همشهری آنلاین: یک سخنگوی وزارت آمریکا در واکنش به تلاش برخی قانونگذاران برای تمدید تحریم‌های ایران گفت که این کار هیچ فشار بیشتری بر ایران وارد نمی‌کند.

آمریکا قانون‌گذاری

به گزارش ایسنا به نقل از هافینگتن پست؛ مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه و باب منندز سناتور دموکرات آمریکا که همواره مواضع ضد ایرانی داشته‌اند،‌ تلاش می‌کنند تا پیش از پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ قانونی را به تصویب برسانند که موجب تمدید تحریم‌های تهران به مدت ده سال دیگر می‌شود.

این دو سناتور جنگ‌طلب آمریکایی طرحی را ارائه دادند که قانون تحریم‌های ایران را که قرار است در سال 2016 پایان یابد ده سال دیگر تمدید می‌کند که در نتیجه آن این تحریم‌ها تا سال 2026 ادامه خواهند یافت. این تحریم‌ها در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران برنامه موشک‌های بالستیک و آن‌چه امریکا حمایت از گروه‌های تروریستی می‌خواند اعمال شده‌اند.

این سناتورها در حالی برای تمدید این قانون تلاش می‌کنند که مذاکره‌کنندگان 7 ژوئیه را فرصت رسیدن به یک توافق جامع که موجب تغییراتی در برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های این کشور می‌شود دست یابند. این در حالی است که کاخ سفید بارها تاکید کرده است، این اقدام در چنین شرایطی می‌تواند به روند مذاکرات هسته‌ای آسیب برساند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به روزنامه هافینگتن پست گفت:‌ تمدید این تحریم ها نه تنها فشار بیشتری بر ایران وارد نمی‌کند بلکه چالشی غیرضروری در این مذاکرات ایجاد می‌کند در حالی‌که ما باید روی جزئیات کلیدی مسائلی که حل نشده باقی مانده‌اند تمرکز و آن‌ها را حل کنیم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، افزود: ایران چنین اقدامی را به عنوان تلاشی از سوی کنگره برای اعمال تحریم‌های بیشتر به منظور تخریب توافق در حال شکل‌گیری با قدرت های جهان تلقی می‌کند.

به گزارش ایسنا این در حالی است که پیش از این یک دیپلمات ارشد ایرانی با بیان این‌که ایران و 1+5 بر روی مکانیزم برگشت پذیری تحریم‌ها به راه حل هایی رسیده‌اند، گفت که برگشت‌پذیری تحریم‌ها پیچیده و روندی طولانی خواهد داشت.

برگشت پذیری تحریم ها در صورت نقض احتمالی توافق هسته ای از جمله موضوعات مورد بحث در طرفین به ویژه آمریکا و ایران است.

از آنجایی که کلیه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای در روز اجرای توافق باید لغو و متوقف شود، آمریکا بر این استدلال است که برای تضمین اینکه ایران به تعهداتش پایبند بماند باید مکانیزمی برای بازگشت تحریم های شورای امنیت به طور خودکار در نظر گرفته شود، چرا که آنها قرار است تحریم ها را در مرحله ای از توافق به طور کامل لغو یا اجرای آنها را متوقف کنند و بر این نظرند برگشت پذیری تحریم های شورای امنیت در مقابل نقض توافق جامع هسته ای باشد.

در عین حال کارشناسان معتقدند که آمریکا نگران است درصورت نیاز نتواند دوباره در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به اجماع برسد. و این نگرانی آمریکا با توجه به رقابت های منطقه ای که با روسیه و چین دارد و اینکه درسال های اخیر به ویژه با روسیه روابطی پرتنش را تجربه کرده، تشدید شده است.

درخواست آمریکا برای ایجاد مکانیزم برگشت پذیری ابتدا با مخالفت ایران و روسیه و چین مواجه شد، اما در نهایت دو طرف به این نتیجه رسیدند که مکانیزمی را برای این مساله به شکلی که خواست دو طرف در آن رعایت شود، طراحی کنند.

یک دیپلمات ایرانی در رابطه با این موضوع با بیان اینکه "مکانیزمی برای برگشت پذیری طراحی شده است" گفت: این مکانیزم دارای مراحل متعدد و پیچیدگی های سیاسی، حقوقی و فنی است، به نحوی که بازگرداندن تحریم‌ها به راحتی و سرعت انجام نخواهد پذیرفت.

کد خبر 299903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha