شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: در دو ماهه نخست سال جاری ۹۰ نفر بر اثر برق‌ گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند، ‌این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات برق‌گرفتگی ۸۴ نفر بود ۷.۱ درصد افزاش یافته‌ است.

برق

به گزارش مهر، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: از كل آمار تلفات برق‌گرفتگي در دو ماهه نخست امسال ۸۱ نفر مرد و ۹ نفر زن بودند. در اين مدت استان‌هاي تهران با ۱۴، فارس با ۱۱ و خوزستان با ۹ فوتي بيشترين آمار تلفات غرق‌شدگي را داشته‌اند.

بر اساس اين گزارش آمار تلفات برق گرفتگي در سال گذشته ۶۹۰ نفر بوده كه در مقايسه با سال قبل از آن ۸ درصد كاهش يافته است. از كل متوفيات برق‌گرفتگي در سال گذشته ۶۳۸ نفر مرد و ۵۲ نفر زن بودند.

يادآور مي شود در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳) شش هزار و ۸۷۶ نفر به علت برق گرفتگي در كشور جان خود را از دست دادند كه سال ۱۳۸۹ و سال ۱۳۹۲ با ۷۵۰ نفر داراي بيشترين آمار و سال ۱۳۸۴ با ۵۸۹ نفر داراي كمترين ميزان مرگ هاي ناشي از برق گرفتگي بودند.

به منظور پيش‌گيري از برق‌گرفتگي به نكات زير توجه كنيم:

بررسي هاي انجام شده در سازمان پزشکي قانوني نشان مي دهد که اغلب اين حوادث به دليل عدم آشنايي با اصول پيشگيري از وقوع برق گرفتگي و
اصل کلي برق گرفتگي، يعني عبور جريان برق از بدن به زمين رخ مي دهد.

فيوزها، چه اتوماتيک چه غير اتوماتيک از برق گرفتگي جلوگيري نمي كند و جريان برق بسيار اندکي ـ در حد ۱۰۰ ميلي آمپر ـ در صورت عبور از بدن ما، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان مي شود، در حالي که فيوزها با جريان ده ها و حتي صدها برابر اين ميزان هم از کار نمي افتند. به خاطر داشته باشيم فيوزها با قطع جريان برق از وقوع خرابي در سيم کشي و آتش سوزي پيشگيري مي کنند و نمي توانند از برق گرفتگي و مرگ ناشي از آن جلوگيري کنند.

از سويي سيم اتصال به زمين در پيشگيري از برق گرفتگي نقش موثري دارد. وجود سيم سوم در سيم کشي منازل (سيم اتصال به زمين) بسيار مهم بوده و به جلوگيري از برق گرفتگي کمک مي کند.

برق گرفتگي در محيط هاي مرطوب بسيار محتمل تر از محيط هاي خشک است. مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بيشتر از پوست خيس و مرطوب است و لذا خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسايل هادي جريان برق به پيشگيري از بروز اين حوادث کمک خواهد کرد. به ياد داشته باشيم در صورتي که با برق سر و کار داريم از کفش هاي با عايق خشک استفاده کنيم و مراقب باشيم هيچ قسمتي از بدن ما به طور مستقيم با زمين تماس پيدا نکند.

کد خبر 299977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha