یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

بیم‌ها و امید‌ها در مورد تب کریمه کنگو ادامه دارد.

تب کریمه کنگو

مسئولان وزارت بهداشت از مردم مي‌خواهند وسواس بيشتري در رعايت نكات ايمني داشته باشند. آنها تأكيد مي‌كنند كه هيچ خطري متوجه آنها نيست. از سوي ديگر برخي مسئولان مرتبط در نهاد‌هاي ديگر، جدي‌تر از گذشته نسبت به شيوع اين بيماري هشدار مي‌دهند.

  • تنها 4مرگ

پس از آنكه وزير بهداشت به مردم اطمينان داد در مورد تب كنگو همه‌‌چيز تحت كنترل است و جاي نگراني وجود ندارد، روز گذشته رئيس اداره كنترل بيماري‌هاي مشترك ميان انسان و دام وزارت بهداشت نيز ضمن تكذيب خبر مرگ نوزاد بيمار مبتلا به تب كريمه كنگو هنگام زايمان در شهر كرمان، گفت: تاكنون موردي از ابتلاي مادر باردار به اين بيماري گزارش نشده است. دكتر محمدرضا شيرازي توضيح داد: «تاكنون 15مورد ابتلا به اين بيماري گزارش شده كه يك مورد در مشهد، 6مورد در زاهدان، 3 مورد در كرمان، يك مورد در كرمانشاه، يك مورد در گيلان، 2مورد در مازندران و يك مورد در يزد بوده است. از بين مبتلايان تاكنون 4 نفر فوت كرده‌اند كه اين 4 مورد نيز در استان‌هاي مازندران، كرمانشاه، كرمان و مشهد بوده است.»

  • انتقاد از ضعف نظارت

از سويي عضو هيأت رئيسه كميسيون بهداشت و درمان مجلس با هشدار در مورد شيوع اين بيماري، از ضعف نظارت دستگاه‌ها انتقاد كرد. احمد آريايي‌نژاد با بيان اينكه يكي از دلايل شيوع بيماري تب كريمه كنگو ورود دام‌هاي آلوده از مرزهاي كشور است، بر ضرورت نظارت بر واردات دام تأكيد كرد و گفت: متأسفانه با ورود دام‌هاي آلوده كه البته هيچ توجيهي ندارد و بي‌توجهي مسئولان به مسائل اين‌چنيني بيماري‌هاي مسري و عفوني بسياري گريبان مردم را مي‌گيرد كه درمان آنها نيز بسيار مشكل است، البته بهتر است كه مسئولان نسبت به آگاهي مردم درخصوص اين بيماري، راه‌هاي سرايت و علت آن برنامه‌ريزي كنند و اين موضوع به‌طور حتم يكي از وظايف نهادهاي بهداشتي كشور است. وي با تأكيد بر اينكه شيوع اين بيماري به‌طورحتم سبب مشكلات بسياري در جامعه مي‌شود كه شايد نتوان راهكار مؤثري را براي جلوگيري از آن درنظر گرفت، افزود: «درخصوص شيوع بيماري‌هاي مرتبط با دام‌هاي آلوده سازمان‌ها و نهادهاي مختلفي دخالت دارند. درباره مسائل اين‌چنيني كه با زندگي و سلامت مردم در ارتباط است، نمي‌توان انگشت اتهام را مدام به سوي يك نهاد و سازمان خاص نشانه گرفت و گفته شود كه فلان سازمان در اين باره بايد پاسخ دهد، زيرا هر بخشي سهمي داشته كه بايد بدون متهم كردن ديگري سهم خود را به خوبي انجام دهد.» به اين ترتيب مي‌توان گفت اگرچه اطمينان خاطر وزارت بهداشت از جدي‌نبودن خطر را بايد اصل قرار داد اما انگار درجه تب كريمه كنگو هنوز پايين نيامده است و درصورت بي‌توجهي جدي مي‌تواند بيشتر از 4كشته هم بگيرد.

کد خبر 300088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha