سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: در مورد وضعیت آرد و نان با علی قنبری، معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

علی قنبری
  • زمزمه‌هاي حذف يارانه آرد و نان تا چه حد جدي است؟

هنوز در دولت هيچ بحثي در مورد حذف يارانه آرد و نان مطرح نيست.

  • آيا افزايش آزادپزي‌ها راهكار نهايي است؟

قرار بود تا 20درصد نانوايي‌ها آزاد پز شوند كه تا‌كنون تنها13.5درصد در سطح كشور صورت گرفته و معتقدم انجام 2مرحله‌اي اين كار چندان مثبت نبوده و بايد اين كار در يك مرحله انجام مي‌شد. اما تصميم براي آزادپزي 20درصدي نانوايي‌ها موجب شده تا اكنون در برخي استان‌ها به‌دليل مسائل اجتماعي نگراني‌هايي براي اعمال اين مصوبه‌ وجود داشته باشد. از نظر كارشناسي اگر دولت مي‌پذيرفت كه نرخ نان يكباره آزاد شود خيلي بهتر از اجراي 2مرحله‌اي آن بود.

  • يعني شما معتقد به آزادسازي يكباره نرخ نان هستيد؟

بايد دولت نرخ آرد و نان را به يكباره آزاد و به 2تا 3دهك آسيب‌پذير و نيازمند پايين جامعه حتي بيشتر از رقم كنوني يارانه نقدي پرداختي به نان، يارانه مي‌داد. اين كار موجب جلوگيري از مفاسد ناشي از عرضه چند نرخي نان مي‌شد. قطعا هر كالاي دونرخي منشأ فساد، مشكلات و رانت است و معمولا هيچ‌چيز دوقيمتي به سر انجام نمي‌رسد.

  • درصورت آزادسازي احتمالي نرخ نان، قيمت‌هاي كنوني نانوايي‌هاي آزادپز مبنا قرار خواهد گرفت؟

نرخ نان پس از آزادسازي كامل از قيمت‌هاي كنوني اين محصول در نانوايي‌هاي آزادپزكمي بالاتر خواهد بود اما در عوض كيفيت نان افزايش يافته و مسائل و مشكلات كنوني مانند فساد، رانت، قاچاق آرد و از همه مهم‌تر نارضايتي مردم و نانوايان از كيفيت و قيمت آرد و نان را شاهد نخواهيم بود.

  • آزادسازي نرخ نان در دولت تا چه حد جدي است؟

در اين زمينه جديتي در دولت وجود ندارد و دولت مي‌خواهد مصرف‌كنندگان نان را در فشار قرار ندهد اما همه كارشناسان آرد و نان اعتقاد دارند كه آزادسازي يكباره نرخ آرد و نان به‌مراتب بهتر از شيوه كنوني عرضه دونرخي اين محصول است. اكنون دولت، مردم، نانوا، كارخانه‌دار يا كشاورز از قيمت و كيفيت آرد و نان رضايت ندارند.

  • پيش از اين رئيس اتاق اصناف از احتمال حذف يارانه آرد و نان از تير‌ماه خبر داده بود، اين موضوع صحت دارد؟

فكر نمي‌كنم چنين رويكردي مدنظر باشد و چنين بحثي در دولت مطرح نشده است. گرچه از نظر كارشناسي آزادسازي قيمت و پرداخت هدفمند يارانه آرد و نان كاري درست است اما دولت به‌دليل تبعات سياسي و اجتماعي انجام اين كار، اقبال چنداني به آن نشان نمي‌دهد. از نظر كارشناسي آزادسازي يكباره قيمت و عرضه تك نرخي نان به نفع مردم و توليد‌كنندگان آرد و نان خواهد بود.

 

کد خبر 300324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha