مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از انجام چندین ماموریت ناموفق درراستای تجهیز و تامین مایحتاج ایستگاه فضایی بین‌المللی، در نهایت فضاپیمایی روسی توانست روز یکشنبه اقلام و تجهیزات مورد نیاز را به ایستگاه برساند، روزی که ساکنان ایستگاه آن را کریسمسی در میانه ماه جولای نامیدند.

براساس گزارش CNN، روز يكشنبه كپسول بدون سرنشين روسي از سكوي پرتاب پايگاه فضايي بيكنور قزاقستان به فضا پرتاب شد درحالي كه دو هزار و 766 كيلوگرم بار حاوي غذا، سوخت، آب، اكسيژن و ديگر تجهيزات را به همراه داشت.

پس از رسيدن كپسول باري، ايستگاه فضايي بين‌المللي در توئيتر خود اعلام كرد سرنشينان ايستگاه در ماه جولاي حس كريسمس را دارند. 

اگرچه ماموريت‌هاي تجهيز ايستگاه در دسته ماموريت‌هاي معمول و عادي به شمار مي‌رود،‌ اما تلاش‌هاي پيشين در انجام اين ماموريت‌ها با شكست‌هاي مداوم مواجه شد و از اين رو اين ماموريت آخر نقشي حياتي يافت.

در اواخر ماه ژوئن يكي از راكت‌هاي شركت اسپيس‌ايكس حاوي كپسول باري ايستگاه فضايي لحظاتي پس از پرتاب از پايگاه كيپ‌كاناورال دچار نقص فني شده و منفجر شد. اين كپسول حاوي لباس‌هاي فضانوردي، تجهيزات تصفيه آب، غذا، آب و آزمايش‌هاي دانش‌آموزي بود و دليل انفجار آن ظاهرا نقص فني در پرتابگر راكت بوده‌است.

سه ساكن كنوني ايستگاه فضايي، فرمانده گنادي پادالكا، ميخاييل كورنينكو و اسكات كلي در انتظار دريافت تجهيزات و مايحتاج ايستگاه بودند. پيش از اسپيس‌ايكس نيز راكت روسي پروگرس 59 در ماه آوريل دچار نقص فني شده و از كنترل خارج شد و در ماه مي به زمين سقوط كرد. اين كپسول باري نيز حاوي لباس، تجهيزات راهپيمايي فضايي، سوخت،‌ اكسيژن،‌ آب و ديگر مايحتاج ايستگاه بود. اين رويداد بار ديگر در ماه اكتبر گذشته نيز تكرار شده‌است.

با اين‌همه ناسا پيش از رسيدن كپسول روسي به ايستگاه اعلام كرده‌بود ساكنان ايستگاه تا ماه اكتبر از تجهيزات كافي برخوردار بوده و مشكلي نخواهند‌داشت، با اين‌همه بايد در مصرف آب دقت كنند زيرا يكي از مهمترين قطعاتي كه در انفجار اسپيس‌ايكس از دست رفت قطعه سيستم تصفيه آب بود.

کد خبر 300249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha