محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تشریح جهت‌گیری‌های برنامه ششم توسعه کشور تأکید کرد: رسیدن به رشد اقتصادی ۸درصد اولویت دولت است اما رشد ۸درصدی اقتصادی کشور در سال نخست اجرای برنامه محقق نمی‌شود و دستیابی به این هدف مهم نیازمند ۱۰۶۳میلیارد تومان منابع مالی است.

نوبخت

نوبخت كه ديروز در يك نشست خبري پاسخگوي سؤالات خبرنگاران بود، در پاسخ به سؤال همشهري درباره تكليف يارانه‌بگيران پردرآمد گفت: به سؤالات مصداقي اصلا پاسخ نمي‌دهم و فقط درباره برنامه ششم توضيح مي‌دهم. او در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري كه از سرنوشت هدفمندي در برنامه ششم پرسيد، گفت: دولت مي‌خواهد از نظرات و ايده‌هاي كارشناسان و صاحب‌نظران بهره بگيرد كه چگونه مي‌توان روند فعلي كه دولت هم از آن رضايت ندارد، اصلاح شود تا منابع ناشي از هدفمندي يارانه‌ها به توليد و عدالت اجتماعي منجر شود. نوبخت در ارتباط با اينكه آيا هدفمندي در برنامه ششم تكرار مي‌شود يا خير؟ گفت: يكي از بندهاي سياست‌هاي ابلاغي برنامه ششم درخصوص هدفمندي است، قطعا در برنامه بعد هم اين مورد تكرار مي‌شود.

وي افزود: اين واقعيتي است كه از گذشته رسيده و براي اصلاح آن با توجه به آنكه با طيفي از مردم مواجه هستيم كه همه متاثر از اين تصميمات خواهند بود (از نوزادان تا كساني كه به خاك سپرده مي‌شوند) بايد تصميماتي را بگيريم كه در اين بين خيلي از افراد و شرايط خاص آنها را فراموش نكنيم، بايد با رويكرد مناسب به اين موضوع نگاه كنيم. وي البته از توضيح بيشتر درباره سياست دولت براي هدفمندي يارانه‌ها در برنامه ششم خودداري كرد و گفت:

اجازه دهيد تصميم‌هايي كه بناست در برنامه بگيريم، در زمان تدوين آن اتخاذ كنيم. به گزارش همشهري رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و سخنگوي دولت در حالي از صاحب‌نظران و كارشناسان براي اصلاح مسير فعلي هدفمندي يارانه‌ها كمك خواسته است كه قانون بودجه امسال به صراحت دولت را مكلف كرده تا يارانه نقدي پردرآمدها را حذف كند. اما دولت هنوز شاخص‌هاي مربوط به نحوه شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها را اعلام نكرده و سياست سكوت را در پيش گرفته است.

  • مختصات برنامه ششم

نوبخت در بخش اصلي سخنان خود به تشريح مختصات برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت رشد 8درصدي در دستور كار است. به گفته معاون رئيس‌جمهور حداكثر منابع قابل تأمين از منابع بودجه دولتي جهت تحقق رشد 8درصدي را 600ميليارد تومان عنوان و تأكيد كرد: مابقي اين رقم بايد از محل منابع خارجي تأمين شود. نوبخت عصر ديروز در يك نشست خبري گفت: محتواي برنامه ششم متفاوت از برنامه‌هاي گذشته خواهد بود او افزود: از همه دستگاه‌هاي اجرايي درخواست كرديم احكام پيشين مربوط به سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري را ارائه دهند تا در قالب لايحه مستقل به مجلس شوراي اسلامي تقديم شود و قبل از اينكه برنامه به‌صورت كامل تهيه و تنظيم شود، احكام به تصويب رسيده باشد.

وي ادامه داد: در راستاي تهيه مدل برنامه ششم توسعه، برنامه‌هاي توسعه گذشته بررسي و آسيب‌ها و كاستي‌هاي آن حائز اهميت است ضمن آنكه از سال 1384كه سال آغاز اجراي سند چشم‌انداز 20ساله است تا سال 1394، دو برنامه چهارم و پنجم را پشت‌سرگذاشته‌ايم كه وضعيت موجود محصول اجراي آن 2برنامه بوده است. به گفته وي، وضع مطلوب در سال 1399متاثر از هدف نهايي در سال 1404و پايان دوره سند چشم‌انداز 20ساله است.

نوبخت تصريح كرد: برنامه ششم واقع بينانه، منعطف، اثربخش و با آگاهي از آسيب‌هاي برنامه‌هاي گذشته طراحي مي‌شود و نيازمند عقل جمعي ايرانيان است. معاون رئيس‌جمهور تأكيد كرد: اگر رفع تحريم‌ها صورت گيرد، فرايند جديدي در كشور آغاز مي‌شود و اين برنامه بايد ظرفيت مناسب را براي تحقق اين شرايط فراهم كند.

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي از فعال شدن ستاد بودجه 1395خبر داد و اضافه كرد: از آنجا كه سال آتي نخستين سال برنامه ششم است بنابراين بايد در چارچوب برنامه ششم اين بودجه تهيه شود. وي با بيان اينكه ميزان رشد بودجه 95به اقتضاي واقعيت‌هاست، گفت: هرچند در برنامه ششم به رشد متوسط اقتصادي 8درصد براي هر سال اشاره شده اما دستيابي به اين رشد از اول امسال امكان‌پذير شده كه بايد واقع‌بينانه به آن نگاه كنيم.

وي گفت: تدوين سياست‌هاي كلي برنامه ششم، 8تا 9‌ماه به طول كشيد اما مي‌خواهيم عمليات اجرايي آن كمتر از اين مدت زمان باشد. نوبخت در توضيح درصد تحقق برنامه پنجم توسعه گفت: براي اجراي برنامه پنجم با توجه به تعدد احكام براي تعدادي از مواد فرصت اجرا پيدا نشد، حتي برخي از مواد نيازمند اين بود كه در زمان مشخصي به اهدافي دست پيدا كنيم اما اين براي مواردي عملي نشد.

کد خبر 300325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha