همشهری آنلاین: اگر شما جزء کسانی هستید که تلاش کرده‌اید تا رژیم غذایی که شمار را به کاستن از میزان مصرف کربوهیدرات‌ها وا‌می‌دارد، رعایت کنید و شکست‌خورده‌اید، اخبار خوبی در انتظار شماست:

ممکن است یک راه واقعاً ساده برای کاهش میلتان به این مواد غذایی و سیر نگه‌داشتن طولانی‌ترتان وجود داشته باشد و بهترین بخش این روش این است که در آن حتی یک تغییر منفرد در چیزهایی که می‌خورید، لازم نیست. همه کاری که باید انجام دهید،‌ تغییر دادن روال خوردن غذاهایتان است.

به‌جای اینکه وعده غذایی‌تان را با نان شروع کنید، نان را در پایان وعده غذایی‌تان بخورید.

به نوشته لايوساينس این توصیه کارشناسان چاقی در کالج پزشکی ویل-کورنل است که آخرین بررسی‌شان- هرچند کوچک و مقدماتی- این هفته منتشر شد.

هیچ‌چیز مانند خوردن کربوهیدرات‌های ساده مانند نان باگت در پیش از وعده غذایی نمی‌تواند باعث افزایش و کاهش سریع قند خون شود و به‌این‌ترتیب گرسنگی شما را تحریک کند و باعث شود هنگامی غذای اصلی وارد می‌شود، شما بیشتر بخورید.

کربوهیدرات‌های ساده به‌آسانی هضم می‌شوند (برای همین است که به آن‌ها ساده می‌گویند)، اما همچنین به‌طورمعمول دارای مقدار کمی پروتئین و فیبر هستند، یعنی دو جزء غذایی که باعث می‌شوند شما تا وعده غذایی سیر بمانید.

بنابراین خوردن چیزی مانند یک قطعه نان تست سفید با معده خالی به‌سرعت قند خون شما را بالا می‌برد و باعث می‌شود به‌طور گذرا احساس سیری کنید؛ اما این سیری به‌سرعت از بین می‌رود و شما را گرسنه و حساس باقی می‌گذارد.

دانشمندان در دانشگاه ویل-کورنل اخیراً این ایده را در 11 فرد داوطلب دچار دیابت نوع 2 به آزمایش گذاشتند. بررسی افراد دیابتی که یا دیابت کافی تولید نمی‌کنند یا بدنشان حساسیتش به انسولین را ازدست‌داده است، می‌تواند به دانشمندان کمک کند سایر عارضه‌های مربوط به چاقی یا اضافه‌وزن را بهتر بشناسند، چراکه این بیماری‌ها ممکن است همراه یکدیگر رخ دهند،‌ و بر یکدیگر تأثیر بگذارند.

این پژوهشگران این افراد را به دو گروه تقسیم کردند و برای هر دو آن غذاهای اصلی سالمی- مرغ برشته‌، سبزی‌ها و نان رولی شام - سرو کردند؛ اما درحالی‌که یک گروه نان را پیش از غذا می‌خورند، گروه دیگر آن را پس از غذای اصلی می‌خوردند.

نتایج حتی برای این پژوهشگران بسیار شگفت‌آور بود: افرادی که نان را برای بعد از شام نگه‌داشته بودند،‌ میزان‌های قند پایدارتری نسبت به داوطلبانی داشتند که اول نان را خورده بودند (به‌طور میانگین، میزان‌های اوج قند خون تا 30 درصد پایین‌تر بود که تغییر بسیار عمده‌ای بود).

لوئیس آرون، پژوهشگر چاقی و نویسنده اصلی مطالعه گفت: «این تفاوت بسیار زیادی است.»

بااین‌وجود، آرون می‌گوید درباره این نتایج این بررسی محتاط بود: این بررسی کوچگی بوده است و آنان فقط قند خون و پاسخ به انسولین را در افراد را در چند ساعت پس از غذا خوردن بررسی کرده بودند. تا جایی که به اثرات درازمدت مربوط است،‌ پژوهش‌های بیشتر در راه است.

کد خبر 300207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha