یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

آتش‌سوزی گسترده‌ای که کوه‌های آبیدر در شهرستان سنندج را در برگرفته بود با تلاش مردم و نیروهای امدادی مهار شد.

آتش سوزی-جنگل

آنطور كه فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور مي‌گويد : در اين آتش‌سوزي‌ها كه در منطقه آبيدر رخ داد و حوالي ساعت 2بامداد ديروز(شنبه 13تيرماه) مهار شد، حدود 50هكتار از مراتع اين منطقه دچار خسارت شده، اما هيچ جنگلي در اين حريق دچار آسيب نشده است.

شامگاه جمعه، ده‌ها نفر از مردم سنندج كه پس از افطار براي تفريح راهي پارك آبيدر شده بودند با صحنه وحشتناكي روبه‌رو شدند. ساعت حدود 10شب بود كه آنها متوجه شعله‌هاي آتشي شدند كه پوشش گياهي كوه آبيدر را در برگرفته بود. وزش باد شديد باعث شده بود كه آتش با سرعت زيادي شروع به پيشروي كند و در اين ميان دود غليظي پارك آبيدر را در برگرفت. مردم ماجرا را به آتش‌نشاني خبر دادند و پس از آن دسته دسته از افرادي كه آن شب براي تفريح به آبيدر رفته بودند راهي كوه شدند تا براي خاموش كردن آتش تلاش كنند. يكي از مأموران امدادي كه در محل حادثه حضور داشت در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: آنچه دچار آتش‌سوزي شده بود، منطقه جنگلي نبود بلكه علف‌ها و پوشش گياهي بود كه به‌خاطر گرما خشك شده بود. وزش باد هم باعث شده بود كه سرعت پيشرفت آتش‌سوزي بيشتر شود و وقتي به محل حادثه رسيديم، حريق به‌شدت گسترش پيدا كرده بود.

او ادامه مي‌دهد: شب‌ها مردم زيادي براي تفريح راهي آبيدر مي‌شوند و آن شب هم صدها نفر در آنجا حضور داشتند كه با ديدن آتش، براي خاموش كردن آن به كمك ما آمدند. هر كس با هر وسيله‌اي كه در اختيار داشت تلاش مي‌كرد آتش‌ را خاموش كند. بعضي‌ها با بيل، بعضي‌ها هم با پتو. حتي زنان هم آمده بودند كه به آتش‌نشان‌ها كمك كنند. تلاش مردم و تيم‌هاي امدادي پس از حدود 3ساعت به نتيجه رسيد و پس از نيمه‌شب بود كه آنها توانستند حريق را مهار كنند. با اين حال حدود 3يا 4هكتار از پوشش گياهي منطقه در آتش‌ سوخت.

  • حريق عمدي بود

چند ساعت پس از خاموش كردن آتش اظهارنظر مسئولان درباره اين حادثه شروع شد. مدير روابط عمومي اداره محيط‌زيست كردستان با اشاره به اينكه آتش‌سوزي در آبيدر عمدي است، گفت: در جلسه‌ مديريت بحران استان كردستان كه ديروز تشكيل شد، علت بروز آتش‌سوزي در آبيدر عمدي اعلام شد و همچنين مهار نشدن بموقع اين آتش‌سوزي را به‌خاطر نبود امكانات و تجهيزات اطفاي حريق و عدم‌هماهنگي اعلام كردند. محمد حق‌مرادي ادامه داد: در اين جلسه 5نقطه مشخص به‌عنوان شروع آتش‌سوزي اعلام شد كه خوشبختانه اين حادثه تلفات جاني نداشت و فقط عده‌اي دچار دودگرفتگي شده بودند كه درمان شدند.

در همين حال مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان كردستان نيز با بيان اينكه آتش‌سوزي به منطقه جنگلي آسيبي وارد نكرده است، گفت: به مردم اطمينان مي‌دهم كه وسعت آتش تنها در سطح مراتع آبيدر و بخشي از روستاي حسن‌آباد بوده و آسيبي به قسمت‌هاي جنگلي آبيدر وارد نشده است. به گفته وي امسال اين دومين بار است كه كوه آبيدر دچار آتش‌سوزي شده است كه بار اول آتش‌سوزي در وسعت 800مترمربع در منطقه گويزه كور آن اتفاق افتاد.

  • كمبود‌هاي سازمان جنگل‌ها براي مقابله با آتش‌سوزي

تجهيزات و ماشين‌هاي آتش‌نشاني و بالگرد از مهم‌ترين نيازهاي سازمان جنگل‌ها و مراتع براي مقابله با آتش‌سوزي‌هاي احتمالي در رويشگاه‌هاي طبيعي است؛ گرچه بنا به اعلام مسئولان اين سازمان در حال حاضر‌، امكان تجهيز اين سازمان به 200دستگاه خودروي آتش‌نشاني مجهز به تجهيزات خاص فراهم شده و به‌زودي اين خودروها در نقاط بحراني مستقر مي‌شوند. آنطور كه مسئولان سازمان جنگل‌ها مي‌گويند با مساعدت معاون اول رئيس‌جمهور زمينه همكاري وزارت دفاع براي اعزام بالگرد به مناطقي كه دچار آتش‌سوزي مي‌شوند نيز فراهم شده است.

  • افزايش 20درصدي آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي طبيعي كشور

طي ۳ماهه نخست امسال، ۳۶۳فقره آتش‌سوزي باعث تخريب ۳۲۱۳هكتار از عرصه‌هاي جنگلي و مرتعي شده است؛ اين درحالي است كه تعداد آتش‌سوزي‌ها در زمان مشابه در سال گذشته ۳۰۳فقره و ميزان تخريب‌هاي ناشي از آن ۲۵۰۳هكتار گزارش شده است. سرهنگ قاسم سبزعلي، فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره ميزان آتش‌سوزي‌ها مي‌گويد كه در سال‌جاري تعداد وقوع آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي طبيعي كشور نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 20درصد و سطح عرصه‌هاي مبتلا به آتش‌سوزي 15درصد افزايش يافته است. به گفته وي، بيش از 40درصد وقوع آتش‌سوزي‌ها در عرصه‌هاي جنگلي اتفاق افتاده كه از اين ميزان بيش از 50درصد آتش‌سوزي‌ها مربوط به جنگل‌هاي زاگرسي، 20درصد مربوط به رويشگاه‌هاي جنگلي شمال و بقيه مربوط به ساير مناطق كشور است.

  • توصيه‌هايي براي پيشگيري از وقوع آتش‌سوزي

از رها كردن ظروف و بطري‌هاي شيشه‌اي و شيشه‌هاي شكسته در طبيعت به‌ويژه جنگل و مرتع خودداري كنيم زيرا اين ظروف باعث تمركز نور خورشيد روي علوفه‌هاي خشك موجود در طبيعت شده و مثل ذره بين باعث روشن شدن آتش مي‌شود.

در فصول گرم سال مثل بهار و تابستان مواظب باشيم ته سيگار روشن را از پنجره اتومبيل به بيرون پرتاب نكنيم به‌ويژه در مناطق جنگلي از پرتاب ته سيگار به بيرون از اتومبيل خودداري كنيم زيرا ته سيگار روشن به‌سادگي باعث بروز آتش‌سوزي در جنگل مي‌شود.

چنانچه هنگام مسافرت و عبور از رويشگاه طبيعي اعم ازجنگل و مرتع آتشي را روشن كرديم حتما هنگام ترك طبيعت از خاموش بودن آتش اطمينان حاصل كنيم زيرا آتش باقي مانده هر قدر هم كه كوچك باشد باعث بروز آتش‌سوزي در جنگل ومرتع مي‌شود.

به محض مشاهده هرگونه آتش‌سوزي در جنگل و مرتع، آن را با شماره تلفن رايگان 1504به يگان حفاظت منابع طبيعي اطلاع دهيم. يادمان باشد رعايت همين چند نكته مي‌تواند از بروز آتش‌سوزي‌هاي بزرگ در جنگل‌ها و مراتع كشور جلوگيري كند.

کد خبر 300078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha