مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

عباس ثابتی راد: اگرچه تصور بر این بود که با ورود رئیس دیوان عدالت اداری به پرونده سازه غیرمجازی که در شمال میدان سپاه در حال ساخت است، شهروندان شاهد توقف عملیات ساخت آن می‌شوند، اما این روزها افزایش کار و ادامه ساخت این بنای غیرمجاز حتی در ساعات شبانگاهی هم ادامه دارد.

به گزارش همشهري، با ارائه تصاويري از سوي شهروندان تهراني مبني بر فعاليت ساخت‌وساز شبانه در اين سازه، نهاد نظامي مسئول اين سازه همچنان به احكام قضايي مبني بر توقف در ساخت هيچ توجهي ندارد.

سازه اسكلت فلزي سبز رنگ در محدوده يك پادگان نظامي در شمال ميدان سپاه در حريم قانوني يك بناي قديمي كه ثبت ميراث فرهنگي دارد، در حال بالا رفتن است و شهرداري تهران نيز هيچ مجوزي براي احداث اين سازه صادر نكرده، اما نهاد نظامي مربوطه بدون توجه به قانون و بي‌توجه به احكام قضايي و هشدار صريح رئيس ديوان عدالت اداري به فرايند كارش سرعت داده و در حال تكميل اين بناست. واكنش‌ها در مخالفت با ساخت اين سازه بارها از سوي مديران شهري تهران اعلام شده است.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران از عدم‌صدور مجوز براي ساخت اين بنا خبر داد و گفت: شهرداري تهران با پيگيري‌هاي متعدد دستور قضايي مبني بر توقف ساخت اين سازه را از شعبه 3دادسراي نظامي و شعبه 6دادسراي عمومي تهران دريافت كرده و به مجموعه نظامي مربوطه ابلاغ كرده است، اما كار ساخت‌وساز اين بنا همچنان ادامه دارد. رئيس ديوان عدالت اداري نيز هفته گذشته از پيگيري اين پرونده خبر داد و افزود: معتقدم حتما بايد اين مسائل را دنبال كنيد و پايش هم بايستيد. حجت‌الاسلام و المسلمين منتظري به بيانات اخير مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت حفظ فضاي سبز اشاره كرد و گفت: البته من طي اين 2 روز موضوع را به برخي از مقامات منتقل كرده‌ام. اين درست نيست كه بخش عمده‌اي از بيت المال هزينه شود، دستور تخريب بدهيم و بعد هم شهرداري و دستگاه قضايي را در اذهان مردم اينگونه جلوه دهيم. وي گفت: كسي كه اين مجموعه را مي‌سازد يك نهاد نظامي است كه خود را ولايتمدار مي‌داند، كسي كه ولايتمدار است مگر به‌خودش اجازه مي‌دهد كه پا روي قانون بگذارد؟

  • به‌نظرات رهبري بايد احترام بگذارند

همچنين پيش از اين عضو كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران در اين رابطه گفته بود: شهرداري اجازه ورود به سازه‌هاي داخل پادگان و مراكز امنيتي را ندارد اما طبق روال، نهادها بايد به شهرداري يك نامه بزنند؛ اين در حالي است كه اين نهادها خودشان تابع قوانين نهادي خود هستند و در رابطه با اين مسائل در ستاد مشترك تصميم‌گيري مي‌شود. محمد مهدي تندگويان با بيان اين مطلب افزوده بود كه دانستن تعداد طبقات اين ساختمان به‌دليل نداشتن نقشه امكان پذير نيست و قرار بود با سازنده جلسه گذاشته شود اما آنها پاي ميز مذاكره نيامدند. اين عضو شوراي شهر در بخش ديگري از سخنان خود گفته بود: وقتي يك سازه‌اي در شهر ساخته مي‌شود حتي اگر يك نهاد امنيتي و سازه نظامي باشد بايد به‌نظر مديران شهري توجه كنند چرا كه با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري كه شب عيد آمدند و يك مكان به بزرگي بوستان ياس كه متعلق به نهاد امنيتي و نظامي است به مردم بخشيدند و اجازه مصادره دادند، مجموعه امنيتي سازنده سازه در ميدان سپاه هم بايد حداقل به فرمايش رهبري احترام بگذارد و سازه‌اي را كه در وسط شهر احداث مي‌كند كه بخشي از نماي شهر را بر هم مي‌زند، هماهنگي و توافق با شهرداري بشود تا حداقل اگر آنجا جاي مناسبي نبود به جاي ديگري انتقال يابد.

  • 14طبقه دور از چشم قانون

سازه سبز رنگ ضلع شمالي ميدان سپاه با 3 شيفت كاري در شبانه‌روز هم‌اكنون به طبقه چهاردهم رسيده است و همچنان كار ادامه دارد. مسئولان شهرداري از تعداد طبقات اين بنا اعلام بي‌اطلاعي مي‌كنند، چرا كه هيچ نقشه و پرونده‌اي براي ساخت اين بنا در شهرداري منطقه 7تشكيل نشده است. ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز در اين‌باره گفت: قانون موجود بين نيروهاي مسلح و شهرداري‌هاي هر شهر وجود دارد كه چنانچه سازماني مربوط به نيروهاي مسلح بخواهد در مجموعه خود، فضا و بنايي را بسازد حتما بايد نامه‌اي را به شهردار منطقه خود بزند و شهرداري نيز مدت مشخصي را براي پاسخ دارد تا ظرف مدت يك‌ماه جواب سازمان وابسته به نيروهاي مسلح را بدهد. طبق آنچه عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران به‌عنوان ناظر بر اجراي قانون در شهر تهران بر آن تأكيد كرد عالي‌ترين مرجع كه در پهنه G مي‌تواند اجازه ساخت‌وساز دهد كميسيون ماده 5 است و سپاه بايد تمكين كند و ارتفاع سازه را به اندازه تعيين شده از سوي شوراي‌عالي معماري و شهرسازي و كميسيون ماده 5 برساند چرا كه ما در رابطه با قانون با كسي تعارف نداريم اما آنچه در عمل اتفاق افتاده نشان از اين دارد كه گاهي با اينكه قانون هم تمام قد مقابل يك ساخت مي‌ايستد و رأي كميسيون ماده 5 هم صادر مي‌شود، اما نهاد مربوطه به ساخت‌و‌ساز ادامه مي‌دهد.

کد خبر 299957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha