همشهری‌آنلاین: سیدمحمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این نکته که دفن پیکر مرحوم شهریار عدل در مکانی تاریخی خلاف قانون است، تصریح کرد: باید این سوال را از خودمان بپرسیم که اگر شهریار زنده بود آیا راضی می‌شد قانون زیر پا گذاشته شود.

بهشتی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگی، بهشتی این مطلب را در مراسم یادبود شهریار عدل که در محل کاخ گلستان برگزار شد بیان کرد و افزود: همانطور که در مراسم قبل بیان کردم ، شهریار را همه دوست دارند و آنهایی که او را دوست ندارند خیلی تعدادشان کم است و به نظر نمی آیند.

او افزود: همه کسانیکه شهریار را می‌شناختند اگر فرصت داشتند که پشت تریبون قرار بگیرند خاطراتی را بیان می‌کردند که دوست داشتن مرحوم شهریار را موجه و باور کردنی نشان می‌داد.

بهشتی خاطر نشان کرد: درمورد تدفین شهریار عدل رسانه‌ها خبرهای متفاوتی را مطرح کردند که همه‌اش به دوست داشتن شهریار بر می‌گردد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: روز اولی که از این حادثه تلخ خبردار شدیم همه به تکاپو افتادیم که چه کنیم که این دوست داشتنمان را نشان دهیم و پیش خودمان راضی باشیم که حداقل کارهایی که توانسته ایم را انجام داده ایم.
به گفته وی، اولین کسی که این قضیه را پیگیر بود جلالی نماینده ایران در یونسکو و دوست مرحوم شهریار بودکه تلاش بسیار کرد تا انتقال پیکر شهریار از پاریس انجام شود و خوشبختانه این اتفاق افتاد.

بهشتی تصریح کرد: زمانیکه انتقال پیکرشهریار انجام گرفت این موضوع مطرح شد که حال چه باید کرد؟ آنچه که رخ داد قبل از این در مورد مرحوم شیرازی، مهیار و آذر نوش که جزو بزرگان حوزه میراث فرهنگی بودند اتفاق افتاده بود از این رو فکر کردیم برای مرحوم شهریار هم باید همین کارها را بکنیم و پیگیر شدیم که پیکر او را در قطعه نام آوران به خاک بساریم.

او افزود: در همین زمان دکتر جلالی پیشنهاد کردند با توجه به تعلق خاطری که مرحوم شهریار نسبت به مقبره بایزید بسطامی داشت خیلی خوب است که آنجا دفن شود.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه ما سراسیمه بدون توجه به این نکته که در میراث فرهنگی وظیفه ای به عهده داریم به دوره افتادیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

این موضوع درست زمانی اتفاق افتاد که این زنگ هشدار برایمان به صدا در آمد که مقبره بایزیدبسطامی در فهرست ثبت در میراث جهانی است که توسط شخص مرحوم شهریار پیشنهاد شده و اگر قرار باشد که تدفینی در آن مکان انجام شود احتمالا در ثبت جهانی با مشکل مواجه می شود.

او با اشاره به اینکه دوباره به این فکر بودیم که شهریار را در مکان تاریخی دیگری نظیر ری دفن کنیم خاطر نشان ساخت که در تمامی این زمان ها یادمان رفته بود که صاحب منصب هستیم و در یک نهاد دولتی صحبت می کنیم.

بهشتی افزود: آنجا بود که این سئوال پیش آمد که آیا قانونا می توانیم این کار را انجام دهیم یا نه؟ تا اینکه بعد از تلاش ها و نگرفتن نتیجه آقای طالبیان در شب قبل از روز تشییع اعلام کرد به رغم تلاش ها این امکان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این موضوعی خاص است و هر روز اتفاق نمی افتد افزود: قانون چیزی است که انسان آن را نوشته و تصویب کرده و البته می تواند استثنا داشته باشد اما قانون یک روحی هم دارد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در همین حال این پرسش نیز برای ما پیش آمد که اگر شهریار بود راضی می شد که قانون زیر پا گذاشته شود.

بهشتی با اشاره به اینکه باز هم فکر کردیم شایدیک روزی شرایط تغییر کندگفت: بر طبق قوانین شرع پیکر شهریار به شکل امانت در بهشت زهرا به خاک سپرده شد تا شاید انتقال آن در آینده در صورت تغییر شرایط و به گونه ای که با شخصیت او سازگار باشد انجام گیرد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پایان خاطر نشان ساخت که دوست داشتیم که هر کاری می توانیم برای شهریار انجام دهیم و هر چه کردیم سلیقه و علاقه ما و خانواده او بود و شهریار وصیتی دراین مورد نکرده بود.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، نیز در این مراسم با بیان خاطراتی از همکاری هایش با مرحوم عدل در سال های متمادی گفت: در شیراز، بم ، پاسارگاد، شوشتر و... افتخار همکاری با شهریار عدل را داشتم که به نتایج خیلی خوبی هم رسیدیم.

او با اشاره به اینکه در روزهای اخیر تماس‌های زیادی از همکاران شهریار داشتیم افزود:تمامی این عزیزان موافقت خود را برای ادامه همکاری در پایان دادن به طرح های پیشنهادی و ناتمام شهریار عدل به ما اعلام کردند.

او با بیان اینکه مرحوم عدل تلاش می کرد تا پروژه ادامه مرمت فیلم‌های کاخ گلستان را به انجام برساندخاطر نشان ساخت که در قالب تفاهم نامه ای قرار بود این کار انجام شود.

طالبیان اولویت شهریار را در تمامی طول عمرش ثبت جهانی بناهای فرهنگی و تاریخی ایران اعلام کرد.
به گفته طالبیان ،شهریار عدل تلاش می کرد تا به جای ثبت نقاطی از خلیج فارس یک محوطه تاریخی از خلیج فارس را در میراث جهانی ثبت کند.

در ادامه کامران عدل برادر مرحوم شهریار عدل پیشنهاد داد خانه مرحوم عدل که او در حال حاضر امکان رسیدگی به آن را ندارد به موزه تبدیل شود.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر با مشکلاتی برای رسیدگی و مراقبت از خانه و آبرسانی به باغچه ها وجود دارد تصریح کرد که اگر به دنبال ادامه راه و کار شهریار هستید در قدم اول هیأتی انتخاب کنید تا از محل بازدید کرده و موجبات موزه شدن این خانه را فراهم کنند.

کامران عدل از متولیان سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خواست تا با تملک این خانه و تبدیل آن به موزه از نابودی آن جلوگیری کنند.

درادامه این مراسم پروین ثقه الاسلام مدیر کاخ گلستان نیز با گرامی داشتن یاد و خاطره شهریار عدل گفت :شهریار عدل زحمات زیادی برای کاخ گلستان کشیده که همگی قابل ستایش است.

او با اشاره به گوشه‌ای از تلاش‌های مرحوم عدل درمجموعه کاخ گلستان افزود: با مرگ شهریار عدل کاخ گلستان یکی از پشتوانه‌های مهم فرهنگی خود را از دست داد.

کد خبر 300050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha