه در شمال کشور تدابیر ویژه‌ای بیندیشند.

جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران از منحصر به فردترین جنگل‌های دنیا به شمار می‌آید که قدمت آن به دوران سوم زمین شناسی باز می‌گردد.

حدود 80 گونه ارزشمند و نادر درختی در جنگل‌های شمال کشور وجود دارد که معروف‌ترین آنها راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار و نمدار است.

گستره جنگل‌های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان آغاز شده و تا گلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.

کد خبر 300580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha