همشهری آنلاین: وزارت بهداشت فیلیپین روز دوشنبه ۵ ژوئن (۱۵ تیر) اعلام کرد یک فرد خارجی که از خاورمیانه به فیلیپین پرواز کرده بود، دومین مورد تأییدشده نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس در این کشور است.

mers۱۱

به گزارش خبرگزاري فرانسه اعلام این مورد جدید مرس در فیلیپین در حالی انجام می‌گیرد، شیوع مرگبار این بیماری در کره جنوبی باعث نگرانی در سطح آسیا شده است.

ژانت گرین، وزیر بهداشت فیلیپین دراین‌باره گفت، این بیمار مرد 36 ساله که ملیت او افشا نشده است، در یک مرکز دولتی ایزوله شده است تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

گرین در یک جلسه خبری گفت: «ما شاهد بهتر شدن حال این بیمار هستیم» و افزود که این مرد «بار ویروسی پایینی» دارد که نشان می‌دهد عفونت او خیلی وخیم نیست.»

او گفت: «دلیلی برای وحشت‌زدگی وجود ندارد و از ما مردم می‌خواهیم که به حریم خصوصی این بیمار احترام بگذارند.»

به گفته او، این مرد در 2 ژوئیه مدتی پس از وارد شدن از عربستان از طریق دوبی به فیلیپین بیمار شد،‌ اما جزئیات بیشتری درباره او بیان نکرد.

پرستار فیلیپینی که در ماه فوریه از عربستان سعودی به کشورش بازگشته بود، نخستین شخصی بود که در فیلیپین بود که آزمایشش از لحاظ مرس مثبت شد، اما بعد بهبود پیدا کرد.

گرچه گرین تأکید کرده هیچ موردی از عفونت مرس از طریق تماس‌های اتفاقی گزارش نشده است، وزارت بهداشت دارد افرادی را ممکن است در تماس با این بیمار بوده باشند، ردیابی می‌کنند.

به گفته گرین، این افراد ازجمله همه آنانی هستند که در همان پرواز همراه مرد  مبتلا بوده‌اند.

گرین گفت در میان افرادی که در تماس نزدیک با این مرد بوده‌اند، یک زن فیلیپینی که علائم خفیفی نشان می‌داد، ایزوله شده و در انتظار نتیجه آزمایش‌هایش است. هفت نفر دیگر هم که در تماس نزدیک با این فرد بوده‌اند، در قرنطینه قرارگرفته‌اند.

در کره جنوبی که بدترین شیوع مرس در خارج از عربستان سعودی را تجربه می‌کند، 185 به گفته دولت نفر مبتلا به مرس تشخیص داده‌شده و 33 نفر آنان درگذشته‌اند.

وزارت بهداشت فیلیپین در هفته‌های اخیر برای ورود ویروس عامل نشانگان تنفسی خاورمیانه، به‌خصوص در میان 88 هزار کره‌ای که در این کشور زندگی می‌کنند، در حالت آماده‌باش بوده است.

به گفته وزارت بهداشت فیلیپین مقامات بهداشتی، قبلاً سه فرد اهل کره جنوبی ساکن این کشور که دچار بیماری تنفسی شده بودند، معاینه شده‌اند، اما آزمایش‌های همه آنان از لحاظ مرس منفی بوده است.

در کشورهای دیگر آسیایی، مالزی یک مورد مرس در ماه مه، پیش از شروع شیوع بیماری در کره جنوبی گزارش کرده بود و چین نیز از ابتلای شخصی به مرس که پس از شیوع بیماری به کره جنوبی سفرکرده بود، خبر داده بود.

یک مرد 75 ساله عمانی هم که نخستین مورد تشخیص داده‌شده مرس در تایلند بود، در سه ژوئیه از بیمارستان مرخص شد.

کد خبر 300348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha