همشهری آنلاین: ک ماهی در استرالیا ظاهرا می‌تواند نفس بکشد! البته نه نفس کشیدنس دقیقا مثل من و شما، اما این گونه‌ی عجیب ماهی، واقعا می‌تواند تا شش روز بیرون از آب زنده بماند.

عجیب و غریب

خيلي از آدم‌ها فكر مي‌كنند كه دنيا را ديده‌اند. آن‌ها ممكن است به كشورهاي مختلف سفر كرده باشند و با فرهنگ‌ها، مردم و همين‌طور موجودات زنده اين نقاط از نزديك روبه‌رو شده باشند، اما هميشه مي‌توان چيزهايي ديد كه چشم‌هاي آدم را از تعجب گرد كنند.

در اين شماره با چند نمونه از جانوران مختلفي كه كمتر توسط انسان‌ها ديده شده‌اند، آشنا مي‌شويم. آماده‌ايد؟

فكر مي‌كنيد ديگر هيچ چيز عجيبي توي دنيا نمانده كه نديده باشيد؟ اگر اين طور است بيايد ببينيد چه چيزهايي برايتان پيدا كرده‌ام! شما كه هيچ، خود ماركوپولو هم چنين چيزهاي عجيبي را حتي توي خواب نديده است!

  • كرم فضايي

همان‌طور كه در عكس مي‌بينيد، اين كرم عجيب و عظيم الجثه شبيه به موجودات فيلم‌هاي علمي تخيلي است. راستش اين كرم، توانسته يك نفري، بخشي از تايوان به نام «پِنگو» را وحشت زده كند. اين كرم روباني كمياب در ميان ماهي‌هاي صيد شده يك ماهيگير گير افتاده بود.

اين كرم‌ها خرطومي دراز دارند كه با استفاده از آن، حشرات را شكار كرده و به درون دهان خود مي‌كشند. اين خرطوم يا زبان دراز آغشته به مايعي است كه از آن براي بي‌حس كردن شكار استفاده مي‌شود.

البته اين كرم‌هاي چندش‌آور معمولا در زير آب‌هاي مناطق حاره‌اي مثل تايوان زندگي مي‌كنند و كاري به خشكي‌ها ندارند. اگر برنامه‌ي ................ را روي موبايلتان داريد از روي اين علامت فيلم اين موجود را هم مي‌توانيد ببينيد!

  • آي! نفس‌كش!

قابل توجه كساني كه نفس‌كش مي‌طلبند: يك ماهي در استراليا ظاهرا مي‌تواند نفس بكشد! البته نه نفس كشيدنس دقيقا مثل من و شما، اما اين گونه‌ي عجيب ماهي، واقعا مي‌تواند تا شش روز بيرون از آب زنده بماند.

اين ماهي كه در زبان انگليسي به آن «Climbing Perch» مي‌گويند، با استفاده از پره‌هاي آبششي‌اش، خود را از آب بيرون كشيده و از يك چاله‌ي آب به چاله‌ي آب ديگري مي‌رود.

محل زندگي اين ماهي، سواحل چين و هند بوده است، اما اين ويژگي، آن‌ها را قادر كرده كه تا سواحل استراليا نيز پيش‌روي كنند. توانايي بالاي اين ماهي، به آن‌ها اجازه مي‌دهد در گل و لاي بركه‌هاي در حال خشك شدن تا شش ماه زنده بمانند.

از طرف ديگر، اين ماهي برخلاف ظاهرش، اصلا اعصاب درست و حسابي ندارد و يك شكارچي تمام‌عيار محسوب مي‌شود.

همين مساله باعث شده زيست‌شناسان در استراليا، نگران ماهي‌هاي ديگري شوند كه نمي‌توانند به اندازه‌ي اين ماهي تازه‌وارد، شكار كنند. آن‌ها حتي تصميم‌هايي براي جلوگيري از رسيدن اين ماهي به سواحل استراليا گرفته‌اند.

  • وحشت در اعماق دريا

اين ماهي‌ها كه «گرزه ماهي اسلوان» نام دارند در عمق ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متري اقيانوس‌ها يعني جايي كه هيچ نوري وجود ندارد، زندگي مي‌كنند.

همان‌طور كه در عكس هم مشخص است، دندان‌هاي بسيار بزرگ اين ماهي در تركيب با چشم‌هاي ورقلمبيده‌اش، چهره او را بسيار وحشتناك كرده‌اند، البته اين بزرگي چشم‌ها، براي ديدن بهتر در كمترين نور ممكن به اين شكل درآمده‌اند.

بله! درست است كه ما گفتيم در آن عمق از دريا هيچ نوري وجود ندارد، اما اين ماهي براي جذب ماهي‌هاي كوچك‌تر، از نوري كه خودش توليد مي‌كند سود مي‌برد.

اين نور توسط واكنش‌هاي شيميايي مختلف درون بدن ماهي توليد مي‌شود. اندامي كه اين نور را توليد مي‌كنند، بالاي سر اين ماهي مثل يك فانوس يا لامپ، آويزان است.

  • ماتا ماتا

ما تا چند وقت پيش، فكر مي‌كرديم لاك‌پشت‌ها دو نوع هستند: لاك‌پشت‌هاي خشكي و لاك‌پشت‌هاي دريايي، اما ظاهرا خيلي در اشتباه بوديم چون لاك‌پشت‌ها، انواع و اقسام بسيار زيادي دارند.

ماتا ماتا يكي از انواع لاك‌پشت‌هاست كه در آمريكاي جنوبي در كنار آب‌هاي راكد مي‌توانيد آن را پيدا كنيد. اين لاك‌پشت با قيافه بامزه‌اش از ماهي‌هاي كوچك داخل آب تغذيه مي‌كند و آن‌ها را به درون دهان خود مي‌مكد.

اين لاك‌پشت معمولا در نزديكي سطح آب برگ به دنبال شكار ماهي‌هاي كوچك است، ولي از بالا شبيه به برگ‌هايي است كه از درختان افتاده‌اند. وزن اين لاك‌پشت‌ها تا 15 كيلوگرم هم مي‌رسد.

  • سوسك صحراي ناميب

سوسك‌ها (با تشكر از دخترخانم‌هاي شجاعي كه جيغ نزدند!) يكي از شگفت‌انگيزترن موجودات سياره‌ي ما هستند. آن‌ها از زمان حكومت دايناسورها بوده‌اند و مي‌توانند در سخت‌ترين شرايط زنده بمانند.

آن‌ها آن‌قدر پوست‌كلفت هستند كه مي‌توانند حتي در جايي كه بمب اتم هم منفجر شده، زنده بمانند! حالا مي‌رسيم به سوسك خودمان!

اين سوسك شگفت‌انگيز در صحراي بي‌آب و علف ناميب زندگي مي‌كند. در اين صحرا آب پيدا كردن اصلا كار راحتي نيست، اما اين سوسك از يكي از عجيب‌ترين و جالب‌ترين راه‌ها را براي به دست آوردن آب استفاده مي‌كند.

براي اين كار، سوسك‌ها، اوايل صبح پاهاي خودشان را به صورت معلق در هوا نگه مي‌دارند تا رطوبت هوا به صورت قطرات شبنم روي پاهاي آن‌ها به صورت مايع درآمده و بعد از اين آب مي‌نوشند.

يعني چنين سوسك باهوشي داريم ها! باور كنيد؟ خب يك سر برويد صحراي ناميب!

سيدمعين عمراني/منبع:همشهري بچه ها

کد خبر 300256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha