یونسکو ۲شهر تاریخی شیبام و صنعا در یمن و ۳محوطه باستانی آشور، هترا و سامرا در عراق را در سی و نهمین اجلاس خود، در فهرست آثار در خطر جهان ثبت کرد.

محوطه‌های باستانی عراق و یمن به فهرست آثار در خطر یونسکو افزوده شد

 براساس آنچه در سايت يونسكو آمده است، شهر قديم صنعا به‌دليل درگيري‌هاي مسلحانه آسيب جدي ديده و مسجد المهدي كه تاريخ بناي آن به قرن 12 ميلادي مي‌رسد به همراه خانه‌هاي تاريخي شهر قديم صنعا نيز دچار خسارت جدي شده‌اند. كميته ميراث جهاني يونسكو شهر قديم صنعا را با 103مسجد، 14حمام و 6هزار خانه تاريخي كه قدمت همه آنها به قرن 11ميلادي مي‌رسد داراي اهميت ويژه خوانده و در فهرست آثار در خطر يونسكو ثبت كرد.

كميته ميراث جهاني يونسكو همچنين شهر ديواركشي شده شيبام در يمن كه احتمال تخريب آن به‌دليل درگيري‌هاي مسلحانه گزارش شده را در فهرست آثار در خطر جهان قرار داد .شهر شيبام متعلق به قرن 16ميلادي و از بهترين شهرهاي كهن جهان با ساختار عمودي است. يونسكو همچنين شهر باستاني هترا در استان نينوا در عراق كه اكنون در دست تندروهاي داعش است را نيز در فهرست آثار در خطر جهان قرار داد. هترا مملو از آثار دوره اشكاني و برخوردار از آثار مرتبط با دوره هلني و روم باستان و معماري شرقي است. محوطه باستاني آشور و محوطه باستاني سامرا در عراق نيز كه آنها هم در تيررس داعش هستند در فهرست آثار در خطر جهان قرار گرفته‌اند.

کد خبر 299946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha