احداث بسیاری از پروژه‌های عمرانی در شهر تهران در طول سال‌های گذشته با کمترین آسیب به محیط‌زیست همراه بوده و حتی در برخی از پروژه‌های عمرانی به‌دلیل حفظ محیط‌زیست، شهرداری تهران حاضر به تغییر نقشه و اتخاذ سیاستی مبتنی بر حفظ محیط‌زیست شد.

احداث تونل شهداي غزه در ادامه بزرگراه حكيم از آن دست پروژه‌هاست كه به‌دليل حفظ محيط‌زيست، ادامه بزرگراه حكيم از زير پارك‌جنگلي چيتگر عبور داده شد تا به اين عرصه سبز غرب پايتخت آسيبي نرسد.بزرگراه شوشتري كه در حال حاضر در دست ساخت است. پروژه‌اي است كه نگراني حاميان محيط‌زيست را نيز به همراه داشته است.

اما كمال‌الدين پيرموذن، دبير فراكسيون محيط‌زيست مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه از پروژه احداث بزرگراه شوشتري به همراه اعضاي فراكسيون بازديد ميداني كرده است، گفت: خوشبختانه شهرداري تهران خود مدافع و حامي محيط‌زيست است و دغدغه‌هاي بسياري در اين‌باره دارد به‌نحوي كه در احداث پروژه بزرگراه شهيد شوشتري، حتي يك درخت نيز قطع نشده است.

نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌و‌گو با همشهري با اعلام اينكه شهرداري تهران از تمهيدات مناسبي براي حفظ محيط‌زيست استفاده مي‌كند، اظهار داشت: در بازديد ميداني از پروژه بزرگراه شهيد شوشتري متوجه شديم كه درخت‌هاي موجود بر سر راه پروژه با استفاده از روش‌هاي علمي جابه‌جا مي‌شوند و حتي يك درخت كه در محل كارگاه اين پروژه قرار داشت به‌صورت آزمايشي منتقل شد و با اطمينان از سالم ماندن درخت هم‌اكنون مسئولان اجرايي اين پروژه درصدد انتقال ساير درختاني كه در مسير پروژه قرار دارند، هستند.

به‌گفته دبير فراكسيون محيط‌زيست مجلس شوراي اسلامي‌، شهرداري تهران با حساسيت در حال احداث بزرگراه است و الزامات زيست‌محيطي به‌كار رفته در احداث اين پروژه قابل توجه و داراي اهميت است. وي در ادامه با بيان اينكه ساخت و بهره‌برداري از اين بزرگراه به همكاري ميان‌بخشي دولت، شهرداري و ساير مسئولان ذي‌ربط ازجمله سازمان حفاظت محيط‌زيست بستگي دارد، تأكيد كرد:

خوشبختانه در اين پروژه تمامي تمهيدات زيست‌محيطي و حفظ فضاي سبز مورد تأكيد قرار گرفته است. همانطور كه قبلا آقاي حقاني رئيس كميسيون محيط‌زيست شورا و بنده به‌عنوان دبير فراكسيون محيط‌زيست مجلس از اين پروژه بازديد ميداني داشتيم باز هم به ضرورت فوق‌‌العاده اجراي اين پروژه تأكيد دارم. پيرموذن افزود: بزرگراه 16كيلومتري شهيد شوشتري تركيبي از تونل، گالري (تونل پيش‌ساخته)، پل و بزرگراه است كه 2و‌نيم كيلومتر به‌صورت تونل و 8‌كيلومتر نيز به‌صورت گالري ساخته مي‌شود. وي در پايان تصريح كرد: با احداث اين بزرگراه آلودگي هوا به نحو چشمگيري كاهش خواهد يافت و همچنين موجب كاهش مصرف بنزين خواهد شد. در بررسي‌هاي كارشناسان اعلام شده‌است كه با احداث اين بزرگراه به ميزان 7درصد از ترافيك بزرگراه‌ بسيج و سه‌راه افسريه كاهش مي‌يابد.

کد خبر 300333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha