شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

محمدامین خرمی: حمله‌های هوایی عربستان سعودی علیه مردم یمن در حالی وارد صدمین روز می‌شود که سازمان ملل متحد طی جلسه‌ای با آژانس‌های امدادی و بشردوستانه بین‌المللی، برقراری حالت فوق‌العاده درجه۳ در این کشور را اعلام کرد.

یمن

همزمان، گزارش‌ها از نقض آتش‌بس 5روزه مورد درخواست سازمان ملل متحد، از سوي عربستان حكايت دارد. آتش‌بسي كه عربستان از ابتدا آن را قبول نكرده بود. طبق گزارش سازمان ملل، از زمان آغاز حمله عربستان سعودي به يمن در 25مارس سال‌جاري (5فروردين) طبق آمار رسمي، 3083نفر از يمني‌ها كشته و 14هزارو324نفر ديگر نيز زخمي شده‌اند. علاوه بر اين بيش از يك‌ميليون نفر از مردم اين كشور مجبور به ترك خانه و شهر خود شده و به مناطق امن‌تر پناه برده‌اند.

  • وضعيت فوق‌العاده امدادي درجه 3

در جلسه‌اي كه به درخواست استفان اوبرين، جانشين دبيركل و هماهنگ‌كننده اقدامات امدادي اضطراري سازمان ملل و با حضور رؤساي آژانس‌هاي امدادي بين‌المللي، جمعيت هلال احمر و صليب سرخ جهاني برگزار شد، شرايط فوق‌العاده انساني در يمن مورد بحث قرار گرفت و در نهايت اعلام حالت فوق‌العاده درجه3 كه براساس سيستم دسته بندي امدادي جهاني موجود تنها در شرايط وخيم انساني از سوي نهادهاي امدادرسان تعيين مي‌شود، براي مدت 6‌ماه اعلام شد. بر اين اساس، نهادهاي امدادرسان بين‌المللي توافق كرده‌اند در‌ماه سپتامبر (3‌ماه ديگر) اين وضعيت را مورد بازنگري قرار دهند و درصورت بهبود شرايط، يمن از ليست كشورهاي حاضر در اين سطح خارج شود. در حال حاضر كشورهاي عراق، سوريه و سودان جنوبي در سطح 3 در وضعيت امدادي فوق‌العاده قرار دارند.

  • شرايط انساني در يمن

طبق آخرين گزارش دفتر هماهنگي امور بشردوستانه سازمان ملل (UNOCHA)، حملات 100روزه عربستان زندگي بيش از 21ميليون و 100هزار نفر از مردم يمن را به نوعي تحت‌تأثير قرار داده است. با توجه به جمعيت 24.5ميليون نفري اين كشور، از هر 5يمني 4نفر به‌خاطر شرايط جنگي پيش آمده دچار آسيب شده‌اند. در اين ميان، طبق برآورد سازمان ملل 11ميليون‌و700‌هزار نفر از مردم طي سال‌جاري ميلادي به كمك‌هاي امدادي فوري نياز دارند كه براي تأمين اين كمك‌ها به بيش از 1.4ميليارد دلار بودجه نياز است. طبق اعلام سازمان ملل از ميان افرادي كه به كمك‌هاي امدادي فوري نياز دارند، آژانس‌هاي امدادي بين‌المللي تنها توانسته‌اند 4ميليون و 400هزار نفر را تحت پوشش قرار دهند.

در حال حاضر، 13ميليون نفر از مردم يمن دسترسي راحت به غذا و 20ميليون‌و400‌هزار نفر از آنها دسترسي لازم به آب آشاميدني سالم ندارند. در اين ميان، بيش از 9ميليون‌و400 هزار نفر به‌دليل نبود سوخت به‌طور كامل دسترسي خود به آب آشاميدني را از دست داده‌اند. شرايط فعلي خطر بروز بيماري‌هاي مسري چون وبا كه منشا آبي دارند را بالا مي‌برد. يمن پيش از بروز درگيري‌ها، 90درصد مواد غذايي و 80درصد داروهاي مورد نياز خود را از خارج تأمين مي‌كرد. اكنون با از كار افتادن بندرگاه‌هاي اين كشور نه‌تنها امكان سوخت رساني به آن وجود ندارد بلكه تأمين غذا و داروي مورد نياز مردم نيز غيرممكن شده است.

  • شيوع بيماري در جنوب و شمال

به‌دليل كمبود شديد سوخت و عدم‌امكان سوخت رساني به مراكز بهداشتي و بيمارستاني در شهرهاي مختلف يمن در اثر حمله‌هاي هوايي عربستان، سيستم بهداشتي اين كشور به‌شدت آسيب ديده و دست‌كم 160مركز بهداشتي و بيمارستاني به‌طور كامل تعطيل شده است. در پي از كار افتادن مراكز بهداشتي و درماني، گزارش‌هايي مبني بر شيوع تب دنگي و مالاريا در شهرهاي جنوبي و شمالي يمن منتشر شده است. تا‌كنون 8هزار نفر به اين بيماري مبتلا شده‌اند و نزديك به 590نفر هم در اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

  • عدم اجراي آتش‌بس از سوي عربستان

درحالي‌كه از بامداد ديروز گزارش‌هايي مبني بر پذيرش درخواست دبيركل سازمان ملل براي برقراري آتش‌بس از سوي عربستان منتشر شد، اما رويترز در گزارشي اعلام كرد حملات هوايي سعودي‌ها به صنعا، پايتخت يمن، همچنان ادامه دارد. در حمله روز گذشته 6نفر كشته شدند كه يك زن و يك كودك نيز در ميان آنها بودند. طبق اين گزارش در حمله هوايي ديروز ساختمان وزارت ارتباطات يمن نيز هدف حمله سعودي‌ها قرار گرفت.

  • مرگ 27عضو يك خانواده

سازمان ديده بان حقوق بشر ديروز با انتشار مصاحبه‌اي از غم‌انگيز‌ترين و خونين‌ترين حمله هوايي عربستان سعودي در يمن خبر داد. در جريان اين حمله، وليد العبي يكي از ساكنان شهر صعده در شمال يمن، اوايل‌ماه مي‌27عضو خانواده‌اش كه در شب عروسي دخترش در منزل او جمع شده بودند را از دست داد. 17نفر از قربانيان كودك بودند كه يكي از آنها تنها يك‌ماه سن داشت.

کد خبر 299920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha